Khamis, Januari 17, 2013

Piala Sumbangsih 2000: Kuala Lumpur lawan Brunei.


Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras, 15hb April 2000.
Perlawanan Piala Sumbangsih atau dikenali juga sebagai Piala Sultan Haji Ahmad Shah, merupakan perlawanan pembuka tirai bagi dalam musim Liga Malaysia. Perlawanan ini pertama kali diperkenalkan pada Liga Malaysia musim 1985, walaupun perlawanan diadakan pada 31 Disember 1984. Juara Piala Malaysia 1984 (Selangor) bertarung dengan Pahang, naib juara Piala Liga 1984 (Selangor juga juara Liga 1984). Sehingga musim 1992, juara Piala Malaysia akan bertemu dengan Juara/Naib juara Liga Malaysia. Format telah ditukar pada musim 1993, di mana juara Piala Malaysia akan berebut Piala Sumbangsih dengan Juara Piala FA pula (atau Naib Juara Piala FA, jika pemenang Piala Malaysia juga adalah Juara Piala FA).

Bermula musim Liga Malaysia 2011, format Piala Sumbangsih kembali ditukar. Juara Piala Malaysia pada musim sebelumnya akan menentang Juara Liga Super Malaysia pada perlawanan pertama musim tersebut. Kuala Lumpur adalah pasukan tunggal yang memenangi Piala Sumbangsih di bawah dua nama: pada tahun 1987 atas nama ‘Wilayah Persekutuan FA’ dan pada tahun 1988 di bawah nama ‘Kuala Lumpur FA (KLFA)’. Kejayaan ini menyaksikan skuad KLFA menjuarai Piala Sumbangsih sebanyak tiga kali iaitu pada 1988, 1995 dan 2000.

Sementelahan, Brunei FA menutup Abad ke-20 dengan menjuarai Piala Malaysia untuk pertama kali pada 1999, di mana perlawanan akhir yang pertama melibatkan kedua-dua pasukan dari Borneo. Kejayaan Brunei juga menyaksikan Stadium Merdeka digunakan untuk kali terakhir sebagai gelanggang akhir Piala Malaysia.

KLFA berjaya menjulang Piala Sultan Ahmad Shah selepas menewaskan Brunei 2-1 pada perlawanan Sumbangsih yang berlarutan sehingga masa tambahan di Stadium KLFA, Cheras, semalam. Penyerang kebangsaan, Mohd. Nizaruddin Yusof menjaringkan gol emas ketika masa tambahan ‘sudden-death’ baru berusia seminit, selepas kedudukan sebenar terikat 1-1. Nizaruddin melonjak tinggi menanduk masuk gol kemenangan itu selepas menerima hantaran cantik pemain pertahanan, Azali Mat Jusoh. Kejayaan itu bagaimanapun hanya memberikan satu mata buat pasukan juara Piala FA itu pada perlawanan yang juga pembuka tirai Perdana Satu kerana peraturan masih mengikut format liga.

Sebaliknya, permulaan yang mengecewakan buat juara Piala Malaysia, Brunei walaupun memiliki kelebihan satu gol sehingga babak akhir permainan. Riwandi Wahit menanduk masuk gol pembukaan seawal minit kesembilan untuk Brunei mendahului tetapi M. Eswaran menyamakan kedudukan ketika perlawanan berbaki tiga minit untuk ditamatkan yang memaksa masa tambahan.

Mulanya, pasukan tuan rumah bagai serba tidak kena pada awal babak pertama dengan permainan agak kucar-kacir, membolehkan Brunei menguasai bahagian tengah dan membuka permainan dengan serangan-serangan berbahaya. Keadaan itu bijak diambil kesempatan pasukan pelawat yang menggunakan peluang terbaik itu untuk mengejutkan Kuala Lumpur dengan gol awal.

Norsillmy Taha menyilangkan bola sepakan bebas sebelah kanan menuju ke depan gawang Kuala Lumpur dan Riwandi pantas menghulurkan kepala menanduk menewaskan Shaharudin Ahmad. KLFA berusaha bangkit tetapi gagal menembusi barisan pertahanan lawan. Pergerakan penyerang kebangsaan, Mohd. Nizaruddin Yusof dikunci ketat manakala bahagian tengah Kuala Lumpur pula gagal berfungsi.

Begitupun, tuan rumah hampir berjaya menyamakan kedudukan tiga minit sebelum berakhir babak pertama apabila sepakan bebas Rosle Derus menyinggah tiang dan K. Nanthakumar lewat untuk menyambar bola muntah sebelum pantas dikeluarkan Rosli Liman. Brunei bagai tidak bernafsu untuk menambah jaringan pada babak kedua apabila mereka lebih banyak bertahan dan memberi peluang Kuala Lumpur melancarkan serangan-serangan bahaya.

Nizaruddin berkesempatan melepaskan tendangan di depan gawang pada minit ke-75 dan 80 tetapi sempat dihalang. Jurulatih warga kota, Mat Zan Mat Aris membawa masuk seorang lagi penyerang, Mohd. Farid Dewan yang menampakkan kegarangan KLFA. Eswaran akhirnya menghadirkan gol penyamaan yang dinanti-nanti sebelum Nizaruddin menghadirkan keceriaan buat Kuala Lumpur. Keputusan akhir, KLFA 2, Brunei 1.

------------------------------------------------------------------------------------------
Sumber dan rujukan:
  1. http://chedinsphere.blogspot.com/2013/01/piala-malaysia-1978-selangor-lawan.html;
  2. http://chedinsphere.blogspot.com/2013/01/1982-asian-all-stars-lawan-brazilian.html;
  3. http://chedinsphere.blogspot.com/2013/01/brazil-lawan-malaysia-stadium-bukit.html;
  4. http://chedinsphere.blogspot.com/2012/12/piala-aff-suzuki-2012-sebuah-gambus-luka.html;
  5. http://chedinsphere.blogspot.com/2012/12/boca-juniors-lawan-jemputan-selangor-xi.html;
  6. http://chedinsphere.blogspot.com/2012/12/3hb-mei-1986-sabtu-perlawanan-piala.html;
  7. http://chedinsphere.blogspot.com/2012/12/19hb-mei-1999-malaysia-xi-lawan-arsenal.html;
  8. http://malaysiafootball-dimos.blogspot.com/2007/11/sejarah-charity-shieldpiala-sumbangsih.html;
  9. http://www.facebook.com/eddie.ichigo;
  10. http://www.facebook.com/quril?fref=ts;
  11. http://www.utusan.com.my/utusan/.

2 ulasan:

  1. salam bro.boleh buat artikel pasal Laszlo Repasi?

    BalasPadam
  2. Salam, bro. In sya ALLAH, akan saya usahakan bila ada ruang dan bahan.

    Larzlo Repasi ada menyatakan kepada saya yang beliau teringin mengumpul koleksi klip video jaringan beliau sewaktu bersama Perak FA. Kalau Bro Taufiq ada pautan (link) atau koleksi sendiri/kawan; bolehlah maklumkan kepada saya. He he.

    Dan, terima kasih sudi ziarah blog saya.

    BalasPadam

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...