Rabu, Ogos 04, 2010

Dari karena, seorang Shaqib.

Salam.

Entry kali ini bagi saya, lucu. Bukan karena ia suatu jenaka. Tapi karena ia mencuit hati saat jari-jemari menari-nari, menaip papan kekunci di depan mata kepala.

Sekarang sudah pukul 12 tengah malam, sempadan halus antara Hari Rabu dan Khamis mengikut kalendar Masehi. Tengok date kat jam tangan, 4 Ogos 2010. Rabu. Kejap lagi, 5 Ogos 2010. Khamis. Tapi, kalau ikut kalendar orang Jawa dan kalendar Hijriah, lepas Maghrib sudah dikira permulaan hari baru. Begitulah.

Hm, saya bukan mahu cerita pasal hari. Kumpulan hari-hari kan tetap berlalu, dan usia makin bertambah, seiring dengan usia dan tanggungjawab yang menimbun.

Saya mahu cerita tentang seorang sahabat, merangkap 'pencerah' minda saya malam ini. Seorang sobat, bernama Mohammed Shaqib. Panggilannya, Shaq. Beliau merupakan seorang pendebat serta mooter UiTM. Sangat hebat berhujah, serta sangat fasih berbahasa Inggeris. Bagi seorang budak kampung seperti saya, memang seronok berkongsi cerita dengan beliau. Beliau mudah berasa tertarik dengan segala kisah saya berkenaan keluarga dan kampung saya.

Sekarang, saya sedang menulis blog, sambil menyiapkan assignment yang menimbun. Di depan saya Shaqib, dan dia tidak tahupun saya sedang menulis blog. Malah tidak sedar pun saya sedang menulis entry khas berkenaan dirinya?

Hari Jumaat, lusa, ada test dan kuiz. Hari Sabtu, tulat, ada pembentangan kes untuk subjek Law of Ethics.

Saya berada di kelas ini semenjak pagi tadi. Dan, sekarang ini pun masih di sini. Dalam sebuah ofis bernama LLB2D. Untuk kursus LLB(Hons) di UiTM, setiap kelas diberikan ofis sendiri. Saiznya sebesar sebuah kelas biasa. Boleh memuatkan lebih kurang 20 orang. Di sinilah kami bermandi peluh, memerah keringat dan otak, menyiapkan segala tugasan yang diberikan oleh pensyarah.

Ada seronok, dan ada duka. Tapi yang banyak adalah yang seronok, dan bahagia. Group LLB 2 D memang best. Saya akan kenang memori sepanjang belajar di sini, sampai akhir umur dunia. In sya ALLAH.

Berbalik kepada sobat saya bernama Shaq ni tadi, beliau memang suka bercakap. Bercakap dan bercakap. Tapi, bukan bercakap kosong. Beliau bercakap, dan berhujah. Berbicara soal dunia. Bicara soal masyarakat dunia. Bicara soal negara, dan masyarakat kita.

Memang seronok berbual dengan beliau, karena beliau gemar menimbulkan persoalan, dan itu membuatkan saya sedaya upaya cuba memberikan ajwapan sebaik mungkin, terhadap perkara-perkara yang saya tahu. Ilmu saya secebis cuma, tapi bila berbual dengan beliau, saya jadi minat untuk belajar dan mengetahui banyak benda.

Di kala saya meladeni serta menelisik karya Hikayat Munsyi Abdullah serta Emmanual Kant berkenaan pencerahan serta pembodohan, saya semakin nampak cerah dalam cahaya terang kehidupan sehari-harian. Karena seorang Shaqib, saya jadi minat untuk kaji banyak perkara.

Dan, yang paling penting, karena seorang Shaqib, saya jadi tak mengantuk untuk menyiapkan segala tugasan yang masih menimbun. Bayangkan, di kedai mamak Khulafa' Seksyen 7 tadi, kami berbual dekat sejam setengah, bicara soal macam-macam benda. Macam-macam perkara. Soal Teori Konspirasi. Zionisme. Komunisme. Marxisme. Maoisme. Kapitalisme. Sampai mamak pekerja restoran kat situ pun ternganga, kekadang tersenyum melihat saya dan Shaq berbual. Memang lucu.

Malam ini saya seronok, karena dalam keadaan penuh dugaan menyiapkan assignment (saya sedang demam -- agak teruk), saya tidak mengantuk. Malah bersemangat. Karena? Seorang Shaqib.

Terima kasih, Shaq. hahaha.

Pening.

Salam.

Sekarang saya masih di dalam kelas. Demam, kepala pusing. Orang Jawa cakap, puyeng.

Mumet bahasa Jawa, maksudnya pening. Meriang bahasa Jawa, maksudnya demam.

Hm, kerja banyak, penat. Assignment banyak, penat. Test banyak, penat.

Jurusan yang saya ambil di kampus tempat saya belajar (UiTM Shah Alam); Sarjana Muda Undang-Undang. Punch in pukul 8.00 pagi, dan punch out pukul 5.00 petang. Tapi, biasanya punch out pukul 10.00 malam, sebab kelas kekadang habis melanjut sampai ke malam. Pelik kan? Siap ada punch-punch bagai. Macam kerja pulak. Biasalah, nak mendidik dan melatih suasana kerja sebenar, katanya.

Penat, sangat penat.

Tapi, tak boleh mengeluh... bukankah kita dididik, bahawa tanggungjawab kita melebihi masa yang kita ada?

Tak boleh mengeluh...

Sebab saya berhutang budi dengan mak, abah serta famili. Maka hutang budi ini perlu dibalas sebaik mungkin. Setulus hati. Sekudus iktisad.

Tak boleh mengeluh...

Maka, saya perlu belajar rajin-rajin. Bersabar, dan bertabah.

Usaha, ikhtiar, usaha, ikhtiar.

Doa, tawakal.

dan;

Redha.

"ALLAH redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada-NYA..." -- (Surah al-Ma’idah: Ayat 119)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...