Sabtu, Julai 07, 2012

Tiga Suara.

Tiga Suara.
Sewaktu kecil, saya mempunyai banyak cita-cita. Antaranya, saya pernah katakan kepada Emak (Arwah – Al-Fatihah sekudusnya buat Emak); saya mahu menjadi penyanyi. Penyanyi, seperti Amy Search. Dengan rambut gondrong, seluar ketat dan lagu-lagu rock. Emak hanya ketawa kecil, sambil menyatakan, carilah kerja yang lebih menjamin masa depan.

Cita-cita menjadi penyanyi itu tidaklah saya bersungguh-sungguh mengejarnya. Selain mewakili kelas dan sekolah dalam beberapa kejohanan nasyid sewaktu sekolah rendah dan sekolah menengah, tidaklah pula saya berikhtiar untuk lebih melanjutkan cita-cita waktu kecil itu.

Memandangkan bakat saya adalah sederhana sahaja – dan minat saya lebih kepada cabang seni yang lain -- saya fikir, impian menjadi penyanyi itu hanyalah saya anggap impian seorang anak kecil. Sebagaimana impian saya untuk menjadi jurutera atau anggota tentera.

Meskipun, cita-cita menjadi penyanyi itu tidak saya kejar, tetapi saya gemar mengikuti penyanyi-penyanyi yang mmapu menghayati lagu sesungguhnya. Di dalam nasyid, saya gemarkan suara Allahyarham Ustaz Asri Rabbani, Ustaz Dzulkarnain Hamzah dan Ustaz Hasnol Diwani.

Dan, sepanjang hidup saya, ada beberapa persembahan nyanyian yang memberi kesan kepada saya. Antaranya, tiga persembahan secara langsung ini : -

****


i) Awie-Wings, sewaktu jaman mudanya, terkenal dengan kehebatan vokalnya, di samping imej ‘baru’ kumpulan rock Malaysia sekitar akhir 1980an dan awal 1990an -- yang menampilkan imej sut kemas -- sewaktu Anugerah Juara Lagu 1989.


****


ii) Nyanyian penuh penghayatan oleh Sule -- lagu Kehilangan (Firman) -- dalam episod “Upil Ipul” (Opera Van Java).


****



iii) Michael “Mick” Hucknall (Simply Red), dengan ‘range’ vokal yang luas dan rambut ‘merah-kerintingnya’ yang unik. 
  


****

Sepotong lagu merdu
waktu musim gugur
Lantas
membuat aku bangkit, dari lena hari ini
dan mengheningkan cipta
pada sebuah indah nostalgia
Tatkala
mimpi-mimpi tercicir di jalanan
Aku senyum. Tertawa.

****
  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...