Jumaat, Februari 25, 2011

Irhal irhal ya Gadaffi!

Tahukah tahukah tahukah?



Tahukah anda, Muammar Abu Minyar al-Gaddafi yang dilahirkan di kawasan padang pasir berhampiran Sirte pada 1942, mula merancang untuk menjatuhkan pemerintahan Diraja Libya sejak zaman kolejnya?
Ooo iye ke?



Tahukah anda, pada tahun 1969, Gadaffi telah melakukan rampasan kuasa sewaktu Raja Idris menjalani rawatan di Greece? (Sayyid Muhammad Idris bin Sayyid Muhammad al-Mahdi al-Senussi dilahirkan pada 12 Mac 1889-25 Mei 1983 dan merupakan satu-satunya Raja Libya sejak 1951).
Ooo... kiranya, macam rampasan kuasa yang tak berdarah la eh. Sebab dia rampas kuasa masa raja tu kat luar Negara.

Tahukah anda, sewaktu baru berusia 27 tahun, Gadaffi telah dilantik ke jawatan kolonel, satu kedudukan tertinggi dalam Tentera Libya. Beliau mengisytiharkan dirinya sebagai ketua turus tentera dan pemimpin de-facto Negara Libya.
Fuh, mudanya...

Tahukah anda, Gadaffi telah memerintah Libya sejak lebih 40 tahun lalu setelah melakukan rampasan kuasa pada 1969?
Lamanya dia berkuasa...

Tahukah anda, Gadaffi mempunyai banyak koleksi pakaian dengan gaya dan corak yang pelik?
Itu kreatif



Tahukah anda, ke mana saja Presiden Gadaffi pergi, beliau akan dikawal oleh 40 wanita selaku pengawal peribadi elitnya? Kumpulan wanita ini dikenali sebagai the Amazonian Guards kebanyakannya dari Cuba dan masih didakwa masih perawan. Mereka amat terlatih dalam mengendalikan pelbagai jenis senjata -- termasuklah rifle Kalashnikov atau AK47 dan segala jenis pistol dan tempur tanpa senjata.
Itu cool.

Tahukah anda, umpama seekor harimau, Gadaffi telah memerintahkan polis dan tentera menghancurkan penunjuk perasaan anti-kerajaan dengan rifel Kalashnikov, tentera upahan, jet pejuang dan senjata anti-pesawat?
Itu tidak cool.

Tahukah anda, kerajaan Gaddafi sendiri mengeluarkan angka korban akibat kekacauan yang melanda di seluruh Libya iaitu 300 orang, termasuk 58 askar?
Itu sungguh, sungguh tidak cool.



Jadi, apakah ucapan yang sesuai diucapkan kepada diktator ini?
Irhal, irhal ya Gadaffi!
Irhal ya'ni imshi ya illi ma bitfahimshi!
Ash-sha’b ‘ayiz isqat an-nizam!


* Nota Kaki :: Selamat jatuh, Kolonel Diktator!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...