Logo Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). |
Presiden ABIM: Cikgu Haji Amidi Abdul Manan. |
Saudara Raimi Ab Rahim, Setiausaha Agung ABIM. Juga mantan Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajar Islam Malaysia (PKPIM). |
Naib Presiden ABIM, Saudara Jufitri Joha. |
3hb November 2011: Keratan akhbar Utusan Malaysia dan Harian Metro berkenaan laporan polis yang dibuat oleh Grup Peguam ABIM dan beberapa NGO Islam terhadap penganjuran “Seksualiti Merdeka 2011”. |
September 2012: Kupasan berkenaan isu LGBT oleh
Pengerusi Grup Peguam ABIM, Saudara Khairul Anwar Ismail yang disiarkan dalam Harian Metro.
|
ISU COMANGO: ABIM HANTAR DELEGASI KE
SIDANG UPR DI GENEVA.
ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) telah
menghantar dua orang delegasi selaku perwakilan NGO negara ini ke sidang “Final
Adoption Of Malaysia’s UPR (Universal Periodic Review) Report” oleh Majlis
Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHRC) yang akan diadakan
20hb Mac 2014 ini di Geneva. Sidang ini merupakan susulan daripada pembentangan
UPR yang telah diadakan pada penghujung 2013 yang lalu.
Delegasi tersebut disertai oleh Saudara
Mohamad Raimi Ab Rahim, Naib Presiden ABIM dan Ketua Biro Undang-Undang ABIM,
Saudara Khairul Anwar Ismail. Kedua-dua mereka telah mewakili pihak NGO
Malaysia di ‘2nd Regional Consultation of ASEAN Intergovernmental
Commission on Human Rights with Civil Society Organization on ASEAN Human
Rights Declaration di Manila’ pada September 2012.
Walaupun terdapat tekanan yang kuat dari
kumpulan pelobi dan gabungan hak asasi manusia di peringkat ASEAN untuk
mengiktiraf hak dan amalan LGBT, tampak jelas bahawa keyakinan majoriti
masyarakat beragama di rantau Asia Tenggara ini masih tidak dapat menerima,
bahkan dengan tegas menolak usul agar hak dan amalan LGBT dari diiktiraf.
Untuk sidang pada 20hb Mac 2014 ini,
wakil Malaysia dari ABIM mengutarakan respon terhadap pandangan serta tuntutan
wakil-wakil negara asing ketika permulaan sidang UPR pada tahun 2013 yang lalu.
Kedua-dua orang wakil ABIM mendapat hak serta peluang untuk bersuara oleh
sekretariat persidangan UNHRC di Geneva.
Penyertaan ABIM ini dibuat berdasarkan
kepada pembabitan ABIM dalam beberapa perbincangan serta wacana berkaitan
keseluruhan proses semakan UPR ini dengan pelbagai pihak seperti Suruhanjaya
Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM), NGO-NGO Pro Hak Asasi Manusia (PROHAM)
serta NGO-NGO Islam serta Civil Society Organisation (CSO) dalam dan luar
negara yang lain.
Daripada 232 cadangan; Malaysia menerima
150 cadangan dan menolak 82 cadangan daripada negara-negara anggota PBB. Kebanyakan
wakil-wakil Negara lain memuji usaha Malaysia di dalam usaha meningkatkan
prestasi hak asasi di dalam negara.
Saudara Raimi dan Saudara Anwar turut
berkesempatan untuk bertemu dengan Prof. Dr. Tariq Ramadhan, ilmuan Islam dari Universiti
Oxford yang juga merupakan cucu kepada pengasas Ikhwanul Muslim As-Syahid Imam
Hassan al-Banna yang syahid di tangan pemerintah Mesir. Walaupun telah
beberapa kali bertemu, tetapi pertemuan kali ini lebih sentimental, di kampung
kelahirannya, Geneva, selepas bapanya, Said Ramadhan dibuang negeri dari negara
asalnya Mesir oleh Presiden Jamal Abdul Nasir.
Dalam persidangan tersebut, Malaysia dengan
tegas menolak LGBT sebagai satu hak kerana ia bertentangan dengan
undang-undang, agama dan moral manusiawi. Syukur kerana Malaysia masih lagi
merupakan negara yang beragama dan rakyat Malaysia masih lagi rakyat yang
beragama. Semoga Malaysia akan terus terpelihara daripada sebarang percubaan untuk
memesongkan rakyat dan pemimpinnya daripada nila-nilai keagamaan.
Berikut disertakan Kenyataan Rasmi ABIM
bersempena Final Adoption Of Malaysia Universal Periodic Review (UPR), Geneva
Switzerland, 20 Mac 2014:
“Walaupun usaha Kerajaan Malaysia
untuk memberi ruang kepada pengamalan hak sivil dan berpolitik di Malaysia
dengan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Akta Buang Negeri 1959
dan Akta Kediaman Terhad 1933 patut dipuji, namun tindakan Malaysia dilihat terkebelakang
menjelang sesi UPR kali ini apabila memperkenalkan beberapa undang-undang
pencegahaan baru seperti Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012
(SOSMA), Akta Perhimpunan Aman 2012 serta pindaan kepada Akta Pencegahan
Jenayah 1956 (PCA).
SOSMA sendiri antara lain membenarkan
penahanan dibuat selama 48 jam termasuk penahanan tanpa dikemukakan sebarang
dakwaan kesalahan yang melangkaui proses semakan kehakiman yang dibenarkan
untuk dibuat selama 28 hari sementara PCA membenarkan penahahan dibuat tanpa
bicara selama dua tahun.
Kami menyatakan kekesalan kami terhadap
perkembangan yang berlaku lebih-lebih lagi apabila undang-undang ini diluluskan
dalam masa yang begitu singkat, tanpa melalui proses konsultasi yang menyeluruh
dengan pihak-pihak yang berkepentingan serta hampir tiada langsung sidang
perbahasan mengenai undang-undang ini di Parlimen. Kami dengan ini mendesak
Kerajaan untuk menyemak semula dan membuat pindaan yang bersesuaian kepada akta
ini agar selari dengan standard antarabangsa.
Mengambil kira kedudukan sejagat
‘Doctrine of the Marigin of Appreciation’ dan ‘Cultural Relativist’ dalam
pengamalan hak asasi manusia, kami menggesa Kerajaan Malaysia untuk mengambil
pertimbangan yang sewajarnya dengan mengambil kira kepentingan moral dan
sensitiviti agama dalam memberi maklum balas mengenai cadangan berkaitan
Sexual-Orientation and Gender Issues (SOGI) dan Lesbian Gay Bisexual
Transgender (LGBT).
Hakikatnya, hak berkaitan LGBT tidak
diiktiraf dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN pada November 2012 dan ini
menunjukkan secara jelas bahawa sentimen nilai moral masih teguh dalam kalangan
warga ASEAN. Namun, kami mengecam penggunaan undang-undang berkaitan
homoseksual dalam Kanun Keseksaan bagi tujuan politik untuk mensabitkan seseorang
pesaing politik yang dipilih secara demokratik.
Kami melihat bahawa Kerajaan Malaysia telah mengambil inisiatif untuk memastikan tahap perlindungan tertentu serta pengurusan penjagaan bagi membantu pelarian, pemohon suaka dan mereka yang tidak mempunyai negara-terutamanya orang Rohingya dari Burma walaupun Malaysia tidak menandatangani Konvensyen Pelarian 1951 dan Konvenyen Mengenai Orang Tidak Bernegara 1954.
Kami melihat bahawa Kerajaan Malaysia telah mengambil inisiatif untuk memastikan tahap perlindungan tertentu serta pengurusan penjagaan bagi membantu pelarian, pemohon suaka dan mereka yang tidak mempunyai negara-terutamanya orang Rohingya dari Burma walaupun Malaysia tidak menandatangani Konvensyen Pelarian 1951 dan Konvenyen Mengenai Orang Tidak Bernegara 1954.
Namun, kami menegaskan bahawa Malaysia
perlu memperbaiki aspek jaminan hak mereka untuk mendapat akses kepada perkara
yang melibatkan perundangan terutamanya hak berkaitan akses mendapatkan bantuan
guaman, hak diwakili peguam, hak mendapatkan perbicaraan yang adil dan
perlindungan daripada dihantar pulang ke negara asal. Dengan pelaksaanan
langkah berikut, kami percaya Malaysia di jalan yang betul dalam menandatangani
kedua-dua Konvensyen untuk sesi UPR yang akan datang.
Dalam suasana pertembungan politik di
Malaysia sekarang, kami mendesak Kerajaan untuk terus bersama secara demokratik
dengan kelompok minoriti dan mengelak dari melakukan sebarang bentuk
diskriminasi atau sebarang langkah-langkah tidak demokratik untuk menafikan hak
mereka yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan.
Kami juga merayu supaya Kerajaan Malaysia
memperbaiki mekanisme bagi sesi dialog dan perbincangan sebagai langkah
penyelesaian yang baik dan terkehadapan dalam merungkaikan isu-isu panas
berkaitan konflik antara agama dan ekstremisme, baik dalam agama atau antara
agama di Malaysia.”
---------------------------------------------------------
Sumber:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan