Logo Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). |
Saudara Khairul Anwar, ketika menyampaikan ceramah berkenaan krisis di Syria dan cabaran umat terhadap isu-isu berkaitan hak asasi di Kolej Universiti INSANIAH, Kedah. (Sumber gambar di sini.) |
Saudara Mohd Khairul Anwar Ismail,
Ketua Biro Tugas-Tugas Khas (Undang-Undang) ABIM.
* Semua catatan ini ditulis oleh Saudara Mohd Khairul Anwar
Ismail (Abu Akhyar Al-Qudsi) di dalam FB beliau. Beliau merupakan sahabat baik kepada
Asy-Syahid Ammar dan mereka bersama-sama menetap di bawah penjagaan Hayrat
Vakfi di Madrasah Hayrat di Turki. Beliau kini sedang melanjutkan pengajian di
peringkat PhD berkaitan Sejarah Uthmaniah.
|
I
Ammar... Rindu padamu wahai adindaku, Ahmad
Ammar...
Saya fikir, saya sudah mahu berhenti menulis pasal Ammar, ditakuti hanya menambah
kesedihan. Tetapi, semua kenangan bersama Ammar kelihatannya seperti masih
hidup dan segar, terutama apabila melihat gambar-gambar lama bersamanya.
Rupa-rupanya, pemergian Ammar ditangisi seluruh penduduk bumi. Inilah kuasa
Allah untuk mengangkat dan memuliakan sesiapa sahaja yang Allah kehendaki.
Ammar
sudah dua tahun tidak balik dan dua kali raya tidak beraya bersama keluarga. Iftar
ini juga untuk meraikan dua orang sahabat kami dari Jordan. Malam tersebut juga
malam kesedihan buat saya, sebelum melepaskan mereka pergi pulang berHari Raya,
sementara saya tinggal di bumi Uthmaniah berseorangan, di bawah penjagaan
Hayrat Vakfı dan penjagaan Allah Taala; untuk meneruskan perjuangan di bumi
Uthmaniah ini di bulan Ramadhan dan Syawal yang lepas.
Sebelum
itu, saya menemani Ammar ke Panorama untuk membelikan buku untuk Abahnya (Tuan
Haji Ahmad Azam, mantan Presiden ABIM dan Timbalan Presiden WADAH). Di Turki, terlampau susah untuk mencari
buku di dalam bahasa Inggeris, tetapi waktu itu hanya tinggal satu di Panorama.
Buku terjemahan bertajuk ‘Ottoman History, Misperceptions and Truths’.
Malam
itu selepas iftar, saya dan Ammar ke Beyazid pula untuk membeli buku ‘Ottoman
Civilization’ (2 Jilid); juga untuk Abahnya. Ini sebahagian hadiah kegembiraan
untuk Abahnya dari bumi Uthmaniah untuk dibawa pulang ke Malaysia.
Hari tersebut adalah hari terakhir Ammar berpuasa di bumi Uthmaniah, iftar terakhir di bumi Uthmaniah, dan Tarawikh terakhir di bumi Uthmaniah. Tetapi, kuasa Allah, selepas mati, jasadnya bersemadi di bumi Uthmaniah ini buat selama-lamanya -- berjirankan sahabat Nabi yang mulia Abu Ayyub al-Ansori, dan berjirankan juga dengan para Syuhada' dan Solihin.
Hari tersebut adalah hari terakhir Ammar berpuasa di bumi Uthmaniah, iftar terakhir di bumi Uthmaniah, dan Tarawikh terakhir di bumi Uthmaniah. Tetapi, kuasa Allah, selepas mati, jasadnya bersemadi di bumi Uthmaniah ini buat selama-lamanya -- berjirankan sahabat Nabi yang mulia Abu Ayyub al-Ansori, dan berjirankan juga dengan para Syuhada' dan Solihin.
Ammar memakai serban. Bening dan damai... (Sumber gambar di sini). |
Pesanan Saudara Sami Yildirim, seorang Vakif dalam Organisasi Hayrat Vakfi, berkenaan Asy-Syahid Ammar kepada Saudara Anwar. |
Saudara Anwar dan nostalgia Asy-Syahid Ammar. |
II
Ammar... Rindu padamu wahai adindaku, Ahmad Ammar...
Ramai
sekali yang masih hairan dengan fenomena Ammar. Saat selepas kematiannya,
sangat luar biasa; sehinggalah saat akhir pemakaman jenazahnya. Luar biasa bagi
seorang yang berumur 20 tahun, yang belum habis mengenali dunia dan di saat
dunia juga tidak mengenalinya.
Saya
terpanggil untuk menulis mengenai pembentukan Ammar di Madrasah Hayrat Vakfı, kerana kami di Turki
sama-sama di bawah penjagaan Hayrat. Pelajar Madrasah Hayrat ada identiti atau ‘trademark’ tersendiri. Kalian boleh
lihat di dalam video dan gambar, mereka memakai kopiah hijau dan berserban
putih.
Ada
dua kunci yang boleh di ambil iktibar untuk kita semua, agar turut disayangi
penduduk langit dan bumi, iaitu:
- Menjaga hubungan dengan Allah; dan
- Menjaga hubungan dengan manusia.
Pelajar-pelajar
Malaysia di Turki di bawah penjagaan Hayrat tidak tinggal di asrama-asrama
kerajaan, walaupun pelajar tersebut mendapat biasiswa Kerajaan Turki. Namun,
ramai juga memilih tinggal di asrama kerajaan atas alasan kebebasan. Kami di
Hayrat tinggal di madrasah-madrasah mereka. Oleh yang demikian, penjagaan di
bawah Hayrat lebih rapi dan sempurna daripada aspek pengisian ruhani, jasmani
dan aqli, di samping persediaan
akademik di Universiti.
Di
Madrasah, kami pelajar Malaysia dan Indonesia lebih disayangi dan dihormati
berbanding pelajar dari negara lain, mungkin faktor kelembutan watak ketimuran,
dan kami tidak banyak melawan atau memberontak. Ammar lebih disayangi kerana
dia yang paling tidak melawan.
Pernah
ada seorang Arab yang kasar dan kurang disukai, kaki gaduh yang keperibadiannya
baru hendak dibentuk oleh Hayrat, satu-satunya orang yang dia senangi ialah
Ammar. Menakjubkan. Vakif-vakif daripada
Hayrat, kalau nak mencari pelajar Malaysia pun; mereka tetap mencari Ammar, dan
jarang sekali mencari pelajar-pelajar lain terlebih dahulu.
Di
Madrasah, ada rutin-rutin yang tidak didapati di asrama-asarama kerajaan. Waktu
siang, semua sibuk di universiti masing-masing dengan aktiviti-aktiviti berbeda.
Waktu malam akan ada pengajian Kitab ‘Risalah
an-Nur’, solat berjamaah, dan rutin-rutin lain ialah menulis Risalah an-Nur
di dalam tulisan Uthmaniah.
Antara
rutin-rutin yang baik lagi ialah Solat Sunat Qobliah dan Ba’diah sudah seperti
menjadi rutin tetap seperti Solat Fardhu. Begitu juga Solat Tahajjud; seperti
sudah menjadi seperti Solat Fardu. Di madrasah ini, hubungan dengan Allah dititikberatkan
lebih daripada segalanya. Alangkah bahagia saat akhir kematian di dalam suasana
ini.
Semua
ciri-ciri pembentukan Al-Fateh ada di sini, dan Ammar adalah ‘batch’ pertama yang melalui proses
pembentukan ini. Ammar dihantar di sini bukan secara kebetulan, tetapi penuh
perancangan rapi bagi mempersiapkan dirinya untuk ummat. Namun Allah lebih
mengetahui hikmah di sebaliknya.
Terdapat
dua watak pada dirinya, iaitu watak Al-Fateh dan watak Abu Ayyub. Barangkali,
Ammar lah Al-Fateh (Pembuka) yang akan membuka dan menghidupkan jiwa-jiwa yang
lain, dan watak Abu Ayyub sebagai perintis kepada laluan tersebut.
Berita pemergian Ammar turut dilaporkan oleh media arus perdana. |
Damai... Subhanallah. |
Kelihatan peluh masih keluar pada bahagian dahi dan kelopak Ammar, selepas dimandi dan dikafankan. |
Kempen #letsfollowammar. |
III
Ammar... Rindu padamu wahai adindaku, Ahmad Ammar...
Memang saya tidak tertahan untuk tidak menulis mengenai Ammar, maafkan saya. Tetapi kali ini, atas permintaan istimewa Naqib kami yang kami kasihi, iaitu Sami Yıldırım, juga sebagai Guru Risalah an-Nur kami di Madrasah Hayrat Vakfi, untuk menyampaikan mesej Kempen #letsfollowammar kepada seluruh rakyat Malaysia. Sami Yildirim dalam Organisasi Hayrat Vakfi Turki adalah seorang Vakif iaitu orang yang mewakafkan keseluruhan dirinya untuk Dakwah, dan di dalam Organisasi Hayrat beliau diamanahkan untuk menjaga pelajar-pelajar antarabangsa di Turki yang diamanahkan di bawah penjagaan Hayrât Vakfı.
Memang saya tidak tertahan untuk tidak menulis mengenai Ammar, maafkan saya. Tetapi kali ini, atas permintaan istimewa Naqib kami yang kami kasihi, iaitu Sami Yıldırım, juga sebagai Guru Risalah an-Nur kami di Madrasah Hayrat Vakfi, untuk menyampaikan mesej Kempen #letsfollowammar kepada seluruh rakyat Malaysia. Sami Yildirim dalam Organisasi Hayrat Vakfi Turki adalah seorang Vakif iaitu orang yang mewakafkan keseluruhan dirinya untuk Dakwah, dan di dalam Organisasi Hayrat beliau diamanahkan untuk menjaga pelajar-pelajar antarabangsa di Turki yang diamanahkan di bawah penjagaan Hayrât Vakfı.
Berikut
ialah mesejnya yang saya terjemahkan ke dalam bahasa Melayu:
“Guru Ammar di Yayasan Hayrat berkata:
seluruh rakyat Malaysia baik yang tua, yang muda, kanak-kanak, lelaki mahupun
wanita, mestilah mengikuti dan mencontohi apa yang telah Ammar ikuti. Iaitu
(pengajian) Risalah an-Nur.”
Untuk membentuk Ammar ini terdapat tiga jenis pembentukan sebagai pakej, iaitu:
- Pembentukan intelek;
- Pembentukan ruhani/jiwa; dan
- Pembentukan akhlak/sahsiah.
Kecemerlangan
akademik sahaja tidak sempurna malah tidak bermakna sekiranya kontang ruhani
dan miskin akhlak. Maka madrasah inilah yang telah dicadangkan oleh ayahanda
Ammar, sebagai pelengkap pakej pembentukan peribadi Ammar, di mana saya juga
turut tumpang sekaki.
Tidak
adil di dalam memberikan penghargaan semata-mata kepada Universiti Marmara
selain memberi penghargaan kepada Madrasah Hayrat. Universiti Marmara hanya
memberikan keperluan akademik, sedangkan di Turki, madrasah inilah yang
menyediakan dua lagi keperluan yang lain. Setelah kesemua keperluan tersebut
terlebih awal diberikan asasnya oleh institusi keluarganya di Malaysia.
Selain
daripada rutin-rutin harian yang telah saya sebut pada tulisan terdahulu,
pengajian utama ialah pengajian kitab Risalah an-Nur, yang terdiri daripada
beberapa koleksi kitab yang ditulis oleh Imam besar di abad ini, dan dianggap
sebagai Mujaddid, iaitu Imam Bediuzzaman Said Nursi.
Ketika
kitab ini ditulis, iman masyarakat telah hancur kerana Ruh Islam pada waktu itu
telah dicabut oleh Mustafa Kamal Attarturk, dan Imam Bediuzzaman Said Nursi
pada ketika itu telah cuba menyembuhkan dan merawat keadaan ini dengan menulis
Risalah an-Nur yang merupakan penawar daripada konsep-konsep Al-Quran, walaupun
beliau terpenjara di penjara Mustafa Kamal Attarturk, dan ketika matinya jasad
beliau turut dirampas oleh tentera Attarturk sehinggakan sehingga kini tiada diketahui
di manakah tersembunyinya jasad beliau.
Kata-kata
popular Imam Bediuzzaman Said Nursi seperti berikut: “Demi menyelamatkan Iman
masyarakat, aku telah mengorbankan kehidupan dunia dan akhiratku. Kerana, iman
itulah tiang utama masyarakat Islam; kalau itu tiada maknanya, masyarakat pun
runtuh”.
Ammar
pula merupakan penuntut yang tekun dan rajin. Bukan sahaja tekun mendalami ilmu
sejarah Uthmaniah di Universiti Marmara, tetapi juga tekun di dalam mempelajari
dan menghayati pembelajaran Kitab Risalah an-Nur di Madrasah Hayrat.
Pernah
satu kali Ammar selepas tamat peperiksaan akhir di Marmara Universiti, Ammar
telah ‘mengkuarantinkan’ dirinya selama seminggu di Madrasah Hayrat di
Suleymeniyye tempat saya menginap, untuk benar-benar menekuni dan memahami
Kitab Risalah An-Nur, kerana pada waktu itu Ammar akan menjalani pula
peperiksaan lisan, yang akan mengujinya pada waktu itu ialah Sami Yildirim.
Hairan saya dengan Ammar, kerana pemuda-pemudi seperti dia tentunya mahukan kebebasan, dan kebiasaannya pelajar-pelajar universiti apabila tamat peperiksaan bermakna tempoh bersuka ria telah bermula, tetapi tidak bagi Ammar, yang mana tempoh tersebut adalah tempoh menelaah Risalah an-Nur dan berbakti pada umat.
Hairan saya dengan Ammar, kerana pemuda-pemudi seperti dia tentunya mahukan kebebasan, dan kebiasaannya pelajar-pelajar universiti apabila tamat peperiksaan bermakna tempoh bersuka ria telah bermula, tetapi tidak bagi Ammar, yang mana tempoh tersebut adalah tempoh menelaah Risalah an-Nur dan berbakti pada umat.
Di
Madrasah ini, saya selalu menyebut padanya bahawa Ammar lebih Turki daripada
orang-orang Turki, kerana pencapaiannya sentiasa lebih baik dan lebih cemerlang
berbanding orang-orang Turki. Malah di dalam beberapa ketika pencapaian Ammar
ialah sempurna iaitu 100% sedangkan orang Turki sendiri tidak dapat mencapai
taraf kesempurnaan tersebut apatah lagi bukan orang Turki.
Dan
saya bertambah yakin ciri-ciri pembentukan al-Fateh ada di sini dan Ammar
sedang laluinya. Sepertimana saya telah sebut pada posting sebelum ini,
terdapat dua watak pada dirinya, iaitu watak Al-Fateh dan watak Abu Ayyub
al-Ansori.
Ya,
Ammar lah Al-Fateh tersebut (pembuka) yang akan membuka dan menghidupkan jiwa2
yang lain, dan watak Abu Ayyub sebagai perintis kepada laluan tersebut.
Asy-Syahid Ammar menyantuni anak buahnya, sebelum kembali ke Turki buat kali terakhir. Al-Fatihah sekudusnya. Sekudusnya. |
Antara foto terakhir Ammar di bumi Malaysia, sebelum berlepas ke Turki. |
Ammar dan Saudara Anwar bersama dua lagi sahabat, menikmati kedamaian bumi Turki. |
Ammar bersama para sahabat di Turki. Disenangi semua pihak. |
Dua pejuang, satu cita-cita. |
Puan Hajjah Nur Azlina dan Tuan Haji Ahmad Azzam, menyampaikan ucapan dalam satu majlis memperingati Ammar di Turki. |
IV
Ammar... Rindu padamu wahai adindaku, Ahmad Ammar...
Çay dan Turki, Turki dan Çay, kedua-duanya tidak dapat dipisahkan. Tapi selepas ini tiada lagi Çay bersama-sama Ammar. Barangkali Ammar sedang menikmati air yang lebih enak daripada ini.
Çay dan Turki, Turki dan Çay, kedua-duanya tidak dapat dipisahkan. Tapi selepas ini tiada lagi Çay bersama-sama Ammar. Barangkali Ammar sedang menikmati air yang lebih enak daripada ini.
Dalam
kalangan pengkaji Uthmaniah, barangkali sayalah yang paling tua selain daripada
Ustaz Hasrizal Jamil, dan İbrahim. Sepertimana Ammar yang lari bidang daripada
bidang sains kepada bidang sejarah Uthmaniah, saya juga begitulah.
Saya
pengamal Undang-Undang yang tegar. Ijazah pertama dan İjazah kedua saya ialah
bidang undang-undang tulen, tetapi ijazah ketiga sekarang tidak lagi tulen.
Kerana rupa-rupanya, sejarah Uthmaniah lebih mempesonakan.
Walaupun
saya jauh beza umur dengan Ammar, tapi faktor Ammar tetap memainkan peranan,
sebab itu, apabila saya mula-mula sampai Turki akan cari Ammar dulu, dan saya
belum sampai Turki pun Ammar dah tanya saya dulu.
Sewaktu
mula-mula saya baru merangkak belajar bahasa Turki, Ammar lah yang meminjamkan
notanya yang bertulisan tangan. Ada dua makalah akademik karangan Ilber Ortaylı
yang sempat juga saya pohon Ammar bacakan dan terjemahkan
Segala
makalah Sejarah Uthmaniah di dalam komputer riba nya telah saya ambil. Sempat
juga mengheret Ammar ke sana ke mari ke kedai buku minta dibacakan judul buku
dan penerangan buku selain beberapa orang lagi adik yang lain turut menjadi
mangsa ke kedai buku iaitu adindaku Halim Bohari,
Syafiq Abu
Jibril, selain Muhd
Saifuddin Shaharuddindan Ibrahim Zaini.
Semoga Allah merahmatimu Ahmad
Ammar dan semoga Allah merahmati kalian juga.
Dulu,
saya selalu fikir bahawa Ammar bakal menjadi sejarawan Uthmaniah berbangsa
melayu yang ulung yang sedang dibikin di bumi Uthmaniah ini, rupanya aturan
Allah adalah lebih baik daripada aturan manusia. Allah mengangkat namanya dan
namanya menjadi ulung selepas mati. InshaAllah Ammar ini akan melahirkan
Ammar-Ammar yang lain. dan semakin eratlah hubungan Tanah Melayu-Nusantara dan
bumi Uthmaniah ini selagi mana bersemadinya jasad Ammar di bumi ini.
Berbahagialah
di sana wahai adindaku Ahmad Ammar; bersama bidadari Syurga yang Allah kurniakan
buatmu.
Al-Fatihah
buatmu.
Yang
benar,
Ketua
Biro Tugas-Tugas Khas (Undang-Undang) ABIM
merangkap
Sahabat Ammar.
------------------------------------------
Syahid yang tertangguh... Ammar, urusanmu dgn Allah swt dah selesai didunia.... keadaan kami masih belum tentu.... semoga Allah swt merestui perjalanan mu.... tidak jemu membaca riwayat mu walaupun aku tidak kenal kamu sebelum ini....sayu dan pilu.... tetapi kamu tersenyum bertemu denganNya.... Ibubapa kamu tabah..... Allah dah bagi pinjam kamu pada mereka.... sekarang mereka redha memberinya semula pada Yang Hak.... al fatihah......
BalasPadamSyahid yang tertangguh... Ammar, urusanmu dgn Allah swt dah selesai didunia.... keadaan kami masih belum tentu.... semoga Allah swt merestui perjalanan mu.... tidak jemu membaca riwayat mu walaupun aku tidak kenal kamu sebelum ini....sayu dan pilu.... tetapi kamu tersenyum bertemu denganNya.... Ibubapa kamu tabah..... Allah dah bagi pinjam kamu pada mereka.... sekarang mereka redha memberinya semula pada Yang Hak.... al fatihah......
BalasPadamsangat tersentuh membaca kisah & perjalanan hidupmu...pengakhiran yg sungguh mulia...semoga syahidmu ini menjadi pembuka dlm melahirkan lebih ramai insan sepertimu....
BalasPadamTerkesan hati dgn kisahmu..
BalasPadamTerpaut hati dgn peribadimu..
Semoga Jannah tempatmu.
Al Fatihah.
subhanallah..hebatnya penangan syahid arwah..tidak putus2 kagum saya pada Ahmad Ammar..damai sungguh raup wajahnya. dia tidak pernah memgenali saya dan sahabat2 yg mnengenali beliau tapi kami mengenali beliau seolah2 sudah lama kenal..Allah memuliakanmu dan menaikkan darjatmu selepas meninggal..al fatihah
BalasPadamtidak lupa juga kepada Nabi Muhammad SAW serta para sahabat :)
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamterlalu kagum saya padamu arwah...pertama kalinya saya tak takut tengok sebujur terbaring mayat yang telah dikafankan..tapi bila tengok muka arwah yang dah dikafankan,sy masih lagi menatap mukanya...Ya Allah seolah-olah sedang tido jer...lepas membaca sume kisah-kisah arwah,hati saya terdetik untuk bermuhajadah seperti arwah...InsyaAllah
BalasPadamTak pernah jemu utk membaca kisah2nya... betapa beruntungnya Ammar... mudah2an saya juga akn dikurniakan keberuntungan yg sama. Allahu Allah... :'(
BalasPadam