'Skateboarding' di Malaysia:
Dari Sukan Jalanan ke Kasut
'Signature' Vans.
Dari Sukan Jalanan ke Kasut
'Signature' Vans.
Sejak
berdekad lamanya, sukan ‘skateboarding’ atau papan selaju terus berkembang
dengan evolusinya yang tersendiri. Bukan lagi sekadar sukan jalanan, ia kini
menjadi industri dan jenama yang giat menawan jiwa anak muda dan masyarakat
umum.
Pada
sekitar 1920an, satu alat besi beroda tiga yang boleh dipijak dan digerakkan
dengan kaki, telah dicipta. Ia biasanya dijual bersama alat pemegang seperti
kayu ski ais. Kemudian, pada bulan Julai 1939, skuter yang mempunyai roda
bearing telah dicipta daripada bakul menyimpan buah oren dan kepingan papan
dengan ukuran 4x24’.
Tahun
1958 menyaksikan papan selaju dibuat daripada kasut roda yang dicantumkan
dengan papan. Di California dan Hawaii, tatkala sukan luncur air menjadi
semakin popular, bermain papan selaju menjadi alternatif terbaik kepada para
penggemar permainan tersebut, setiap kali tiada ombak besar di pantai.
Anak-anak muda bermain papan selaju berukuran 2x4’ di jalan raya dengan cukup
unik dan berani.
Selepas
Perang Dunia Kedua berakhir, ekonomi Amerika Syarikat melonjak tinggi,
menyuburkan industri alat permainan di negara ‘Uncle Sam’ tersebut. “Roller
Derby” kemudiannya pada 1959, menghasilkan papan selaju dalam kuantiti yang
banyak dengan roda besi, dan beberapa pengubahsuaian teknikal. Dengan itu, para
pemain papan selaju mula memperbaiki dan memperkembangkan ‘trick’ dan cara
mengawal papan selaju yang baharu.
Sekitar
1959-1963, permainan papan selaju menjadi sangat popular di Amerika Syarikat.
Daripada sekadar alat permainan dan alternatif kepada papan luncur air, ia
kemudiannya berkembang menjadi sukan yang diminati ramai. Pada 1962, kedai
luncur air “Val-Surf” di Hollywood menjual papan selaju pertama yang dihasilkan
sendiri. Pada 1963, majalah “Surf Guide Magazine” menyiarkan iklan pertama berkenaan
papan selaju, selain pertandingan papan selaju pertama telah dianjurkan di
Pantai Hermosa, California pada tahun yang sama. Banyak syarikat mula menaja
para pemain papan selaju, dan teknik-teknik baharu seperti ‘slalom’ atau
‘freestyle’ mula diterokai.
Majalah
“The Quarterly Skateboarder” pula diterbitkan pada 1964. Pada tahun yang sama,
kumpulan muzik “Jan and Dean” muncul dalam program “Dick Clark’s American
Bandstand” dan menyanyikan lagu “Sidewalk Surfing”. Dean turut berkasi bersama
papan selajunya di atas pentas ketika membuat persembahan.
Pada
tahun yang sama, ABC Wide World of Sports menyiarkan program “Skateboarding
Championships”. Syarikat “Jack’s”, “Makaha” dan “Hobie” mula menghasilkan
papan selaju yang lebih berkualiti dengan roda tanah liat. Syarikat-syarikat
ini turut menganjurkan kejohanan papan selaju yang menampilkan para legenda
seperti Torger Johnson, Woody Woodward dan Danny
Berer. “Makaha” telah mencatat keuntungan yang luar biasa, iaitu
sebanyak USD4 juta, dalam jangka waktu dua tahun sahaja
(1963-1965). “Makaha” bertanggungjawab membawa revolusi baru dalam industri ‘skateboarding’
menerusi pengenalan kepada ‘kicktail’.
Secara
tiba-tiba, sukan papan selaju tenggelam dan sedikit merudum sekitar tahun 1965.
Banyak syarikat yang gulung tikar, sehingga para ‘skaters’ perlu menghasilkan
sendiri papan selaju mereka. Ada yang mendakwa ianya berlaku kerana banyak
persepsi bahawa sukan ini berbahaya dan menyebabkan kecederaan yang teruk.
Tatkala ramai yang meramalkan sukan ini terkubur sebagaimana permainan ‘hula
hoop’, namun penggerak dan aktivis ‘skateboarding’ tetap berusaha gigih memastikan kelangsungan sukan tersebut.
Akhirnya,
ia kembali ‘hidup’ apabila industri pakaian dan kasut mengasosiasikan jenama
mereka bersama sukan tersebut. Pada 1966, jenama kasut terkemuka, “Vans”
diasaskan di 704 East Broadway di Anaheim, California, oleh adik-beradik Paul Van Doren
dan James Van Doren, Gordon C Lee, serta Serge D’Elia. Mereka membuka
kedai Vans pertama di bawah syarikat “The Van Doren Rubber Company.”
Industri pakaian dan kasut untuk sukan papan selaju turut berkembang, seiring
populariti “Etnies”, “Converse” dan “DC Shoes”. Larry Stevenson
kemudiannya mencipta ‘kicktail’, bersama perkembangan baharu terhadap reka
bentuk papan selaju.
Pada
1972-1973, roda ‘urethane’ mula dicipta oleh Frank Nasworthy (pengasas Syarikat
“Cadillac Wheels”), menjadikan pengendalian lebih senyap dan lancar. Tebing dan
parit kini boleh menjadi tempat permainan sukan ini, memandangkan roda jenis
baharu ini lebih mencengkam pada kawasan konkrit. Larry Bertlemann memulakan
teknik yang lebih radikal, membawa revolusi baharu kepada sukan tersebut.
Papan
yang diperbuat daripada ‘fiberglass’ menjadi popular sekitar 1973-1975.
Eksperimen mula dijalankan dengan menggunakan pelbagai bahan untuk membuat
papan selaju: daripada kayu ke aluminium. 1975 menyaksikan berakhirnya
zaman menggunakan ‘ball bearing’ yang longgar apabila “Road Rider”
memperkenalkan teknologi ‘ball bearing’ yang berukuran tepat pada ruang
rodanya.
Pada
1975, pertandingan ‘slalom’ dan ‘freestyle’ telah diadakan di Del Mar,
California. Pasukan “Zephyr” (juga dikenali sebagai “Z-Boys” -- dianggotai oleh Tony Alva, Jay Adams, Stacy
Peralta dan lain-lain) menampilkan aksi bertenaga dan mengejutkan semua pihak.
Sukan papan luncur kemudiannya menjadi semakin serius dan mengujakan.
Filem
pertama berkenaan papan selaju, “Spinnin’ Wheels” dihasilkan pada 1976. Melihat
kejayaan industri ‘skateboard’, maka semakin banyak syarikat-syarikat yang
saling berlumba-lumba, untuk menjadikannya sebagai produk perniagaan mereka.
Salah-satunya ialah “Tracker Trucks” yang ditubuhkan pada tahun
1976. Kemunculan ‘punk band’ dalam kalangan ‘skaters’ di California
seperti “The Controllers”, “The Angry Samoans” dan banyak lagi, menambah minat
masyarakat di sana tentang papan selaju. Jenama “Banana Board” menjadi papan selaju yang cukup
digemari dan laris di pasaran.
Pada
pertengahan 1970an, sukan papan selaju tiba di Jerman. Tentera-tentera Amerika
membawa trend tersebut ke sana, dan menjelang 1976, Munich menjadi pusat papan
selaju pertama di Jerman. ‘Skate park’ pertama dibina di Munich Neuperlach,
disusuli majalah papan selaju dan kejohanan sukan tersebut pada 1978.
Di
Jerman, Titus Dittmann turut bertanggungjawab memperkenalkan sukan papan
selaju. Beliau mengimport produk berkaitan ‘skateboard’ dari Amerika dan menganjurkan
pelbagai program dan acara sukan tersebut di sana. “Münster Monster Mastership”
menjadi antara kejohanan papan selaju paling popular pada tahun 1980an.
Sekitar
1976-1978, California dilanda kemarau, menyebabkan ramai yang mengeringkan
kolam renang di rumah mereka. Kolam renang mula dilihat sebagai wilayah baharu
yang mesti ditawan. Pada tahun 1976, ‘outdoor skate park’ yang
pertama telah dibina di Florida, menyebabkan sukan ini mula dimainkan
secara ‘vertical’ (terbang di udara) berbanding ‘horizontal’ iaitu di atas
jalan rata.
Pada
1978, Alan Gelfand (digelar sebagai “Ollie”) mencipta gaya baharu papan selaju
‘ollie’ yang penuh revolusi dan menyegarkan. Rodney Mullen kemudiannya menambah
seni pada ‘ollie’; helah hebat tersebut. Ia dianggap sebagai ‘trick’ terhebat
sepanjang zaman, menandakan kelahiran ‘street skateboarding’. Mullen mewujudkan
sebuah gaya baru yang cukup ekstrem iaitu ‘freestyle skating’, yang
menjadi langkah awal buat ‘moden skateboard.’ Gaya-gaya seperti ‘flatground
ollie’, ‘the ollie kickflip’, ‘the heelflip’ dan ‘360 flip’
merupakan ciptaan Mullen yang masyhur. Selepas itu, barulah gaya-gaya yang
lain tercipta seperti ‘with short noses’, ‘gambar
rails’ dan ‘large soft wheels’.
Helah-helah
baharu mula dicipta saban hari – ‘aerials’ dan ‘inverts’, bersama taman-taman
konkrit yang banyak dibina di mana-mana dengan unsur-unsur baharu seperti
‘vertical ramps’ dan ‘kickers’.
Tetapi,
oleh kerana tidak ramai pengguna dan kadar insurans yang tinggi (kerana
kebahayaannya), banyak ‘skate park’ yang terpaksa ditutup. Bosan
dengan ‘skate park’, maka para ‘skateboarder’ mula mencari
sesuatu yang lebih mencabar, hingga akhirnya pusat membeli-belah, kaki
lima dan taman-taman di bandar, menjadi pusat kegiatan bagi
mereka. Pada 1980an, dinding dan ‘handrail’ (pemegang tangga) mula
dijadikan ‘skate park’ yang percuma.
Para
‘skater’ juga semakin ramai yang memiliki syarikat sendiri. Sebagai mana sukan
bicycle motorcross (BMX) dan kasut roda, ‘street skateboarding’ kembali menjadi
pilihan dan bualan ramai.
Nilai
ekstrem dalam permainan papan selaju, telah menyebabkan pihak berkuasa di
beberapa buah negara melakukan pengawasan dan peraturan ketat. Kerajaan
Norway telah mengharamkan penggunaan dan penjualan papan luncur pada tahun 1978
sehingga 1989 kerana berlaku terlalu banyak kecederaan daripada
aktiviti tersebut pada masa itu. Para peluncur dari Norway
pula telah membina ‘ramp’ di kawasan-kawasan tersembunyi, untuk
mengelak daripada ditahan oleh pihak berkuasa.
Sukan
papan selaju yang sangat sinonim sebagai ‘anti-establishment subculture’ dalam
kalangan masyarakat Amerika, mula bergabung dengan industri ‘video home system’
(VHS) yang berasal dari Jepun. Selepas VHS diperkenalkan di Amerika pada 1977,
dekad 80an menyaksikan ramai legenda seperti Steve Caballero, Tony Hawk, Mike
McGill, Lance Mountain, Rodney Mullen, Stacy Peralta, Kevin Staab Stacey
Peralta dan George Powell (dari pasukan “Bones Brigade”) merakamkan video papan
selaju dengan nama “The Bones Brigade Video Show”. Videografi mula menjadi sesuatu
yang sangat signifikan dengan sukan ini.
Pada
1979-1980, Jim “Red Dog” Muir dan Wes Humpston adalah orang
pertama yang berjaya mengkomersialkan papan luncur yang mempunyai seni grafik.
Ia dipasarkan di bawah jenama “Dog Town Skates”.
Pada
1981, majalah “Thrasher Magazine” diterbitkan dan membuat liputan berkenaan
‘street skateboarding’, ‘punk rock’ dan muncul pula slogan “Skate and Destroy”.
Pada 1983, satu lagi majalah dengan nama “Transworld Skateboarding Magazine”
diterbitkan.
Pada
pertengahan 1980an, ‘skateboarder’ yang profesional mula memperoleh bayaran
yang lumayan. Mereka menjadi popular sebagaimana atlet besbol, American
football dan pemain bola sepak. “Vans”, “Powell Peralta”, “Santa Cruz” dan
“Vision” merupakan antara jenama yang menjadi ‘wajah’ sukan papan selaju. Pada
penghujung dekad 80an, populariti ‘vert skateboarding’ menurun berbanding
‘street skateboarding’ yang mendapat perhatian ramai.
Dekad 70an menjadi saksi kepada kelahiran ‘hip-hop’. Menerusi DJ Kool Herc, Grandmaster Flash dan Afrika Bambaataa, irama baru yang dipanggil ‘rap’, menjadi sangat popular di bandar Bronx, New York, sama ada dalam majlis hari jadi mahupun di kelab-kelab malam. Pada 1979, “Rapper’s Delight” menjadi album ‘hip-hop” pertama yang dirakamkan. Ketika itu, pengaruh ‘disko’ agak kuat dalam muzik ‘hip-hop’.
Menjelang 80an, ‘skateboarding’ mula mendapat tempat di ‘East Coast’ – membawa bersamanya perubahan terhadap genre ‘hip-hop’. “Run-DMC”, “Public Enemy”, “KRS-One”, “The Jungle Brothers” dan lain-lain muncul bersama gaya dan muzik ‘hip-hop’ yang lebih menepati citarasa pengikut gerakan anak muda kawasan bandar di sana. Pada 1986, ‘skateboarding’ menjadi sukan pilihan anak muda di New York.
Di Amerika pada dekad 80an, budaya ‘skateboarding’ dan “hip-hop” yang asalnya berbeza, bersatu menerusi ‘youth culture’ – semangat dan darah anak muda. Dari semangat gerakan anak muda di California, kini ia menyatu bersama aktivisme di New York. ‘Skater’ profesional, Natas Kaupas, seorang atlet profesional papan selaju dari ‘West Coast’ yang berpengaruh, mengejutkan ramai apabila tampil dalam majalah “Trasher” pada 1989 dengan memakai t-shirt “Public Enemy”.
Washington Square Park kemudiannya menjadi ‘syurga’ buat penggila sukan papan selaju di sana. Di medan tersebut, yang ada hanyalah kemahiran bermain papan selaju, dan tembok perkauman diruntuhkan. Rodney Smith dari “SHUT skating crew”, menggerakkan sukan ini di ‘East Coast’.
Ketika sukan dan ‘subculture’ ini agak asing dalam kalangan warga kulit hitam di Amerika Syarikat, Smith dan Kareem Campbell mengangkat sukan ini sebagai sukan bertaraf nasional – seterusnya mencambah minat pelbagai kaum untuk beraksi sama. Sukan ini menjadi cara untuk anak muda yang dihimpit kemiskinan di kawasan bandar di ‘East Coast’, untuk menzahirkan ekspresi serta melupakan sebentar kepayahan hidup mereka. Unsur ‘hip-hop’, ‘garffiti’ dan ‘street culture’ di New York kemudiannya bergabung sebati, dengan ‘skateboarding’. Sekitar pertengahan 1990an (1994-1997), permusuhan ‘hip-hop’ ‘East Coast’ dan ‘West Coast’ semakin menjadi perhatian umum akibat perselisihan peribadi antara dua legenda ‘hip-hop’ yang pernah menjadi sahabat baik: Tupac “2Pac” Shakur dan Christopher “The Notorious B.I.G.” Wallace. Walaupun 2Pac dilahirkan di New York (East Coast), beliau menghabiskan kebanyakan usianya di California (West Coast). 2Pac merakamkan album bersama “Death Row Records” yang terletak di Los Angeles, California. B.I.G. pula lahir, membesar dan merakamkan album dengan “Bad Boy Records” di New York.
Death Row Records diasaskan pada 1991 oleh Dr. Dre, Suge Knight dan The D.O.C., menaungi artis seperti Dr. Dre sendiri (The Chronic), Snoop Dogg (Doggystyle), Tupac Shakur (All Eyez on Me), dan Tha Dogg Pound (Dogg Food). Bad Boy Records pula ditubuhkan pada 1993 oleh Sean Puff Daddy Combs, memayungi B.I.G, Craig Mack, Total dan Faith Evans. Perseteruan yang asalnya bersifat peribadi, kemudiannya merebak menjadi persaingan sengit antara syarikat rakaman, liputan media yang kontroversial dan budaya gangsterisme. Kedua-duanya (2Pac dan B.I.G) kemudian terbunuh selepas ditembak oleh kumpulan yang tidak dikenali, pada 1996 dan 1997. 2Pac terbunuh selepas ditembak di Las Vegas dan meninggal dunia pada 13hb September 1996. B.I.G pula ditembak dan terbunuh di Los Angeles pada 9hb Mac 1997.
Di
Malaysia, ‘skateboarding’ telah mula bertapak semenjak penghujung tahun 1970an. Pada
6hb Jun 1977, dalam satu lukisan kartunnya bertajuk “Lat in Arizona”, Datuk
Mohammad Nor Khalid (Lat) melukis watak kanak-kanak yang bermain ‘skateboard’. Selain
sudah dijual di gedung permainan kanak-kanak “Toys ‘R’ Us”, iklan “Milo” yang
ditayangkan pada tahun 1987 turut memuatkan papan selaju dalam jalan
ceritanya. Selain
itu, watak kartun “Fido Dido” dalam iklan “7 Up” dan “Teenage Mutant Ninja
Turtle” yang menggunakan papan selaju, turut memberi pendedahan dan menyuburkan
minat masyarakat Malaysia terhadap sukan tersebut. Pada awal 90an, video “Celebraty
Tropikal Ikan” disalin dan diedarkan secara percuma. Ia dikatakan sebagai
antara video terawal berkenaan papan selaju di negara kita.
Pada September 1990, satu pertandingan ‘skateboarding’ secara
besar-besaran telah dianjurkan oleh “Coca Cola” di Bangsar Shopping Centre
(BSC), Kuala Lumpur. Kejohanan “Go Skateboarding Lot 10” pula di Kuala Lumpur telah
dianjurkan buat kali pertama pada 1991. Juara sulungnya ialah Kelvin Long.
Tahun seterusnya, pertandingan ini dimenangi oleh Ariff Budiman. Pada 1991 juga, demonstrasi
papan selaju telah diadakan sempena “Minggu Jelajah Perak” di Ipoh,
Perak. Boy Ipoh (Adlan Farazi Mohd Ariff) telah membuat demo di
hadapan YM Raja Nazrin (kini Sultan Nazrin Shah Muizzuddin Shah, Sultan
Perak).
Pada
1989, filem ‘skateboard’ “Gleaming the Cube” diluncurkan. Filem ini
dibintangi oleh Christian Slate, Tony Hawk, Mark Rogowski, Mike
McGill and Rodney Mullen. Selepas kegawatan ekonomi global pada akhir
1980an dan awal 90an, sukan papan selaju mula bangkit kembali, apabila
dikaitkan kembali dengan muzik ‘punk’, sebagaimana sewaktu awal kemunculannya di California. Pada tahun 1991, bentuk
papan “Popsicle stick” mula meraih populariti menggalakkan. Stacy
Peralta meninggalkan Syarikat “Powell-Peralta”, dan “Powell
Corporation” gagal menempatkan dirinya dalam pasaran yang sudah berubah.
Pada 1993, Jim
Fitzpatrick menjadi Pengarah Eksekutif dan pengasas “International
Association of Skateboard Companies” (IASC). Pada 25 Disember 1993, Jeff
Philips, legenda papan selaju dari Dallas, Texas, meninggal dunia kerana kecederaan
akibat tertembak diri sendiri. Beliau terkenal kerana mencipta gaya ‘Philips
66’, yang diadaptasi daripada gaya ‘fakie 360 invert’.
Di
Malaysia, pada tahun 1993, satu pertandingan skateboarding peringkat kebangsaan
telah diadakan iaitu “Isetan Skateboarding Championsip” di Kuala Lumpur. Sambutan
yang diterima amatlah memberangsangkan, di mana peminat sukan ini dari seluruh
pelusuk negara, telah datang untuk bertanding.
Pertandingan
ini telah melahirkan dua bintang yang semakin dikenali ramai iaitu Joe Ipoh
(Johari Fitry Khairuddin) dan Pa’din Musa (Ahmad Fadzli Musa). Joe Ipoh dan
Pa’din kemudiannya muncul selaku aktivis dan penggerak sukan papan selaju
paling berpengaruh di Malaysia. Sekitar
1994-1995, video “Panorama (1)” telah dihasilkan, menampilkan Pa’din, Joe Ipoh,
Kelvin Long, Carl, dan Budiman.
Pada
peringkat global, sukan ‘skateboarding’ kembali menemui rentaknya
pada 1995. Selain “Etnies” dan “Vans”, jenama arus perdana seperti
“Adidas” dan “Nike” mula menghasilkan ‘skating shoes’. Kebangkitan sukan ini
disambut dengan khabar duka, bilamana Frank Hawk meninggal dunia akibat
serangan jantung.
Pengarah
IASC, Jim Fitzpatrick beberapa kali menjelajah
ke Sacramento bagi meyakinkan para penggubal undang-undang untuk
memastikan lebih banyak peluang untuk membina ‘skate park’ untuk orang awam.
Ketika itu, hanya ada 10 buah ‘skate park’ yang tinggal di Amerika Syarikat.
Menjelang 2004, sebanyak 2,000 buah ‘skate park’ awam telah dibina.
Pada
1995, ESPN mengadakan “Extreme Games” buat julung kalinya di Newport, Rhode Island.
Acara ini berlangsung dengan jayanya, dan membawa sukan papan selaju ke arus
perdana era digital; lantas menyuburkan minat terhadap sukan ini, dalam
kalangan anak-anak kecil di seluruh dunia.
Di
Malaysia pada tahun 1995, ‘skateboarding’ semakin diminati ramai, terutamanya
selepas bermulanya trend muzik ‘hardcore’. Imej ‘skateboarder’ menjadi pilihan
kebanyakan golongan muda. Kebanyakan remaja boleh dilihat berpakaian barangan
jenama ‘skateboard’. Pada ketika ini terdapat sedikit sahaja kedai di Kuala Lumpur
yang menjual barangan papan selaju seperti “Zone 5”, “Spitfire II” dan
“Fishbone”. Dengan harga yang murah dan berpatutan, maka ramailah orang yang
berkemampuan untuk bermain sukan ini.
Sekitar pertengahan 1990an, muncul satu video ‘skateboard’ dari Kelantan
yang dirakam di dalam gudang. Ia menggunakan lagu “Carburetor Dung” sebagai
latar belakang video.
Pertandingan “Go Skateboarding Lot 10” di Kuala Lumpur telah dianjurkan pada 1991-1995. Dalam kejohanan pada 1995, Pa’din mendapat tempat pertama, Joe Ipoh menjadi naib juara tatkala Boy Ipoh memperoleh tempat ketiga. Pada 1995 juga, satu demo yang ditaja oleh “PUMA” telah dianjurkan Pa’din Musa di Prangin Road, Pulau Pinang.
Pertandingan “Go Skateboarding Lot 10” di Kuala Lumpur telah dianjurkan pada 1991-1995. Dalam kejohanan pada 1995, Pa’din mendapat tempat pertama, Joe Ipoh menjadi naib juara tatkala Boy Ipoh memperoleh tempat ketiga. Pada 1995 juga, satu demo yang ditaja oleh “PUMA” telah dianjurkan Pa’din Musa di Prangin Road, Pulau Pinang.
Muzik
‘metal’ telah menguasai dunia ‘underground’ di Klang, Selangor sejak dekad
80an. Era 1980an juga menyaksikan Joe Kidd dan rakan-rakannya menggerakkan
‘scene’ ‘punk’ di sekitar Kuala Terengganu. Pada 1985-1987, ‘band’ “Mallaria”
dari Terengganu telah merakamkan demo dengan irama ‘punk’ yang mempunyai
pengaru ‘trash metal’. Di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang juga muncul penggerak
‘punk’ dalam skala kecil.
Bermula
1984, muncul ‘band metal’ seperti “FTG”, “Nemesis”, “Glottis”, “Punisher”, dan
“Picagari”, sebelum mendapat perhatian ramai pada 1988-89, dengan pengaruh
‘black metal’, ‘death metal’, ‘industrial’, dan ‘grindcore’ yang dibawakan oleh
kumpulan seperti “Silkhannaz”, “Evil Symphony”, “Black Fire”, “Rator”, “Vulga”,
“Nemesis”, “Saxo” dan “Slap Death”.
Pada dekad 80an, terbitlah ‘zine’ seperti “Huru-Hara”, “Aedes”, “Krenmaut”, “Trash Attack”, dan “Vortex From The East”. Menjelang era 90an, muncul penguasaan daripada muzik ‘punk’ dan ‘hardcore’, tercetus daripada kemunculan ‘skateboarders’ dari sekitar Klang seperti Meru, Kapar, Pelabuhan Klang dan lain-lain. Dengan ideologi haluan kiri, tertubuhlah pelbagai ‘band’ ‘punk’/’rock’ dari dalam dan luar Klang seperti: seperti “Extraterrestrial”, “The Piston”, “Kind”, “Infuse”, “Stick For Stand”, “Switch Stance”, “Blockage”, “Expand Spirit”, “Plastic Doll”, “Scuffle Opus”, “xSecond Combatx”, “Dash Own”, “Death Becomes Her”, “ “The Lovecraft”, “Projekt Fiktion”, “DBH” dan lain-lain.
Pada dekad 80an, terbitlah ‘zine’ seperti “Huru-Hara”, “Aedes”, “Krenmaut”, “Trash Attack”, dan “Vortex From The East”. Menjelang era 90an, muncul penguasaan daripada muzik ‘punk’ dan ‘hardcore’, tercetus daripada kemunculan ‘skateboarders’ dari sekitar Klang seperti Meru, Kapar, Pelabuhan Klang dan lain-lain. Dengan ideologi haluan kiri, tertubuhlah pelbagai ‘band’ ‘punk’/’rock’ dari dalam dan luar Klang seperti: seperti “Extraterrestrial”, “The Piston”, “Kind”, “Infuse”, “Stick For Stand”, “Switch Stance”, “Blockage”, “Expand Spirit”, “Plastic Doll”, “Scuffle Opus”, “xSecond Combatx”, “Dash Own”, “Death Becomes Her”, “ “The Lovecraft”, “Projekt Fiktion”, “DBH” dan lain-lain.
Sekitar
90an, tumbuh pelbagai ‘zine’ di Kuala Lumpur, Selangor, Perak, Johor, Sarawak,
Pulau Pinang dan Pahang, seiring sambutan hangat terhadap ‘scene’ bawah tanah.
Antaranya ialah “Mind Paralyzed”, “The Rebels”, “Human Drama”, “Heartcore”,
“Verization”, “Noisy Scene” “Buddy Holly”, “Suffer Age”, “Mukus”, “Obscure
People”, “Earslaughter”, “Nathias”, dan banyak lagi. Kebanyakan ‘band’ ‘metal’
berpusat di Central market, Kuala Lumpur, selain aktif di Ipoh dan Sarawak.
Tahun-tahun
1990an adalah ‘syurga’ buat pengikut setia dunia muzik bawah tanah. Pelbagai
‘gig’ dianjurkan, dengan menyatukan pelbagai genre muzik atas solidariti
‘underground’ seperti: ‘hardcore’, ‘punk’, ‘skin’, ‘grunge’, ‘alternative’,
‘indie’, ‘brit pop’, dan pelbagai lagi. Maka muncullah “O.A.G”, “A.C.A.B”,
“Carburetor Dung”, “Butterfingers”, “The Pilgrims”, dan banyak lagi, yang
menjadi kegilaan para pelajar sekolah dan universiti, termasuk anak muda
daripada pelbagai latar belakang dan bangsa.
Antara yang mempengaruhi anak muda yang
terlibat dengan ‘skateboarding’ adalah “Nirvana”, “Pearl Jam” dan irama ‘grunge’
yang hadir bersama gaya berpakaian, ‘attitude’ dan ideologi tersendiri.
Demikianlah kemudiannya tertubuh “Butterfingers” yang cukup berpengaruh di
Malaysia, sejak 1991. Sikap melawan sistem tetapi tetap mengekalkan identiti sendiri,
begitu disenangi ramai anak muda.
Selain pengaruh Kurt Cobain dan ngauman ‘grunge’nya,
ada juga peminat tegar ‘hip-hop’ dalam kalangan ‘skaters’ di Malaysia. “Pop
Shuvit” adalah antara ‘band’ ‘Hip-Hop Rock’ yang mendapat namanya daripada salah-satu
‘trick’ papan selaju iaitu ‘pop shove-it’. Tatkala kumpulan ‘rap’ dan ‘hip-hop’
luar negara seperti “Public Enemy”, “Naughty By Nature”, “Run DMC”, dan “Tone
Loc” pada era 80an dan 90an mempopularkan genre tersebut kepada masyarakat
Malaysia, muncul pula “Nico”, “4U2C”, “KRU” dan lain-lain ke arus perdana. “Poetic
Ammo” dan kemudiannya “Too Phat” mula menyedarkan masyarakat bahawa ‘hip-hop’
punya nilai tersendiri, apabila kedua-duanya merangkul pelbagai anugerah muzik
tempatan dan antarabangsa.
Populariti ‘hip-hop’ dan tarian ‘break
dance’ membuatkan ia dikaitkan dengan sukan
papan luncur di Malaysia. Dengan baju besar, seluar paras lutut, ‘full cap’
dengan huruf dan nama pasukan besbol Amerika Syarikat, stokin tinggi dan kasut
tapak rata, para ‘b-boy’ dan ‘b-girl’ beraksi bersama papan luncur
masing-masing. Seluar londeh, skuter dengan audio yang kuat serta ‘air brush’ dan
‘graffiti’ menjadi teman setia mereka. Majalah “Skuterama” turut menjadi antara
pilihan utama mereka.
Bagi pengikut ‘skinhead’, baju Fred
Perry, kasut Doc Martens, dan kepala botak menjadi imej mereka yang jelas.
Mereka juga dekat dengan para pengikut ‘ska’, memandangkan kedua-duanya
mempunyai akar dari Jamaica. Sekitar 2007-2008, drama “KAMI The Series”
kemudiannya mempopularkan kumpulan-kumpulan ‘indie’ ke arus perdana, seperti “Hujan”,
“Meet Uncle Hussain”, “Komplot”, “Laila’s Lounge”, “They Will Kill Us All”, “Couple”
“Bittersweet”, “One Buck Short”, “The Times”, “Pesawat”, “Oh Chentaku”, dan
banyak lagi.
Dalam
konteks ‘skateboarders’ tempatan, Boy Ipoh, salah-seorang ‘skater’
yang aktif ketika itu, menubuhkan ‘band’ ‘hard core’ “Disaster Funhouse”, di
mana Joe Ipoh merupakan pemain dram bagi kumpulan tersebut. Mereka turut
berlatih di studio legenda, Studio SYJ di Ipoh.
Kebangkitan
‘scene’ ini turut mendapat liputan majalah “Rolling Stone” pada tahun 1996
dengan tajuk “The Rebels of KL: Malaysian subcultures are smashing stereotypes
with their own brands of punk rock and grunge.”
Tahun
1996 adalah tahun kegemilangan ‘skateboarding’ apabila ESPN menganjurkan sekali
lagi “X-Games” di Rhode Island, penjenamaan semula kepada “Extreme Games”. Pada
tahun 1996 juga, buat kali pertama kali, demonstrasi papan selaju telah
diadakan di Andalas, Klang. Demo ini telah dianjurkan oleh penduduk Klang
sendiri, dengan penaja-penaja lain. Ramai yang telah hadir untuk menyaksikan
pertunjukan tersebut, di mana pelbagai skil dan teknik yang menarik telah
dipersembahkan oleh ‘skater’ tempatan seperti Joe Ipoh, Pa’din dan lain-lain
lagi.
Kerana
minat yang mendalam dalam bidang ‘skateboarding’ dan ingin memastikan ia terus
berkembang, maka lahirlah majalah ‘skateboard’ iaitu “Sandwich Skatezine”.
Majalah ini adalah hasil ciptaan Pa’din dan Fazley, dan hanya dikeluarkan
sehingga isu keempat sahaja. Majalah ini serba sedikit telah membantu dalam
menyebarkan maklumat terkini mengenai sukan ini, kepada orang ramai.
Pada
1997, sukan ‘skateboarding’ telah disertakan dalam “Winter X-Games” dalam
bentuk ‘crossover event’ yang terdiri daripada ‘in-line skating’, ‘bicycle
stunt’ dan ‘snowboarding’. Pada 29 April 1997, Conrad Miyoshi
meninggal dunia akibat kanser. Pada
tahun 1997, “Benson & Hedges Extreme Demo” telah diadakan di Kuala Lumpur,
Ipoh dan Johor; di mana pakar ‘skateboarder’ dari Amerika telah dibawa, untuk
untuk mengadakan persembahan. Di antara pakar tersebut adalah Andy Mcdonald,
Willy Santos, Mike Frazier, Mike Crum, Matt Hoffman dan ramai lagi. Pada 1997 juga, satu pertandingan ‘skateboarding’ telah dianjurkan
di Kuantan, Pahang.
Pada
tahun 1998, negara kita telah dilanda kegawatan ekonomi. Akibatnya, harga
barangan ‘skateboard’ telah melonjak tinggi. Ini sekaligus telah menyebabkan
jualan berkurangan dan ada sesetengah kedai terpaksa ditutup, kerana tidak
mampu menanggung kerugian. Pada ketika ini, sukan ini mengalami perkembangan
yang lembap. Hal ini mengulangi kesuraman dunia sukan papan selaju di Amerika
sekitar awal 90an, akibat kegawatan ekonomi.
The
United States Marine Corps pernah menggunakan papan luncur sebagai ujikaji
untuk latihan mengesan ‘sniper fire dan trip wires’ pada tahun Mac 1999, dalam
sesi latihan ketenteraan “Urban Warrior ‘99”.
Pada tahun ini (1999) juga, muncul majalah ‘skateboard’ di Malaysia iaitu “Majalah DNA”. Tidak lama kemudian, lahir sebuah lagi majalah ‘skateboard’ iaitu “Revolution”. Dikatakan bahawa majalah papan selaju sulung di Malaysia ialah “R.A.D (Rude and Destroy/Dangerous)”, yang diterbitkan pada penghujung 80an.
Pada tahun ini (1999) juga, muncul majalah ‘skateboard’ di Malaysia iaitu “Majalah DNA”. Tidak lama kemudian, lahir sebuah lagi majalah ‘skateboard’ iaitu “Revolution”. Dikatakan bahawa majalah papan selaju sulung di Malaysia ialah “R.A.D (Rude and Destroy/Dangerous)”, yang diterbitkan pada penghujung 80an.
Menjelang 1999,
pasaran barangan ‘vintage’ dan memorabilia berkaitan sukan papan selaju,
meningkat dengan mendadak, menerusi kewujudan laman “eBay”. ‘Longboarding’
kembali mendapat tempat, dan ‘skate park’ mula dibina smeula di California.
Tahun 1999 menyaksikan Tony Hawk menggemparkan para penonton di “X-Games”,
apabila melakukan gaya “900”. Pada 9 Mac 1999, Tim Brach meninggal dunia. Pada 1999, “Trasher Magazine” menamakan Caballero sebagai “Skater of the Century”. Beliau mula bermain papan selaju pada tahun 1976, ketika berusia 12 tahun. Steve Caballero dari San Jose, California, muncul sebagai ‘skater’ yang berpengaruh dan asalnya memegang rekod ‘the highest air achieved on a halfpipe.’ Meskipun rekodnya dipecahkan oleh Danny Way pada 1997, Caballero kemudiannya melakukan rekod ‘the longest board slide on a 44 step handrail’. Sejak bergelar professional pada 1980, beliau telah mencipta gaya ‘Caballerial’ (juga dikenali sebagai ‘Cab’) atau ‘fakie 360 aerial’ dan ‘frontside boardslide’.
Penghujung
90an menyaksikan sukan ‘skateboard’ menjadi pilihan sebagai subjek dan gaya
hidup: daripada iklan minuman ringan kepada syarikat telefon, sehinggalah trend
berpakaian dan fesyen. Jenama-jenama “Chocolate”, “Girl Skateboards” mahupun
“Flip Skateboards” kemudiannya menghasilkan papan selaju berkualiti tinggi;
membolehkan ia mudah didapati di bandar-bandar besar.
Kejohanan
“Street League Skateboarding (SLS)” mula dikenali pada peringkat antarabangsa,
menampilkan ‘skaters’ profesional dari seluruh dunia. Nyjah Huston, Eric
Koston, Paul Rodriguez, Andrew Reynolds, Ryan Sheckler dan Torey Pudwill mula
menjadi pujaan anak-anak muda, dengan aksi yang unik lagi tangkas. Dengan
hadiah wang tunai sebanyak USD200,000 dan penonton secara purata seramai 10,000
orang di SLS, sukan ini kemudiannya diangkat menjadi sukan profesional.
Menjelang
alaf baru, ‘skateboarding’ kini dimainkan oleh anak-anak sekecil dua tahun
sebagai aktiviti riadah sekeluarga. Namun, majoriti yang terlibat berusia
lingkungan bawah 20 tahun. Banyak bandar mula membina ‘skate park’ dan tempat
latihan papan selaju.
Permainan
video berkaitan papan selaju membolehkan setiap kanak-kanak menjadi seorang
‘skater’. Persepsi bahawasanya ‘skateboarders’ terdiri daripada kalangan
penjenayah, kini mulai berubah. Jenama-jenama seperti “Diamond Supply Co”,
“Hurley”, “Vans”, dan “RVCA” mula mencipta keuntungan lumayan dan berganda,
daripada populariti sukan papan selaju.
Alaf
baru membawa sukan ‘skateboarding’ daripada arena bawah tanah ke arus perdana,
menerusi liputan media yang meluas ke seantero dunia. Sepanjang empat tahun
sejak 1996, kemunculan internet dan akses yang lebih mudah pada tahun 2000,
turut diiringi dengan kehadiran pelbagai bentuk penajaan yang lumayan.
‘Vertical skating’ mula melakukan ‘comeback’, kerana lebih banyak ‘skate
park’ yang dibina di Amerika Syarikat.
“Asian X-Games Qualification event” kali pertama dianjurkan pada April 1998 di Phuket, Thailand, disertai 200 orang atlet. Pada tahun 1999, “Asian X-Games” kali ke-2 dianjurkan di Pantai Patong, Phuket, Thailand pada bulan November, 1999. Pada tahun 1999 dan 2000, Malaysia telah menghantar wakilnya dalam acara ‘wallclimbing’ dalam “Junior Asian X-Games” di Thailand. Pada tahun 2000, Kejohanan “Asian X-Games” kali ke-3 telah diadakan di Thailand. Ia dianjurkan di Phuket, Thailand pada 3-10hb Disember 2000. Dalam kejohanan ini, wakil negara kita bagi acara ‘skateboarding’ iaitu Pa’din telah mendapat tempat pertama. Hasil kejayaan ini, pihak Kementerian Belia dan Sukan telah mengambil keputusan untuk melobi supaya “Asian X Games” yang seterusnya diadakan di Malaysia untuk 2002, 2003 dan 2004.
“Asian X-Games Qualification event” kali pertama dianjurkan pada April 1998 di Phuket, Thailand, disertai 200 orang atlet. Pada tahun 1999, “Asian X-Games” kali ke-2 dianjurkan di Pantai Patong, Phuket, Thailand pada bulan November, 1999. Pada tahun 1999 dan 2000, Malaysia telah menghantar wakilnya dalam acara ‘wallclimbing’ dalam “Junior Asian X-Games” di Thailand. Pada tahun 2000, Kejohanan “Asian X-Games” kali ke-3 telah diadakan di Thailand. Ia dianjurkan di Phuket, Thailand pada 3-10hb Disember 2000. Dalam kejohanan ini, wakil negara kita bagi acara ‘skateboarding’ iaitu Pa’din telah mendapat tempat pertama. Hasil kejayaan ini, pihak Kementerian Belia dan Sukan telah mengambil keputusan untuk melobi supaya “Asian X Games” yang seterusnya diadakan di Malaysia untuk 2002, 2003 dan 2004.
Pada
tahun 2001, filem dokumentari “Dogtown and Z-Boys” diterbitkan dan
menambah minat orang ramai terhadap sukan ini dan akar sejarahnya.
Sementelah, Paul Hackett meninggal dunia pada tahun 2001, ketika
masih menjalani hukuman penjara, kerana membunuh ibunya.
Pada
tahun 2001 juga, berikutan kejayaan acara “Extreme Rush X” pada tahun 2000,
“Philips” telah menganjurkan acara sambungan yang bertajuk “X-Rage”. Bagi
“Grand finals X-Rage”, pemenang dari seluruh Asia termasuklah Indonesia,
Thailand, Taipei dan ramai lagi telah dijemput untuk bertanding bagi menentukan
pemenang keseluruhan. Dan pemenangnya ialah Joe Ipoh dari Malaysia. Namun, Joe tidak dapat menyertai kejohanan di Amerika Syarikat kerana masalah visa: beliau ketika itu berjanggut dan wujud sentimen Islamophobia akibat Tragedi 11 September 2001.
Pada
2002, Monty Little telah menerima anugerah pencapaian sepanjang hayat
di atas kerja keras dan dedikasi, dalam memajukan sukan ‘skateboarding’ di
Kanada. Jim Fitzpatrick menjadi Pengarah Eksekutif (United Professional
Skateboarders Association) pada tahun 2002, di mana Bobby Turner meninggal
dunia paa 23 Mac tahun yang sama.
Atlet
legenda papan selaju, Anthony Frank Hawk atau Tony Hawk telah menganjurkan
“Boom Boom HuckJam”, iaitu sebuah pertunjukan dan jelajah sukan ekstrem di
Las Vegas pada tahun 2002. Pada 2014, “Foxweekly” menamakan Hawk yang juga
dikenali sebagai “The Birdman”, selaku salah-seorang atlet papan selaju paling
berpengaruh sepanjang zaman.
“Asian X-Games” kali ke-4 dianjurkan di Kuala Lumpur pada 31hb Januari hingga 3hb Februari 2002. Pada tahun 2002 juga, video ‘skateboard’ “Saje Suka” merupakan hasil usaha “Gencos Production” telah dijual secara komersial di Malaysia.
“Asian X-Games” kali ke-4 dianjurkan di Kuala Lumpur pada 31hb Januari hingga 3hb Februari 2002. Pada tahun 2002 juga, video ‘skateboard’ “Saje Suka” merupakan hasil usaha “Gencos Production” telah dijual secara komersial di Malaysia.
Pada
tahun 2003, kita telah menyaksikan seorang anak tempatan telah diiktiraf sebagai
professional. Beliau adalah Kelvin Long yang berasal dari Subang Jaya. Hasil
usaha yang gigih, Kelvin Long telah mendapat tawaran untuk menjadi profesional
bagi syarikat “King of Kings Skateboard”. Pada
23-26hb Januari 2003, “Asian X-Games” kali ke-5 dianjurkan di Kuala Lumpur.
Pada 2004, Jim
Fitzpatrick dinamakan sebagai ahli lembaga pengarah “USA Skateboarding”,
dengan Tony Hawk dan Don Bostick sebagai naib presiden. Pada tahun
yang sama, George Powell dan Stacy Peralta kembali bersatu untuk
menaikkan kembali jenama “Powell-Peralta”.
Sementara
itu, ‘skater’ legenda Malaysia, Pa’din telah sekali lagi memenangi pingat
emas dalam Asian X-Games pada tahun 2004, manakala Joe Ipoh menjadi naib juara. “Asian
X-Games” kali ke-6 dianjurkan pada 16-22hb Februari 2004 di Stadium Bukit
Jalil, Kuala Lumpur. Pada tahun 2005, filem
berjudul “Lords of Dogtown” telah diterbitkan, hasil garapan Stacy
Peralta. Pada tahun 2005, “Asian X-Games” kali ke-7 dianjurkan pada 26-29hb
Mei 2005 di Stadium Tertutup Jamsil, Seoul, Korea Selatan. Tahun 2006 adalah tahun terakhir Malaysia menganjurkan X-Games
dan sedikit sebanyak menenggelamkan tarikan sukan ini. Meskipun
Malaysia tidak lagi menganjurkan “Asian X-Games”, Pa’din, Joe Ipoh dan
rakan-rakan tetap aktif bekerjasama dengan pelbagai pihak bagi membangunkan
sukan ‘skateboarding’ Malaysia.
Pada
tahun 2017, minat terhadap sejarah ‘skateboarding’ kembali meningkat selepas Pa’din dipilih sebagai rakyat Malaysia pertama yang bekerjasama
dengan Vans untuk menghasilkan kasut ‘signature’ beliau sendiri. Usaha ini
merupakan sebahagian kempen Vans dalam mengiktiraf ‘skateboarder’ tempatan dan
menyokong pembangunan sukan ‘skateboarding’ tempatan. Bahagian yang paling sentimental bagi kasut ini pastinya tulisan
tangan anak-anak Pa’din yang dicetak pada bahagian dalam kasut ini. Ia berupa
pantun yang ditulis anak lelakinya, Fahim dan Fayadh. Semasa pelancaran kasut
berkenaan, Vans turut menayangkan filem documentari bertajuk “Demi” yang
mengisahkan perjalan hidup Pa’din.
‘Skateboarding’
yang asalnya dilihat sebagai sukan ekstrem dan radikal, berbahaya dan dimainkan
oleh aktivis haluan kiri, kini menjadi sukan yang dimainkan oleh pelbagai
lapisan masyarakat. Di Malaysia, pelbagai pencapaian telah diraih oleh penggiat
dan aktivis papan selaju seperti Pa’din dan Joe Ipoh.
Tatkala
dunia mempunyai Tony Hawk, Malaysia seharusnya berbangga mempunyai legenda ‘skateboarding’
tempatan seperti Pa’din Musa dan lain-lain. Jika dulu ramai ‘skaters’ atau ‘riders’
yang bermula dengan kesusahan untuk mengembangkan sukan papan selaju ini, kini
ada dalam kalangan atlet sukan ini yang sudah mempunyai kedai atau perusahaan
sendiri. Dengan
jenama “G-Hard”; laman web “Skatemalaysia.com”; dan terbaru kasut ‘signature
colourway’ Pa’din Musa keluaran jenama terkemuka “Vans”, menggambarkan sejauh
mana sukan ini telah berkembang di Malaysia. Kendatipun, banyak lagi perlu
dilakukan bagi memperbaiki pencapaian semasa atlet ‘skateboarding’ tanah air.
Selain
Pa’din, Joe Ipoh dan Kelvin Long, para pengikut setia sukan ‘skateboarding’
Malaysia pastinya pernah mendengar nama-nama ini: Am Cheras, Kecik Ampang,
Fuad, Boy PJ, Narul, Arif Budiman, Apai, Ah Thong, Yusman, Agus, Man JB,
Shafiq Pahang, Kamil, Hatta, dan ramai lagi. Asalnya menjadi ikon dalam
kalangan remaja sekolah dan anak muda, hari ini mereka menjadi pencetus kepada
generasi baru: bahawasanya Malaysia juga mampu melahirkan jaguh papan selaju,
bertaraf antarabangsa. Majulah ‘skateboarding’, untuk negara. Khalas.
--------------------------------------------
Sumber
dan rujukan:
- https://wgmsnews.wordpress.com/2014/12/01/skateboarding/;
- http://www.axsgear.com/blog/vintage-skateboard-history/sims-contributions-and-importance-to-skateboarding-part-2/;
- http://vintageskateboardmagazines.blogspot.my/2011/02/quarterly-skateboarder.html;
- https://www.youtube.com/watch?v=pnMv6HupzOY;
- http://mikai_5.tripod.com/page2.html/#;
- https://www.facebook.com/SkateboardingMalaysia/;
- https://www.facebook.com/Klgzine/;
- http://www.geocities.ws/disasterfunhouse/photos.html#;
- https://www.facebook.com/SkateboardingMalaysia/videos/10154992114569541/?hc_ref=ARTqifGSRW5AwM9T5Qe_gpSCrgkjQ4BamYo8FuLiPkf4a4ED05zauEttB39gR91L1JU;
- http://skbsg.blogspot.my/;
- https://www.thestar.com.my/;
- https://www.facebook.com/pg/EFIL4ZRETAKS/photos/?tab=album&album_id=243088565730532;
- https://www.facebook.com/crazee.causa13;
- http://malayaneum.tripod.com/sejarahundergroundmalaysia.htm;
- https://www.facebook.com/pamisamad.
.
Salam. Gambar Kelvin Long dgn Kelvin Long yg sponsor King for Kings tu org yg berbeza. Yg gambar di atas tu Kelvin Long budak KL ampang. Budak old school late 80s. YG disponsor Kings fo Kings adalah Calvin Long, Subang. Beza sorang K sorang C. Yg Subang tu skate era mid 90s - Boy Ipoh
BalasPadamSalam. Terima kasih Legend, atas teguran. Salute!
Padampenulisan yang hebat!! boleh tak nak tahu siapa penulisnya?
BalasPadamOrang biasa saja, peminat sejarah dan segala benda yang baik tentang Malaysia. :)
PadamSalam, Big Boh. Boleh panggil saya Che Din saja. Ya, boleh tegur mana-mana kesilapan, sekadar mencatat memori untuk melawan lupa. Salute!
BalasPadamOrang biasa saja, peminat sejarah dan segala benda yang baik tentang Malaysia. :)
BalasPadamSalam Bos. Ya, ada rezeki boleh ngeteh sama. Salute! :)
BalasPadamche din tlg cr cerita psl lagend skatebord klg yg nama nya ali kundang..ali kundang ni adalah pencetus kegemilangan di zaman underground klg.dan sorang lg ialah saiful bmx.raja bmx klg
BalasPadam