Isnin, April 09, 2012

Doa Emak.


Nulislah ikut kata nubari... lebih jujur,” – SN Dato’ Dr Ahmad Khamal Abdullah (Dato’ Kemala).

Sasterawan Negara yang terpilih sebagai penerima Anugerah Sastera Negara (ASN) ke-11 ini, merupakan salah seorang sahabat Fb saya.

Begitulah, antara kebaikan Fb: penulis/rakyat marhaen seperti saya, dapat berhubung dengan tokoh penulis/pemimpin tanpa kekangan yang rumit dan menyesakkan.

Kami mula berhubung di Fb -- kalau tidak silap saya -- sejak tahun 2010.

Dato’ Kemala mula saya tonton sosoknya sedari saya kecil, menerusi TV Pendidikan -- yang dahulunya -- disiarkan di RTM2.

Dato’ Kemala menyuarakan keinginannya untuk membaca novel sulung saya, Wajah Hati Redha: Skuadron Rakyat.

Meskipun novel ini sederhana, keinginan yang beliau suarakan -- sedari saya baru menulis deraf manuskrip, sehinggalah novel tersebut selamat diterbitkan -- benar-benar membuatkan saya senang.

Senang, kerana doa Arwah Emak saya dimakbulkan TUHAN:
Nanti ada rezeki... kalau siap dicetak nanti... bukan setakat budak sekolah, Sasterawan Negara pun boleh baca.”


Sayang Emak, rindu Emak.

Al-Fatihah.

Al-Fatihah.

Al-Fatihah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...