Khamis, April 29, 2010

Duhai diri, berjanjilah untuk berubah!


Amir Junaid Muhadith yang lebih dikenali sebagai "Loon", merupakan bekas penyanyi rap terkenal dan pernah menganggotai syarikat rakaman P. Diddy, Bad Boy Records.

Sementelah, beliau pernah membintangi filem arahan Damon Dash, State Property 2 dan Death of a Dynasty.

Baru-baru ini, Loon telah memeluk Islam dan mengubah sedikit penampilannya. Dengan tubuh yang sedikit berisi, dan wajah yang cukup bening, beliau kini mendalami ilmu-ilmu Islam. Subhanallah.

Dalam ceramahnya, beliau acapkali menyentuh soal kecintaannya kepada bidang muzik -- khususnya rap dan hip hop. Beliau menegaskan, meski dari luar, dunia Hollywood dilihat sebagai dunia yang dipenuhi kemasyhuran, hakikatnya adalah sebaliknya. Ia adalah dunia palsu yang penuh dengan kehinaan yang menghanyutkan. Karena itulah beliau sanggup meninggalkan bidang yang diminatinya, demi mencari ketenangan yang hakiki.

Dan, beliau menemui Islam.

Melihat perubahan pada diri Amir, saya sendiri merasa segan dan malu. Kesungguhan beliau untuk mempelajari Islam sewajarnya dicontohi. Maka saya berpesan kepada diri saya sendiri -- "Duhai diri, berjanjilah untuk berubah!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...