Isnin, April 26, 2010

Ada apa pada nama?


Che Din - merupakan nama pena saya.

Panggilan ini juga sudah sebati dengan saya - malah rakan-rakan di kampus juga ramai yang memanggil saya dengan nama "Che Din".

Justeru, ada yang bertanya - mana dapat nama tu? Tiru nome de plum Tun M (Che Det) ke? Hm, untuk menjawab persoalan ini, saya jelaskan secara ringkas seperti berikut:

"Che Din" mengambil inspirasi daripada nama Ernesto Che Guevara, pejuang dan ikon revolusi Cuba dan dunia. Sehingga hari ini, imej beliau memandang ke atas dengan beret hitam merupakan imej yang paling banyak diguna dan dikomersilkan.

"Che" berasal daripada bahasa Sepanyol / castellano bermaksud "sahabat" (dalam bahasa Inggeris disebut "mate"/"friend").

"Che" juga adalah istilah Latin kuno yang boleh didefinisikan sebagai "hai" (kata sapaan).

Saya tidaklah sehebat Che Guevara, cuma semangat dan kecekalannya dalam mempertahankan prinsip perjuangan, menjadikan beliau pejuang hebat yang wajar dicontohi.

Malah, beberapa ketika sebelum dihukum mati (sewaktu dalam tahanan) oleh askar-askar petualang Bolivia, beliau dengan berani melaungkan - "Aku tidak takut, tidak pernah takut untuk mati. Aku tidak pernah memikirkan untuk hidup selama-lamanya. Tapi, aku percaya bahawa revolusi akan hidup selama-lamanya."

Kemudian, beliau menyatakan lagi, "Aku tahu bahawa kamu datang untuk membunuh aku. Tembaklah, wahai pengecut, tembaklah! Kamu hanya akan membunuh seorang lelaki!"

Che Guevara kemudian ditembak di bahagian tangan dan kaki menggunakan rifle jenis semi-automatik. Guevara menggelupur di atas tanah sambil menggigit lengan sekuat-kuatnya, bagi mengelakkan daripada menangis. Beliau kemudiannya ditembak dengan kejam sebanyak 9 kali - 5 kali di bahagian kaki, sekali di bahagian bahu dan lengan, sekali di bahagian dada, dan sekali di bahagian kerongkong.

Keberanian beliau juga mengingatkan kita semua kepada as-Syahid Syeikh Ahmed Yassin dan as-Syahid Dr. Abdel Aziz al-Rantissi (kedua-duanya mantan Ketua Pergerakan Hamas di Palestin).

Beberapa hari sebelum beliau dibunuh, as-Syahid Dr. Abdel Aziz al-Rantissi dengan tegas melaungkan bahawa, "tidak ada bedanya mati itu - ia tetap akan datang tanpa kita minta, sama ada mati karena penyakit barah atau mati dibedil Apache. Saya memilih untuk mati dibedil Apache Israel." Rejim Zionis Israel menunaikan permintaan Almarhum dengan mengebom kereta yang dinaiki beliau menggunakan Helikopter Apache Tentera Israel.

Selain daripada itu, tak berapa lama sebelum beliau dibunuh, as-Syahid Syeikh Ahmed Yassin menyatakan bahawa, "Seandainya seorang Ahmed Yassin dibunuh, akan lahir 1000 orang lagi Ahmed Yassin. Perjuangan ini tidak akan berhenti sampai bila-bila." Almarhum yang cacat penglihatan dan lumpuh hampir seluruh badan, dibom oleh Helikopter Apache Israel sewaktu diusung di atas kerusi roda selepas selesai menunaikan solat di sebuah masjid.

Justeru, ada apa pada nama? Ada pengertian, dan doa yang dalam maksudnya. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...