Selasa, April 27, 2010

Tunggu apa lagi? Bersatulah!


Grafik di atas saya hasilkan secara spontan menggunakan aplikasi photoscape. Sebelum itu, saya baru sahaja selesai menjawab kertas peperiksaan akhir LLB(Hons), bagi subjek Law of Evidence (Undang-Undang Keterangan).

Idea untuk menghasilkan grafik ini hadir selepas saya melihat perkembangan politik tanah air yang semakin membimbangkan. Pembunuhan karektor, fitnah dan rasuah semakin berleluasa.

Yang menjadi mangsa, rakyat terbanyak. Berpecah-belah, bercerai-berai hanya karena perbedaan fahaman politik. Hal ini mendukacitakan. Sangat-sangat mengecewakan.

Kita harus sedar, perpaduan nasional hanya akan menjadi realiti sekiranya rakyat bijak membezakan yang mana satu intan dan yang mana satu kaca.

Kita tidak boleh terlalu mudah mempercayai kata-kata fantasi dan retorik kosong milik golongan politikus dalam memikul agenda masing-masing. Bukankah kita sejelasnya dianjur untuk bersatu-padu, dan bukan berpecah?

Ayuh generasi warisan bangsa, terimalah, terimalah, dan terimalah kemajmukan, demi pengukuhan perpaduan...

Jadi, tunggu apa lagi? Bersatulah! =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...