Sabtu, Disember 04, 2010

Saya bukan Yusof Gajah: Perpaduan melalui kesenian.

Saya bukan orang seni. Saya bukan Imuda. Bukan Itua. Bukan Ujang. Bukan Aie. Bukan Lambok. Bukan Pak Rejabhad. Bukan Pak Yusof Gajah. Bukan Pak Samad. Jauh sekali Pak Rendra.

Kendati, saya peminat tegar sebuah isme bernama seni. Ia halus, halus nan indah. Melukis itu kegemaran saya, meski saya sedar, bakat saya tak sehebat mana. Kerana seni itu indah, kekadang ia tidak hanya dilihat, tapi juga cuba dihayati dan difahami (meski ramai yang menyalah-tafsirkannya).

Bermula dengan pensel 2B hadiah daripada Abah sewaktu berumur 4 tahun, saya melukis dan melukis, atas dasar minat. Saya ingat lagi, antara lukisan pertama saya -- selain orang lidi -- ialah lori Abah. Lori yang besar jasanya kepada keluarga kami.

Setiap kali melukis, saya akan tunjukkan kepada Emak, dan pada awalnya, Emak akan memujinya, meski seburuk manapun lukisan itu. Kemudian, Emak akan menegur -- roda dan tayar itu mesti bulat. Melukis jangan terlalu keras -- "Nanti koyaklah kertasnya," pesan Emak.

Kurang lebih 14 tahun kemudian, saya berkenalan dengan sosok ini, Brother Syihab Firdaus Mansor. Banyak jasa beliau kepada saya. Beliau pendiam, tapi dalam diam itu wujud seninya.

Beliau mendedahkan kepada saya kaedah menggunakan perisian Adobe Photoshop. Saya memang jenis lambat belajar, jadi beliau tunjukkan satu demi satu, tanpa mengeluh dan rasa jemu.

Hasilnya, antara karya sulung yang sederhana -- yang saya hasilkan atas tunjuk ajar beliau -- adalah poster ini:

Poster ini disiapkan sempena Kempen Selamatkan Umat Sejagat -- anjuran Persatuan Ikatan Mahasiswa Dinamis, UiTM Kedah -- saya hasilkan sebagai respon kepada rasa tersinggung yang teramat sangat terhadap diamnya Liga Arab dan OIC terhadap serangan oleh Rejim Zionis Israel ke atas bumi anbiya Palestina dan Lubnan lewat 2006.

Kemudian, saya mula meneroka perisian Photoscape. Ianya lebih ringkas dan mudah. Saya fikir, adik-adik yang masih bersekolah rendah pun mampu menguasai teknik berkarya menggunakan perisian ini.

Dan, kerana seni itu indah, saya cuba untuk tidak hanya membuat rekaan, tetapi cuba menyampaikan mesej melalui rekaan. Dan, saya pilih mesej perpaduan.

Gaya berpolitik yang bobrok dan pak politikus yang bejat telah kerap kali menjengkelkan kita semua. Seharusnya, kita menyubur dan menyemai perpaduan, bukannya berlagak dengan ego dan keangkuhan kita untuk menjadi wira retorika.

Hasil-mahsul pemerhatian saya, saya cuba hasilkan sesuatu, meski agak sederhana. Dan, ini buah tangan yang sulung -- "Minda Perpaduanisme".

Kemudian, sempena Hari Malaysia 2010, tanggal 16 September, saya hasilkan pula karya yang sederhana ini, sebagai meluahkan kekecewaan hati saya terhadap kesilapan masyarakat kita dalam menterjemahkan sejarah.

Inilah hasilnya, "Pokok Perpaduan adalah K.I.T.A.":


Sejelasnya, tanggal 16 September 1963 -- Sabah, Sarawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu bersama-sama membentuk Malaysia; bukannya Sabah dan Sarawak masuk Malaysia.

Di balik kita berpusu-pusu mengejar status manusia berpoket penuh dan negara maju menjelang usia 2020, kita tidak seharusnya melupakan soal pembudayaan ilmu, soal akhlak, soal bahasa, soal sastera dan soal seni.

Barang diingat, tamadun-tamadun agung dunia yang runtuh adalah dinatijahkan oleh kerakusan masyarakatnya mengejar kebendaan tanpa menjaga asas serta prinsip peradaban. Untuk apa maju, andai masyarakatnya masih bobrok dan bejat?

Menurut Ibn Khaldun al-Hadrami dalam karya agungnya 'Muqaddimah Ibn Khaldun', "ALLAH SWT akan menghancurkan sesuatu umat itu disebabkan golongan tersebut melakukan perkara-perkara yang keji dan melakukan pelbagai kemungkaran, ekoran dari tindakan tersebut, ALLAH SWT akan menggantikan golongan tersebut dengan kaum yang lebih mulia dan terpuji, sepertimana yang telah dilakukan ke atas kerajaan Saba' dengan berlakunya peristiwa banjir besar sehingga memusnahkan empangan Ma'rib."


Sementelahan,dalam Kitab Suci al-Quran, ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: "Dan jika KAMI hendak membinasakan sesuatu negeri, maka KAMI perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati ALLAH) tetapi mereka melakukan penderhakaan dalam negeri itu, maka sudah sebaiknya berlaku terhadap perkataan (ketentuan KAMI) kemudian KAMI hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya". (al-Isra':16).


Memetik kata-kata Pak Yusof Gajah, "Tingginya beradaban manusia, maka tingginya apresiasinya terhadap seni."


** p/s :: Dalam banyak iklan perpaduan yang disiarkan di kaca TV mahupun media cetak, saya paling suka yang ini -- ringkas tapi cukup bermakna.

Kita mungkin berbeda ideologi politik, berbeda keturunan dan warna kulit, berbeda darjat dan pangkat. Tapi ingatlah, kita semua Bangsa Malaysia. Kita perlu membuka minda dan beramanah dengan diri kita. Sungguh.

Ayuh, sebar dan kukuhkan perpaduan sesama kita!

Salam. :)

Sumber:
http://sirehdancengkeh.com/?p=1274
http://yusofgajah.blogspot.com/2008/10/yusof-gajah.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...