Ahad, Disember 05, 2010

Buaya itu bernama Bujang.



Kata orang bijak pandai, 'manusia yang menyatakan bahawa langit itu adalah batasan, tergolong dalam golongan manusia yang mempunyai imaginasi yang terbatas.' Ya, hidup sebagai khalifah ini perlu jelas. Kita harus tahu perbedaan maksud antara impian, harapan dan imaginasi. Kendati, ALLAH SWT tidak pernah melarang kita daripada mempunyai imaginasi, selagimana ia membawa manfaat kepada diri kita dan manusia lain.

Antara impian saya semenjak kecil anak (selain mengembara ke seluruh bumi Anbiya) adalah menyelam bersama buaya. Pelik, bukan? Saya selalu tertanya-tanya (ketika kecil) – sekiranya kita boleh melihat ikan jerung, pari gergasi, ikan lumba-lumba -- di dalam akuarium berkaca tebal -- secara dekat, kenapa tidak buaya?

Impian ini telah saya tanam sejak kecil. Saya cukup gemar membaca artikel serta menatap gambar-gambar yang memaparkan aksi buaya. Meski pun ia dikenali sebagai haiwan yang ganas, kita seharusnya sedar dan jelas akan fitrah kejadian ciptaan TUHAN. ALLAH SWT telah mencipta bumi, matahari, bintang-bintang dan bulan. Bumi telah dihiaskan dengan begitu terperinci untuk membolehkan hidupan hidup. ALLAH SWT telah memberikan semua perincian ini.

Setiap kejadian diberikan fitrah semulajadi. Inilah Sunnatullah. Begitu juga dengan haiwan pemangsa seperti buaya. Maha Suci ALLAH tidak menjadikan buaya sebagai haiwan pemangsa tanpa membawa bersamanya kebaikan terhadap ekosistem habitatnya. Tanpa kewujudan buaya di kawasan habitatnya, pasti ekosistem atau rantai makanan di kawasan tersebut pincang lagi kucar-kacir.

Dan, gambar-gambar di atas sekedar menyatakan kepada diri saya, bahawa impian yang saya sangkakan mustahil (sebelum ini) itu, boleh jadi kenyataan (dengan adanya wang perbelanjaan yang cukup). Gambar-gambar di atas ditangkap di kawasan ‘Sangkar Maut’ (The Cage of Death), di Crocosaurus Cove, Darwin, Australia.

Pengunjung berpeluang berenang dan menyelam bersama buaya air masin yang bersaiz besar. Ia dikenali sebagai buaya yang tergolong dalam spesis buaya yang paling besar, yang mana buaya jantannya mampu membesar sehingga hampir 20 kaki panjang dan mempunyai berat sebanyak lebih daripada 1 tan.


Di Malaysia, terdapat beberapa taman buaya yang memberikan kita peluang untuk mendekati haiwan prasejarah ini. Saya sendiri pernah beberapa kali berkunjung ke Taman Buaya di Ayer Keroh, Melaka dan Langkawi, Kedah.



Secara peribadi, saya sangat menyenangi Paya Indah Wetlands, yang terletak di Dengkil, Selangor. Setiap bulan, saya akan mengunjungi tempat ini sekurang-kurangnya sekali. Suasanya damai dan menghijau, menjanjikan ketakjuban atas agungnya sifat TUHAN. Terdapat beberapa jenis haiwan di kawasan ini seperti buaya (kurang lebih 18 ekor), badak air (3 ekor), pelanduk, ayam hutan, itik, burung bangau, burung hantu, landak serta beberapa lagi jenis mergastua yang lain. Keseluruhan kawasan paya ini adalah berkeluasan sebanyak 3,100 hektar dan merupakan kawasan eko-pelancongan terbesar di negara kita.



Namun, masih ramai dalam kalangan kita yang keliru dengan fungsi sebenar kawasan paya ini. Meskipun ia mempunyai beberapa tasik seperti Tasik Utama dan Tasik Teratai, serta mempunyai banyak haiwan seperti buaya dan badak air, ianya bukanlah sebuah safari. Justeru, adalah tidak tepat untuk menyatakan kawasan tersebut sebagai 'safari hambar-malap'. Hal ini demikian kerana, kawasan ini lebih memfokuskan kepada kawasan penghijrahan serta habitat burung-burung seperti burung pinggiran hutan, burung air dan burung hutan.


Menurut penjelasan pegawai di kawasan tersebut, badak air dan buaya di situ adalah untuk tujuan kajian mengenai habitat serta haiwan itu sendiri. Kendati, kepada sesiapa yang ingin merasai suasana safari di negara kita, bolehlah berkunjung ke Zoo Taiping & Night Safari. Untuk merasai pengalaman safari yang lebih menakjubkan, bolehlah ke Kota Singapura. Tapi, seperti biasalah, pastikan anda mempunyai wang perbelanjaan yang cukup. :)




Sejelasnya, masyarakat kita telah lama dikaitkan dengan buaya, meskipun secara zahirnya, kita lebih mengaitkan masyarakat Melayu (khususnya) dengan pak belang (harimau) atas sifatnya yang garang dan tangkas. Tak percaya? Berikut saya sertakan senarai peribahasa Melayu yang turut menyelitkan buaya, sebagai salah-seekor haiwan yang paling unggul untuk dijadikan bahasa kiasan yang indah:

Peribahasa 1:
"Adakah buaya menolak bangkai."
Maksudnya: Orang yang jahat tidak akan meninggalkan kesempatan untuk membuat kejahatan.

Peribahasa 2:
"Air yang tenang jangan disangka tiada buaya."
Maksudnya: Orang yang tidak banyak cakap, jangan dipermudah (diperlekeh).

Peribahasa 3:
"Bergalah ke hilir tertawa buaya, bersuluh di bulan terang tertawa harimau."
Maksudnya: Perbuatan yang sia-sia itu ditertawakan orang.

Peribahasa 4:
"Kalau menyeberang sungai biarlah ditelan buaya, tetapi janganlah dipagut oleh ikan-ikan kecil."
Maksudnya: Kalau dibuat salah biarlah dihukum oleh orang besar, jangan dianiayai oleh orang kecil-kecil

Peribahasa 5:
"Tidak akan terlawan buaya menyelam air."
Maksudnya: Tidak mungkin kita dapat melawan orang yang kaya (berkuasa, pandai, dan lain-lain).

Peribahasa 6:
"Tak usah diajar anak buaya berenang, ia sudah pandai juga."
(Peribahasa lain yang sama makna: "Orang tua diajar makan pisang".)
Maksudnya: Tidak usah diajar orang yang sudah tahu.

Peribahasa 7:
"Air yang keruh-keruh kerak, alamat buaya di hulunya" (keruh-keruh kerak = tidak
jernih.)
Maksudnya: Daripada perkataan dapat dimaklumi niat di dalam hati.

Peribahasa 8:
"Buaya setanjung makan tak habis (peribahasa Melayu Sarawak)."
Maksudnya: Terlalu gemuk (tentang orang).

Peribahasa 9:
"Besar berudu di kubangan, besar buaya di lautan."
Maksudnya: Tiap-tiap orang mulia dan besar pada tempatnya masing-masing.




** Nota Kaki :: Simpulan Bahasa "Buaya Darat" bermaksud 'Orang yang suka memperdayakan perempuan'. Selama ini, kalau disebut sahaja buaya darat, pasti di fikiran kita terbayang seorang lelaki kasanova dengan mulut manis (alat penipu dayanya). Sejelasnya, buaya darat iaitu buaya yang betul-betul hidup di darat memang pernah wujud. Fosil seekor reptilia yang didakwa sebagai buaya yang hidup di darat telah dipamerkan kepada orang ramai di Sao Paulo, Brazil. Fosil yang berusia 80 juta tahun ini, dinamakan 'montealtosuchus arrudaccamposi' yang disifatkan sebagai buaya yang sangat tangkas dan hidup di kawasan panas dan gersang di Brazil semasa zaman batu kapur.

Gambar-gambar dicuplik dari:

  1. http://www.flickr.com/photos/wanzai99/;
  2. http://www.worldisround.com/articles/32552/photo9.html;
  3. Pak Google. :)


Salam. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...