Selasa, Disember 21, 2010

Saat Harimau Malaya menentang Garuda: Kalah atau menang; usah ganyang mengganyang, dong!



Bertenang. Sila jangan betulkan skrin laptop anda. Ini bukan gambar-gambar hari rusuhan. Bukan juga gambar aksi ‘pengkhianat ukhwah seberang’ yang membakar Panji Jalur Gemilang kebanggaan kita.

Bukan juga gambar penyokong fanatik sewaktu perlawanan bola sepak di Kejohanan Clausura dan Apertura yang berlangsung di Amerika Latin.


Inilah Ultras Malaya. Penyokong Skuad Harimau Malaya (pasukan bola sepak Malaysia) era baru, yang menampilkan semangat berkobar-kobar dalam menyokong pasukan negara kita.


Sejarah
Meskipun kita pernah memiliki skuad gemilang era The Magnificent Super Tigers -- Raja Bola Ghani Minhat, Edwin Dutton, Namat Abdullah, Dollah Salleh, Zainal Abidin Hassan, Datuk Soh Chin Aun, Santokh Singh, Dali Omar, James Wong, Hassan Sani, Lim Teong Kim, Shebby Singh, Rashid Hassan dan Mendiang R.Arumugam (The Spiderman) dan;





Meskipun kita pernah layak ke Sukan Olimpik 1972 di Munich, Sukan Olimpik 1980 di Moscow dan memenangi gangsa di Sukan Asia 1974 di Tehran;

(Tanpa menafikan jasa kesemua lagenda dan wira bola sepak negara)

Tidak boleh tidak – kita pasti menyebut nama ini – nama agung dalam lipatan sejarah bola sepak negara – The Supermokh (Allahyarham Mokhtar Dahari).

Supermokh, lagenda yang sangat kita rindui, atas kesungguhan beliau, tahap penumpuan yang tinggi, dan seorang pemain bola sepak berdisiplin yang pasti dikenang atas kemahiran dan teknik, kepantasan berlari dan kemampuannya dalam menggelecek pertahanan lawan.

Supermokh, merupakan penyerang terbaik dan 'sempurna' yang pernah dilahirkan oleh negara kita dan Asia (dalam eranya). Malangnya, sepertimana Giggs dan George Best, beliau (selaku pemain yang unggul) tidak dapat beraksi dalam kejohanan Piala Dunia sepanjang kerjayanya.

Jaringan golnya sewaktu perlawanan persahabatan dengan Juara Piala FA Inggeris, Arsenal pada 1975 (yang dibarisi lagenda The Gunners seperti Rimmer, Mancini, Storey dan Kidd) mengejutkan dunia apabila Malaysia memenangi perlawanan tersebut dengan jaringan 2-0.

Sementelah, beliau juga dikenang atas jaringannya sewaktu seri 1-1 sewaktu menentang England B (yang dilatih oleh Bobby Robson) pada tahun 1978, dengan gaya gelecek dari tengah padang ala Maradonanya.

Beliau (Supermokh) memegang rekod sebagai penjaring 125 gol sepanjang 167 'caps' nya untuk Malaysia. Malah, beliau merupakan satu-satunya pemain bola sepak yang dianugerahkan Olahragawan Kebangsaan.


Piala Suzuki AFF
Kita pernah menaruh harapan yang tinggi kepada pemain hebat seperti Azman Adnan, Khairul Azman Mohamed, Mubin Mokhtar, Che Zambil Ahmad, Azmi Mohamed dan Akhmal Rizal Rakhli (sekedar menyebut beberapa nama).

Kita juga pernah dikecewakan oleh Matlan Marjan dan Azizol Abu Hanifah (kedua-duanya merupakan pemain kebangsaan yang sangat berbakat) akibat skandal rasuah yang menatijahkan kejatuhan liga bola sepak tempatan dan pasukan kebangsaan.


Kendati, skuad yang diketuai oleh Safiq Rahim selaku kapten kali ini, dan Khairul Fahmi 'Apex' sebagai penjaga gawang negara yang 'kebal', kelihatan agak mantap (meski ada juga kelemahan). Saya katakan mantap kerana kita kehilangan ramai pemain yang bagus akibat kecederaan seperti Zaquan Adha, Aidil Zafuan, dan Norhafiz Zamani Misbah. Namun, skuad kita masih mampu melayakkan diri ke peringkat akhir.

Syabas buat Jurulatih Skuad Kebangsaan, K. Rajagobal!

Justeru, perlawanan akhir menentang Indonesia seharusnya kita dokong dengan semangat yang benar-benar ikhlas – bukan hanya untuk menang Piala AFF; tetapi juga untuk memiliki skuad masa depan yang konsisten.

Janganlah jika tewas Piala AFF, kita caci pemain kita. Janganlah kerana kalah final Piala AFF atau mana-mana kejohanan besar, kita bubar skuad kebangsaan (seperti era selepas Sukan Sea 1997 – kita tewas 1-0 kepada Laos).

Janganlah kerana menang Piala AFF, kita 'mandikan' pemain Skuad Harimau Malaya dengan ganjaran dan wang ringgit. Khuatir jadi seperti sesetengah atlit kebangsaan yang jatuh merudum prestasinya akibat limpahan ganjaran yang melimpah-ruah. Jadikanlah Datuk lee Chong Wei dan Datuk Nicol Ann David sebagai contoh atlit terbaik.

Buat penyokong Malaysia, sokong terus sokong – jangan sokong hanya waktu menang. Kita sokong zaman-berzaman!



Intihanya, usah biar Bukit Jalil jadi Stadium Gelora Bung Karno kedua. Belilah tiket seawal yang mungkin; dan contohilah penyokong Vietnam yang tetap mendaulatkan semangat kesukanan meski pasukan kebangsaan mereka tewas (malah turut dijulang sebagai wira).

Semoga kita menang bola; dan menang adab serta akal budi. Teruskan rasional dalam berfikir. Kerana yang terlalu taksub itu tidak bertamadun. Sungguh!


** Nota kaki :: Stadium Nasional Bukit Jalil dibuka pada 1998 sempena Sukan Komanwel dan kini merupakan padang utama jika Skuad Harimau Malaya beraksi. Stadium ini mampu memuatkan seramai kurang-lebih 100, 000 orang penonton – terbesar di Asia Tenggara dan kesepuluh terbesar di dunia!


*** Stadium Utama Gelora Bung Karno pernah dikenali sebagai Stadium Gelora Senayan sewaktu era Tata baru (New Order) Suharto yang cuba mengikis sebarang pengaruh dan unsur Mantan Presiden Bung Karno. Ia mampu menampung kepasiti penonton sebanyak kurang-lebih 88,306 orang.

**** Hah, ini pula stadium terbesar di dunia -- Stadium Rungrado May Day, yang terletak di Pyongyang, Korea Utara. Ia merupakan stadium bola sepak terbesar di dunia, yang mampu menampung sebanyak 150,000 orang penonton. Stadium ini juga terkenal kerana pernah menjadi tempat di mana hukuman mati dikenakan terhadap jeneral-jeneral tentera Korea Utara yang cuba membunuh Kim Jong-il. Cara hukuman dilaksanakan? Mereka dibakar hidup-hidup. Na’uzubillah. Aduhai!

1 ulasan:

  1. hmmm sya masih merasakan pengandalian kes resuah tahun 90-an sangat lemah dan meletakkan kesalahan di bahu pemain sahaja, too sad

    BalasPadam

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...