Sabtu, Disember 11, 2010

Kisah Benar: Saat yang belum mumayyiz dipandang serong.



Daripada Ubadah bin Samit r.a, Nabi Muhammad SAW bersabda: "Bukanlah daripada kalangan ummatku orang yang tidak menghormati golongan yang lebih tua, tidak mengasihani golongan yang lebih muda dan tidak mengetahui haknya terhadap golongan yang berilmu." (Riwayat Ahmad dan Tabrani)

------------------------------------------------------------------------------------

Kita sedia maklum bahawa Nabi Muhammad SAW dikenali sebagai seorang pemimpin yang sangat mengasihi kanak-kanak dan faqir miskin. Malah, Baginda SAW tidak malu duduk bersama mereka.

Rasulullah SAW juga sangat menyayangi cucu-cucu baginda iaitu Hasan dan Husain.

Baginda SAW sangat menyenangi dan melayan anak-anak kecil dengan selayaknya. Dalam satu peristiwa, Rasulullah SAW sujud terlalu lama sewaktu menunaikan solat bersama para sahabat.

Apabila ditanya selepas itu kenapa, Baginda SAW memberitahu bahawa cucundanya, Hasan naik di atas tengkuknya sewaktu sujud. Justeru, Baginda lalu menunggu sehingga Hasan turun.

Sementelah, di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Qatadah al-Ansori r.h. beliau berkata:
"Aku melihat Baginda SAW mengimami solat sedang mendukung Umamah binti Abi al-As yang juga anak perempuan Zainab binti Rasulillah SAW. Apabila Baginda SAW rukuk, diletakkannya, dan apabila bangun dari sujud, Baginda SAW mengangkatnya semula."

Malahan, telah sabit dalah kitab Sahih al-Bukhari dan Muslim bahawa Rasulullah SAW membawa Umamah binti Zainab r.a dan membawanya tawaf bersama baginda di atas untanya.

Demikianlah, mulianya akhlak Rasulullah SAW.

-------------------------------------------------------------------------------------

Baru-baru ini, saya telah menyertai Program Daurah Remaja Masjid (selaku fasilitator) di Masjid As-Solehin, Kanchong Darat, Banting. Kem selama 10 hari ini dianjurkan secara bersama di seluruh Negeri Selangor dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan masjid-masjid yang terpilih.

Program yang cukup menarik ini merangkumi beberapa bahagian tentatif -- termasuklah; ceramah, latihan dalam kumpulan (LDK), riadah (senaman), hafazan Al-Quran serta penerangan mengenai asas-asas Islam seperti Bab Tauhid, Ibadah, Akhlak, Sirah (Sejarah), dan Tajwid.

Kem ini disertai oleh hampir 170 orang peserta dan dibahagikan kepada 10 kumpulan.




-----------------------------------------------------------------------------------
Kendati, apa yang membuatkan saya sedikit kecewa ialah sikap sesetengah 'orang kita' yang masih berfikiran bahawa tempat kanak-kanak bukanlah di masjid.

Ya, saya akui, kanak-kanak yang belum mumayyiz memang tidak digalakkan untuk ke masjid atas alasan mungkin mengganggu orang lain atau mengotorkan masjid. Hal ini adalah berdasarkan apa yang telah diputuskan oleh Lajnah Daimah iaitu majlis fatwa Arab Saudi juga pendapat yang dikemukan oleh Syeikh Soleh al-Fauzan.

Namun, majlis tersebut juga memutuskan bahawa tidaklah pula dihalang sekiranya kanak-kanak yang mencapai umur mumaiyiz (iaitu dalam lingkungan tujuh tahun ke atas) dibawa ke masjid, bahkan ianya digalakkan sebagai latihan untuk membiasakan mereka bersolat di masjid.


Sejelasnya, 'mumayyiz' berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud 'membezakan'. Istilah ini merujuk kepada golongan manusia yang mampu untuk membezakan antara dua keadaan seperti kemampuan membezakan yang baik dan yang buruk.

Ramai dalam kalangan orang kita yang memarahi anak-anak kecil dengan kasar apabila mereka membuat bising. Kadang-kala, bila anak-anak itu tak buat bising pun (hanya berbual-bual) kita marah laksana mereka melakukan dosa besar.

Kita tidak pula menegur orang dewasa yang berbual kosong di masjid dengan nada yang kuat?

Sesungguhnya, anak-anak adalah permata dan harta yang tidak ternilai dalam hidup kita. Kurnia TUHAN bagi mereka yang tahu menghargai nikmat hidup di dunia. Ia boleh membawa kebahagiaan, hiburan, kesenangan bagi ibu bapa di dunia dan akhirat jika kena caranya. Anak-anak adalah aset kita, pelaburan kita untuk keuntungan kedua-dua kehidupan (duniawi-ukhrawi).

Para penceramah juga tidak seharusnya terlalu mudah melabel anak muda dengan caci-maki serta gelaran yang kurang baik. Tuduhan secara 'generalization' akan hanya membuatkan remaja/anak muda tersinggung.

Kata-kata seperti 'remaja sekarang sudah rosak...'; 'remaja sekarang sudah tidak boleh diharap...'; 'remaja sekarang lemah minda dan jiwa...' akan hanya menimbulkan rasa kurang senang di kalangan anak muda yang mendengarnya. Bukan tidak boleh menegur -- boleh.

Bahkan, teguran amatlah digalakkan, atas dasar keprihatinan dan tanggungjawab.

Cuma, berhikmahlah dalam menuturkan kata-kata, dan lontarkanlah cadangan serta tindakan konstruktif bagi memastikan anak-anak yang didakwa 'sudah rosak' dan 'tidak boleh diharap' ini kembali berada di landasan yang sepatutnya.

Kita tidak harus hanya terus bercakap, bercakap dan bercakap – tanpa sebarang tindakan.

Barang diingat; apa yang kita lakukan kepada anak-anak kita, mereka akan lakukan semula kepada masyarakat.

Di kala kita asyik menuding jari dan mencaci-maki anak muda, mereka mungkin telah dewasa, dan mereka pula akan terus menuding jari dan mencaci-maki anak muda di zaman mereka pula.

Bak kata A. P. Gouthey., "Latihan serta didikan terbaik yang boleh diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anaknya ialah dengan melatih anak-anak untuk melatih diri mereka sendiri."

Berkenaan golongan kanak-kanak, seandainya mereka membuat bising, maka tegurlah setegas yang mungkin, dengan penuh hikmah. Usahlah kita memarahi -- jauh sekali memaki-hamun mereka -- tanpa memberikan sebab dan penjelasan berkenaan kesalahan yang telah mereka lakukan.

Bagi saya, lebih baik mereka membuat bising ketika kecil anak di masjid; daripada mereka terus sepi dan menjauhkan diri dari tempat suci tersebut sesudah mereka dewasa kelak. Tegurlah mereka dengan penuh hikmah. Contohi Sunnah Rasulullah. ALLAH 'Alim.

Intihanya, ini hanyalah pandangan sederhana saya -- seorang hamba ALLAH yang fakir – yang masih perlu banyak belajar soal ilmu dan kehidupan. Saya hanya mahu melihat adik-adik dan anak-anak muda kita mencintai masjid, dan tidak pula menjauhinya.

** Nota kaki :: Pada hari terakhir – hari ke-10 -- Program Remaja Daurah di Masjid As-Solehin, saya meminta ahli-ahli kumpulan yang saya seliakan; ‘Muslimin United’ (Kumpulan 4) untuk mengambil gambar kenangan secara formal.

Namun, inilah hasilnya --



Memang 'formal' sungguh!

Salam. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...