Selasa, Mei 17, 2011

Puisi Abdul Aziz Rantisi.

seperti cahaya
di waktu dhuha
yang menyala-nyala
tersenyum menghiasi langit-NYA


-- Puisi nukilan Dr. Abdul Aziz Rantisi buat puteri bongsunya, Asma. Puisi ini ditulis di atas sehelai kertas, dan dihadiahkan buat Asma. Waktu itu, beliau dipenjarakan oleh Rejim Zionis Israel.

Rantisi telah dilantik sebagai Ketua Pergerakan Hamas di Semenanjung Ghazzah (Gaza) setelah As-Syahid Ahmed Yassin dibom oleh tentera Rejim Zionis di atas kerusi rodanya (sewaktu pulang menunaikan solat pada 22 Mac 2004).

Rantisi sedia maklum bahawa beliau akan menjadi sasaran seterusnya selepas Syeikh Ahmed Yassin. Kendatipun, beliau menolak untuk bergerak secara bawah tanah.

Dalam satu temuramah – tidak lama sebelum dibunuh – beliau menyatakan, “…ianya tetap satu kematian: sama ada (kita) dibunuh atau kerana menghidap kanser.” Katanya lagi, “Tidak ada apa-apa pun yang akan berubah sekiranya sebuah (helicopter) Apache mahupun serangan jantung (yang menyebabkan kematian kita). Saya memilih untuk mati dibedil Apache.”

Tanggal 17 April 2004, As-Syahid Abdul Aziz Rantisi maut setelah kereta yang dinaikinya, dibom dalam satu serangan dahsyat menggunakan helikopter tentera Rejim; sewaktu beliau pulang daripada melawat keluarganya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...