Ahad, Januari 09, 2011

Ted Williams: Gelandangan bersuara emas.



Jika sebelum ini kita dikejutkan dengan kehadiran dua penyanyi yang popular dek penangan YouTube -- Justin Bieber dan Susan Boyle -- kini seorang lagi insan turut terkena tempiasnya. Video Ted Williams, 53 tahun -- berasal dari Brooklyn, New York -- di YouTube telah ditonton oleh lebih 10 juta orang sejak 3 Januari lalu. Video tersebut telah mengubah kehidupan beliau secara drastik.





Williams adalah seorang juruhebah dan penyampai radio pada tahun 1980-an sebelum hidupnya dihancurkan oleh penyalahgunaan dadah (ganja dan kokain) dan alkohol. Menurut Williams, hidupnya menuju kehancuran mulai tahun 1996 ketika dia mula banyak minum minuman keras.

Sejak itu, beliau hidup di tempat-tempat pengemis dan di jalan meskipun anak-anaknya -- tujuh perempuan dan dua lelaki -- yang tinggal di kawasan Columbus, berusaha membantunya. Beliau juga berulang kali masuk penjara karena terlibat dengan kes curi dan pemalsuan.




Baritone: Ini bukan Bonggooo.
Kelebihan Ted Williams ialah beliau memiliki suara bariton iaitu suara yang mempunyai range yang lebih tinggi daripada bass dan lebih rendah berbanding tenor. Beliau memiliki suara yang dalam dan tegas yang amat enak didengar ketika ia berbicara dengan intonasi pembawa berita. Maka, tidak hairanlah beliau mendapat jolokan 'The Golden Radio Voice'. Perkataan Bariton (baritone atau barytone) ini berasal daripada istilah Greek βαρυτονος, yang bermaksud "suara yang dalam". Muzik untuk suara ini biasanya ditulis dalam lingkungan A kedua di bawah C tengah hingga ke F di atas C tengah (A2-F4), namun bergantung kepada sesetengah keadaan, nota itu boleh dilanjutkan hingga ke akhir.




Takdir.
Akhirnya, hidup beliau berubah selepas videonya disebarkan di laman Twitter oleh seorang jurugambar akhbar Columbus Dispatch. Dalam sekelip mata, beliau menjadi bintang internet. Jutaan orang ingin mendengar suaranya dan bersimpati terhadap kisah hidupnya. "Saya tidak pernah membayangkan bahawa semua ini tiba-tiba akan menjadi sebahagian daripada hidup saya," katanya. Williams telah dihubungi oleh pasukan Cleveland Cavaliers yang menawarkan kontrak dua tahun, antara lain menjadi pengacara dan juruhebah di Arena Quicken Loans, kompleks sukan pasukan itu di Columbus.

Beliau mendapat kesempatan kedua dengan banyak bantuan dari internet. Begitulah takdir. Sejelasnya, hidup ini memang ibarat roda. Terkadang di atas, di bawah, di atas semula. Ada terselindung hikmah dari setiap apa yang terjadi. Justeru, jangan cepat menuding jari dan menafikan kerja-kerja ALLAH SWT. Redha, syukur, dan berikhtiarlah!



Salam. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...