Sabtu, April 16, 2011

Qathrunnada: Episod 2.


Baling, Kedah.
Kelihatan seorang lelaki yang bersih wajahnya memberi salam di hadapan sebuah rumah yang sangat-sangat sederhana. Lelaki itu melaungkan lafaz salam berulang-ulang kali, sambil berdiri di sebelah dua buah beg bagasi miliknya.

“Assalamualaikum... assalamualaikum... Tok.... Tok Liah... Am balik ni!”

“Am? Am dah balik?!”

“Alhamdulillah... Tok rindu sangat kat hang!”

“Am rindukan semuanya tentang kampung kita dan Tok! Dah lama dah Am tinggalkan Tok!”

Sungguh, Ammar merindui nenendanya yang semakin dimamah usia itu -- Tok Liah. Dia memilih untuk terus menaiki penerbangan ke Lapangan Terbang Bayan Lepas. Ingin terus pulang ke Baling.

Bukan ke Bandar Utama, Damansara -- ke rumah banglo mewah milik orang tuanya.

Kendatipun, terdapat suatu perasaan rindu pada seseorang yang masih bersarang di jiwanya. Dia ingin berjumpa Nuha: sosok yang sangat dirinduinya setelah hampir 6 tahun berpisah.

“Tentu Nuha sudah jadi perawan manis!...” katanya lagi, sendirian.


********************************************************************************


Ammar mula terbayangkan wajah manis Nuha. Senyuman manis Nuha Nuha memang tiada tandingan di matanya. Pasti bertambah manis dengan redup manja matanya.

Dan, saat ini, Ammar tetap setia mengelamun, ke langit sedang biru, di angin lalu, bersama seribu indah kenangan.

“Hang dok melengung apa tu, Am... dok terkenang marka London, ka...?”

“Ish, Tok ni... buat Am terkejut ja... Hm... Dok aih, ada-ada ja Tok ni. Sapa la nak kat oghan macam Am ni, Tok...”

“Ehm.... Ramai yang nak. Hang ja yang jual mahal. Tunggu si Nuha la tu. Bukan Tok tak tau..”

Ammar terkesima. “Aiseh... macam mana bulih kantoi lak ni...” hatinya berbisik.

“Eh, tak dak la, Tok. Pandai-pandai ja Tok ni. Eh... Nampak gaya, macam nak hujan la, Tok.”

“Hang toksah nak tukaq ceghita lain... Tok tau hang ada hati pada si Nuha tu, kan?... Hang tu umoq da naik meningkat, Am... takkan hang nak tunggu sampai Tok berumah kat ‘batu dua’ baghu hang nak kahwin?...”

“Errr......” Ammar jadi kelu untuk membalas kata-kata Tok Liah.

“Hang jangan tunggu lama-lama, Am... Nuha tu ghamai peminat...”

Ammar memikirkan cara untuk melepaskan diri. Mahu menukar topik, otaknya sedang bercelaru. Penuh sarat dengan bayangan kenangan bersama Nuha.

Tiba-tiba, dia mendapat satu idea.

“Hmm... Tok, Am nak pi meladi sat, na ?... He he... Rindu la suasana kampung...”

“Hang jangan balik lambat-lambat sangat. Nak hujan ni...”

“Yes, Ma’am. He he...,” kata Am sambil menunjukkan tabik hormat kepada Tok Liah. “Am pi dulu, na ?... Sayang sangat kat Tok.”

Seiring dengan itu, satu kucupan mesra di pipi Tok Liah dihadiahkan oleh Ammar. Tok Liah pun membelai lembut wajah cucunya. Betapa rindu yang tidak dapat dibendung dapat dirasakan.

Sungguh, Tok Liah sayangkan cucunya. Begitu juga Ammar, ia juga sangat menyayangi wanita yang telah banyak berjasa dalam hidupnya itu.

Bersambung....


* Kamus loghat Kedah/Utara :-
Melengung = Termenung
Marka = Kekasih
Oghan = Orang
Pi = Pergi
Meladi =Merayau
Sat = Sekejap


Semua tulisan, grafik, gambar dan ilustrasi yang dinyatakan dan diterbitkan di dalam siri novel “Qathrunnada” ini merupakan hakcipta yang dimiliki oleh pemilik blog http://chedinsphere.blogspot.com/. Sahabat-sahabat bagaimanapun dibenarkan memaut entri ini ke laman atau blog kalian dengan meletakkan kredit ke atas blog ini. Terima kasih. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...