Isnin, April 25, 2011

Lagu "Hijab": Sheikh Ahmad al-Ajmy.


Assalamualaikum.

Sedang asyik membelek-belek YouTube, terjumpa pula salah-sebuah lagu yang paling saya suka: “Hijab”, nyanyian Sheikh Ahmad al-Ajmy.

Beliau merupakan seorang pembaca al-Quran yang sangat baik. Suara merdunya menambah keunggulan dua buah lagu beliau iaitu “Ghuraba’” dan “Hijab.” Beliau berasal dari Khobar, kawasan timur Arab Saudi. Beliau menyiapkan thesis peringkat doktor falsafahnya (PhD) di Universiti Awam Lahore, Pakistan. Kini, beliau menjadi imam di Masjid Jeddah.

Puas saya mencari lirik bagi lagu ini, malangnya enggak ketemuan. hehe. Jadi, saya tuliskan sahaja mengikut kefahaman saya.

Bagi lirik bahasa Melayu, saya terjemahkan menggunakan bahasa yang mudah (untuk beberapa rangkap liriknya): kerana senikata asalnya adalah dalam bahasa Arab. Dan, langgam dan gaya bahasa Arab adalah sedikit berbeda berbanding bahasa Melayu.

Senang cerita, bahasa Arab ni bunga dia lebih sedikitlah. hehe. Sila tegur kalau ada kekurangan.

Lagu ini merupakan sebuah puisi indah yang dinukilkan bagi memberi motivasi kepada umat Islam yang ditindas di seluruh dunia, khususnya dalam soal kebebasan berpakaian mereka.

Ramai wanita Islam yang terpaksa bersusah-payah menempuh segala macam kezaliman dan penindasan pihak pemerintah, yang melarang mereka daripada berhijab.

Sebagai tamsilan, tindakan Parlimen Perancis dan Belgium yang sedaya-upaya mengharamkan pemakaian niqab dan burqa. Ini adalah sama sekali bertentangan dengan hak asasi manusia yang diperjuangkan oleh pemimpin-pemimpin mereka sendiri.

Adalah agak paradoks, apabila para rahib (nuns) memakai veil, maka mereka dianggap sebagai mempunyai pegangan agama yang tinggi. Tetapi, wanita Islam yang menutup aurat mereka (sepertimana yang dituntut oleh Islam) dianggap sebagai ditindas dan jumud. Lucu, bukan?

Meski berhijab, wanita Islam masih mampu mendaki gunung yang tinggi; menyeberangi lautan dalam; berfikir sedalam dan seluas-luasnya. Jadi, bagaimana mungkin hijab dianggap sebagai sesuatu yang kuno dan jumud?

Terjemahan bahasa Inggeris
“Our sister, we have heard something mystifying! :-
They have uttered unworthy talk on Hijab,
They’ve said, “A tent has been put over the necks,”
They’ve said, “That oppression, darkness are attached with the garments,”
They’ve said, “That backwardness and primitiveness are linked with Niqab,”
They’ve said, “That gracefulness and modernisation are non-existent,”
They have called for the Liberation of women; while compiling for it, books,
They even lured the road of adornment (immorality) to waste the young men,

O our sister, recognise that they are too fallen to the bottom; to the earth,
O our sister, recognise that they’ve became low with their illusion like the dogs,
O our sister, recognise that this is the yowl of the spiteful from the wolves (haters of Islam),
O our sister, their entire roars will not affect the cloud (no matter what they say they will never changes the hearts of the Muslims),
O our sister, patience will dissolve by its ocean all difficulties,
O our sister, YOU are the chaste and are preserved by the Hijab,
O our sister, YOU have the resolute and the equality and the reward,

And since the Hell-fire is the tomb of oppressors; where their punishment awaits,
and ALLAH will expose their oppression on The Day of Account,

Since Jannah is the home, and what a beautiful welcome back it is?”

Terjemahan bahasa Melayu
“Wahai saudara-saudara perempuan kami (para Muslimah), kami telah mendengar sesuatu yang menakjubkan (aneh)! :-
Mereka telah menyatakan sesuatu yang tidak baik tentang hijab
mereka telah menyatakan bahawa “sebuah khemah telah diletakkan untuk menutupi tengkuk kalian”
mereka telah menyatakan bahawa “penindasan itu, kegelapan diletakkan bersama-sama pakaian (hijab) itu”
mereka telah menyatakan bahawa “hijab itu adalah berkaitan dengan ketinggalan jaman dan kejumudan “
mereka telah menyatakan bahawa “sifat pemurah dan modenisasi itu tidak wujud (dengan pemakaian hijab)”
mereka menuntut kebebasan wanita menerusi buku-buku yang dijilidkan,
mereka malah menggalakkan kaum lelaki menuruti jalan-jalan terkutuk,

Wahai saudara-saudara perempuan kami (para Muslimah), ketahuilah bahawa mereka telah jatuh ke lembah yang paling dalam,
wahai saudara-saudara perempuan kami (para Muslimah), ketahuilah bahawa inilah bukti kebencian sang serigala (musuh-musuh Islam),
wahai saudara-saudara perempuan kami (para Muslimah), salakan mereka itu tidak akan memberi kesan kepada awan (tidak kira apa yang mereka kata, mereka tidak akan mampu mengubah hati (pendirian) umat Islam),
wahai saudara-saudara perempuan kami (para Muslimah), lautan kesabaran akan mengakhiri kesemua kepayahan,
wahai saudara-saudara perempuan kami (para Muslimah), kalianlah yang dimuliakan dan dipelihara oleh hijab,
wahai saudara-saudara perempuan kami (para Muslimah), kalianlah yang memiliki pegangan (pendirian), persamaan dan ganjaran (daripada ALLAH),

Dan memandangkan Api Neraka adalah batu nesan kepada para penindas (orang yang zalim); di situlah nanti mereka akan dihukum,
dan ALLAH akan mendedahkan penindasan mereka sewaktu Hari Perhitungan,

Memandangkan Syurga adalah rumah kita, bukankah indah kepulangan (ke kampung asal) itu?”


Kedudukan wanita dalam Islam

Sewaktu belajar di UiTM, saya pernah mengambil sebuah subjek “Women and the Law”. Menerusi kelas tersebut (pensyarahnya sangat baik hati tetapi tegas), saya berpeluang mempelajari sejarah gerakan dan fahaman feminisme seperti cultural feminism, radical feminism, liberal feminism, Islamic feminism dan sebagainya.

Gerakan-gerakan feminisme tersebut mempunyai perbedaan dan persamaan dalam matlamat perjuangan mereka.

Gerakan-gerakan ini menuntut, antara lain, supaya lebih banyak peluang diberikan kepada kaum wanita untuk terlibat dalam bidang ekonomi, politik, keterlibatan sosial, membuat sesuatu keputusan, pendidikan, latihan dan pekerjaan.

Saya berpandangan bahawa Islam (berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah) tidak sekali-kali menindas kaum wanita, bahkan ditinggikan kedudukan mereka. Misalnya, sebelum kedatangan Islam pada zaman jahiliyah, wanita ditindas, bayi perempuan dibunuh, dipandang rendah.

Kendati pun, apabila Islam datang, maka wanita Islam ditinggikan darjatnya dan tiada lagi segala perbuatan jahiliah.

Bahkan, manusia pertama yang mati syahid pada zaman Nabi Muhammad SAW adalah wanita iaitu Sumaiyah r.a. Manusia pertama yang memeluk Islam pada zaman itu juga adalah wanita iaitu Khadijah r.a. Dan, seperti yang kita sedia maklum, martabat seseorang ibu itu adalah sangat dimuliakan dalam Islam.

Ini membuktikan bahawa Islam telah sejak sekian lama (lebih 1,400 tahun yang lalu) memperjuang dan mengangkat martabat wanita. Ini jauh sekali mendahului dunia Barat yang mana gerakan feminisme hanya dimulakan dengan perlahan (dan kemudian giat) sekitar kurun ke-19 dan kurun ke-20.

Jadi, kalau benar ada pemerintah Islam yang menindas kaum wanita, maka itu bukanlah salah ajaran Islam. Kendati, itu adalah salah pembuat dasar. Sejelasnya, Islam senantiasa konsisten dalam memelihara dan memuliakan martabat wanita. Sungguh.

Hah, panjang pula saya menulis. Maaf. Saya kongsikan lirik dan klip video lagu ini buat sahabat-sahabat yang budiman, seadanya, baik dan buruknya sekali: baik untuk dimanfaatkan, buruk untuk dibuang.

Salam. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...