Khamis, Oktober 07, 2010

Tora datang lagi! :)



Kepada sahabat-sahabat yang membesar di zaman awal dan pertengahan 90an, pasti pernah tonton iklan “Tora datang lagi!”, kan? :) Iklan tentang kotak permainan yang berisi coklat bulat bulat dalam kotak warna putih (Tora) dan warna biru (Ding Dang).

Sewaktu kecil dulu, Arwah Atuk saya gemar belikan saya kotak permainan ini. Harganya murah. Permainannya pun pelik-pelik.

Tapi, posting saya kali ini bukan berkenaan Tora atau Ding Dang. Tapi soal minat melukis. Melukis?

Ya, saya memang sangat minat melukis sewaktu kecil dulu. Malah, saya menghasilkan beberapa buah komik yang dilukis dalam buku latihan, difotostat dan dijual kepada rakan-rakan sekolah. Antara judul komik amatur yang saya hasilkan ialah Satria Budak Kundang (ada 4 siri), Jamaica (juga ada 4 siri) dan Ceritera Lubuk Derita (novel+kartun).

Antara sahabat yang memberi sokongan padu ketika saya menghasilkan komik-komik tersebut adalah Shukoq (Abdul Shukur Mohammed), Pino (Hafinor Adnin) dan Allahyarham Apin (Hafiz Zainuddin), Fareez dan Jelik (Azli Yunus). Zaman kanak-kanak memang indah. Sungguh!

M.e.l.u.k.i.s.

Saya memang minat melukis, malah, pernah terdetik untuk menjadi kartunis (kerana zaman 90an, kartunis komik majalah Ujang, Gila-Gila, Gelihati, Boom! dan Rileks! adalah sangat popular dan berbakat.

** p/s: Sebenarnya, zaman kanak-kanak saya memang dipenuhi dengan bermacam cita-cita. Malah, pernah ada impian nak jadi penyanyi rock macam Amy Search (dengan rambut gondrongnya). Ah, kenangan! :)

Kendati, minat melukis saya semakin lama semakin terhakis (meski saya menjadi Ketua Unit Ilustrasi As- Saadah -- majalah sekolah saya) dan tidak pernah jemu menghantar karya ke majalah sekolah tersebut dan juga dimuatkan dalam Risalah Jumaat sekolah saya.

Minat ini benar-benar terhenti lantaran kesibukkan di universiti. Sejak tiga tahun lalu, tangan saya sudah jadi agak kaku untuk melukis.

Entah kenapa, sejak beberapa hari lalu, setelah 3 tahun berlalu, tangan saya jadi gatal untuk melukis semula. Dan, ini antara hasil yang sulung -- lakaran karikatur wajah pensyarah Prosedur Undang-Undang Jenayah saya -- Tuan Lee.



Meski tidaklah sempurna, namun saya memperoleh banyak komen yang menggalakkan daripada rakan-rakan di Fb dan kampus.

Sebab itu saya namakan posting kali ini sebagai -- Tora datang lagi! -- laksana minat melukis saya, yang telah lama pergi, dan secara tiba-tiba - datang lagi. :)

** p/s: Sekedar berkongsi -- suara latar untuk iklan-iklan Ding Dang dan Tora adalah milik pelawak terkenal 60an dan 70an -- Mat Sentul. :)

Dalam satu babak (dalam filem beliau) di mana Seniman Mat Sentul terperangkap di zaman Batu, beliau bertemu dengan seorang lelaki zaman Batu yang hanya bercakap dalam bahasa "Agagaga Agagaga Agagaga."

Lalu beliau membalas, "Agar-agar je ke? Karipap ke masalodeh tak de ke?" :)

4 ulasan:

  1. t'kng zmn bdk2... zmn bdk2 mmg srnk.... kah kah kah

    BalasPadam
  2. :)
    suka sgt sama lukisan kamu.. ehem2.. yg utk era dulu2 tu.. huhu..
    anyway,, wujud lg ke menan ni skrg ek ?

    BalasPadam
  3. Eika :: Terima kasih. Tora dan Ding Dang masih dijual. Dapatkan segera di pasaran. hehehe. :)

    BalasPadam
  4. Eika akan cari. huhu
    hmm.. era suruh follow blog bliau..
    (desperate la tu.. kui3)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...