Logo IYG ke-12. |
Logo ABIM.
Presiden ABIM:
Cikgu Haji Amidi Abdul Manan.
Juga mantan Presiden PKPIM.
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
Saudara Jufitri Bin Joha, Pengerusi Malaysia Life Line For Syria (MLL4S)
dan Naib Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).
Juga penerima Anugerah Belia Perdana Malaysia 2014
dan Tokoh Belia ASEAN 2014.
|
merangkap CEO MLL4S,
Mantan Presiden PKPIM. Pengarah
International Youth Gathering
ke-12.
Presiden ABIM menyampaikan ucapannya. |
Wakil UNIW Young. |
Saudara Ali Kurt.
DSAI.
I
Hari
Pertama Persidangan Belia
Antarabangsa (IYG) 2015.
Sekitar
hari pertama dan perasmian
Persidangan Belia Antarabangsa (#iygmy2015).
Hari
Pertama Persidangan Belia Antarabangsa (IYG) 2015 menyaksikan dewan ‘Mewah
Room’, Hotel Flamingo, Ampang dipenuhi dengan 500 orang peserta. Persidangan
Antarabangsa bertemakan ‘Islam Rahmatan Lil ‘Alamin’ bersempena IYG ke-12 ini
disertai oleh 300 orang awam, serta 200 peserta daripada 100 pertubuhan bukan
kerajaan (NGO) Islam dari 20 negara menghadiri persidangan itu.
Program
yang bermula pada jam 9.00 pagi, 1hb Februari 2015 telah dirasmikan oleh YB.
Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Penasihat Ekonomi Negeri Selangor. Turut hadir,
Saudara Fatih Cosar, Presiden Young Union Of NGOs Of Islamic World (Young
UNIW), Saudara Haji Amidi Dato’ Abdul Manan, Presiden ABIM, dan Saudara Ali
Kurt, Setiausaha Agung UNIW.
Saudara
Fatih Cosar memberikan ucapan pembukaannya, sebelum diteruskan oleh Saudara
Haji Amidi. Saudara Amidi menyuarakan harapannya kepada belia Islam yang bakal
menjadi pemimpin masa depan umat. Beliau menegaskan bahawa IYG merupakan medan
yang baik untuk memperbaiki diri mereka, seterusnya mempersiapkan diri untuk
menjadi umat terbaik dalam keadaan dunia yang bergolak dewasa ini.
Saudara
Ali Kurt dari UNIW pula mengingatkan berkenaan kepentingan perpaduan umat, dan
proses pembangunan pemimpin muda yang berterusan diharapkan mampu dijana untuk
peranan masa depan mereka selaku pemimpin.
DSAI
dalam ucaptamanya menggesa umat Islam untuk berfikir dengan lebih mendalam,
memandangkan kita berhadapan dengan pelbagai pandangan melampau (ekstrem)
daripada pelbagai kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai ‘Muslim’.
Krisis
kita hari ini terjadi kerana sikap prejudis dan tidak bertolak-ansur kita
terhadap perbedaan pendapat. Generasi muda mesti diberikan galakan untuk
menjadi lebih focus dalam melakukan penambahbaikan (Islah) di dalam Islam berlandaskan
pemahaman Al-Quran (Islam Rahmatan Lil ‘Alamin). Hal ini termasuklah pemahaman
bahawa ‘kesederhanaan’ merujuk kepada menegakkan keadilan dan ketelusan dalam
mengawal-selia masyarakat serta menentang rasuah dan salah-guna kuasa.
Sementelah,
Presiden European Muslim Network, Prof. Dr. Tariq Ramadan berkata, istilah
jihad diselewengkan ertinya oleh ramai penganut Islam di dunia ini, akibat
kurang faham kita tentang konsepnya. Masyarakat Muslim tidak harus
menyalahkan pihak lain kerana salah faham tentang Islam, sebaliknya mereka
sendiri perlu mengamal dan mempamerkan nilai-nilai murni Islam.
Menegaskan
demikian, Prof. Tariq Ramadan berkata sebagai contoh, masyarakat Islam di
seluruh dunia perlu memahami dengan lebih jelas konsep jihad. Buktikan kepada
dunia Islam bukan agama yang menggalakkan keganasan, kata beliau. Profesor
Pengajian Islam Kontemporari Universiti Oxford itu berkata istilah jihad
diselewengkan ertinya oleh ramai penganut Islam di dunia akibat kurang faham tentang
konsepnya.
“Kita
perlu jelas wujud dua masalah (dalam jihad). Pertama, ialah salah faham dari
segi istilah agama, dan kedua, salah guna konsep berkenaan dari segi politik,” katanya
dalam ceramah berjudul ‘The Quranic concept of jihad and how do we rise above
its misinterpretations’ (Konsep jihad menurut Al-quran dan bagaimana mengatasi
penyalahtafsirannya).
Prof.
Dr. Tariq Ramadan banyak menekankan soal pemahaman teks dan konteks, juga
mengenai budaya ‘double standard’ walaupun dalam kalangan umat Islam sendiri.
Kemudian,
beliau juga menyentuh sekali lagi berkenaan konsistensi dalam mengkritik
kebobrokan, bukan mengkritik secara terpilih sahaja. Kita perlu konsisten
dengan nilai yang kita kongsi bersama, kita perlu berani dan konsisten dalam
menegakkan perkara yang hak. Jangan menjadi proksi, jangan menunggu seorang
pemimpin untuk diikuti, bergerak dan bertindak untuk menyampaikan mesej ‘rahmatan
lil ‘alamin’.
Beliau
menegaskan betapa pentingnya untuk kita mengkritik dengan ilmu, idea dan
rujukan tertentu. Keadilan dan kebenaran, menurut beliau, tidak akan tercapai
sekiranya emosi menguasai rasional, menerusi sentimen dan stigma yang sarat
dengan kebencian.
III
IV
Dr. Tariq Ramadan (official) menegaskan
keperluan menggerakkan daya fikir umat. Bahawa kelebihan umat Islam masa lalu
adalah kerana kemampuannya menggerakkan keupayaan akal bagi memecahkan
persoalan yang berbangkit dalam masyarakat. Inilah yang ‘memaksa’ para tokoh
masa lalu menghasilkan ‘original ideas’ yang mendorongkan pembinaan tamadun
Islam yang gemilang. ‘Sindrom mendapatkan fatwa’ dalam pelbagai perkara oleh
masyarakat menggambarkan sikap malas berfikir, ketidaksediaan untuk ‘exercising
his own mind’ dan merupakan usaha mencari jalan mudah bagi menyelesaikan
masalah.
Sikap
seperti ini membolehkan seseorang memindahkan sebarang kesilapan yang kemudiannya
terjadi kepada mereka yang memberi fatwa (mufti). Satu bentuk pelarian (percubaan
mengelak) daripada tanggungjawab.
Tentunya
ada perkara-perkara yang spesifik mengenai ibadah yang melibatkan haram-halal,
sah dan batal (terutama kerana kemunculan perkara-perkara baru akibat perkembangan
zaman dan masa) memerlukan rujukan mufti. Tetapi banyak permasalahan lain dapat
dipecahkan oleh masyarakat tanpa perlu ‘memaksa’ mufti mengeluarkan fatwa
mereka. Hal yang demikian boleh terjadi sekiranya masyarakat menjadi masyarakat
berfikir (thinking society) sesuai dengan ciri umat sebagai masyarakat
berbudaya ilmu dan berwacana.
Tetapi,
selagi kita menyerahkan ‘tugas berfikir’ kepada kelompok khusus yang kecil
bilangannya, sedang umat hanya menunggu dan menanti fatwa mereka, maka selagi
itulah kita tidak akan mampu mengembangkan potensi dan daya fikir umat. Dan,
selagi itulah kita tidak akan mampu mendepani cabaran-cabaran besar dengan
solusi yang ‘viable’ untuk umat dan dunia. Maka kita kekal dengan ciri yang
melemahkan umat seperti yang digambarkan oleh Malek Bennabi, ‘lemah dan malas
berfikir’, masyarakat akan kekal sebagai masyarakat ‘taqlid’ - dalam hampir
semua urusan.
IV
Dr.Tariq Ramadhan memberikan suatu ucapan yang sangat menarik dan mendalam. Di
dalam ucapan beliau, beliau menyentuh berkenaan konsep ‘karamah insaniah’ yang
bersifat sarwajagat. Kita sebagai satu bangsa yang menjadi ‘rahmatan lil ‘alamin’
perlulah pertamanya mengatakan kita adalah manusia, bukannya ‘kami Muslim dan
kamu Kafir’. Apakah hak kita mengatakan sedemikian? Adakah kita mengetahui
setakat mana kefahaman mereka kepada Islam sehinggakan kita membenci dan
memusuhi mereka?
Bagi
beliau, Barat sekarang menumpukan konsep ‘I am innocent’. Mereka membenci agama
atas sebab mereka melihat agama sebagai suatu autoriti yang menyalahkan.
Sepatutnya, kita sebagai penganut agama yang membawa konsep ‘rahmatan lil ‘alamin’
perlulah menyebarkan mesej bahawa setiap manusia tidak berdosa, tiada dosa warisan
dan sebagainya: TUHAN adalah Maha pengampun. Beliau juga menyatakan bahawa
semua manusia punya hak. Ya, anda semua punya hak, tetapi setiap hak mempunyai
tanggungjawab masing-masing.
Sebagai
seorang Muslim perlulah kita menerima bahawa rasional akal dan kepercayaan hati
adalah bersifat sarwajagat, segala yang fitrah yang dibawa Islam pasti boleh
diterima akal dan terasa senang di hati. Beliau menyentuh hadith nabawi
berkenaan pembunuhan seorang manusia sama seperti membunuh kemanusiaan, seorang
Muslim tidak boleh berat sebelah dalam menghukum. Apa yang dibuat orang Islam
tidak semesti semuanya baik dan bukan semua orang bukan Islam buat tidak baik.
Muslim perlu konsisten dalam mengeji kezaliman baik di mana jua ia dilakukan,
oleh siapa ia dilakukan.
V
Khilafah
sekarang telah dikecilkan kefahaman hanya kepada skop politik sahaja, sedangkan
khilafah itu adalah menyeluruh dan setiap Muslim perlu menggerakkannya.
Khilafah merangkumi bagaimana kita mengurus diri, masyarakat, negara dan alam,
bukan hanya mengadakan sebuah kekuasaan sahaja. Kita adalah hadiah -- hadiah TUHAN
dalam mempromosi kebaikan dan mencegah kemungkaran, bukan memuaskan hati orang.
Jihad sosial perlu dilakukan baik dari sudut kebebasan, keadilan dan
kesamarataan. Suatu idea perlu dilawan dengan idea, hujah dengan hujah, bukan
dengan alasan bodoh sahaja.
Beliau
juga menyentuh berkenaan negara Islam yang tidak membawa imej Islam,
ketidakadilan berlaku di negara Islam, malahan budaya kapitalis hidup di pusat
kerohanian kita (Makkah dan Madinah). Banyak juga Muslim yang tidak melayani
perempuan dengan seadilnya.
Prof.
Tariq menyatakan lagi bahawa ‘Rahmatan’ juga bermaksud ‘jangan melupakan
kemanusiaan, maruah, aspek spiritual dalam agama serta perlaksanaan yang baik.’
“Lafazkanlah
Alhamdulillah, dan jadilah pemimpin yang berani. Berhentilah daripada sekadar
mengimpikan kesatuan, sebaliknya berusahalah untuk menguruskan perubahan”,
tegas Prof. Tariq lagi.
Saudara
Felix Marquardt pula mengongsikan pengalamannya selaku pengasas Khlass Le Silence.
Sesi beliau dipengerusikan oleh Setiausaha Agung ABIM, Saudara Muhammad Faisal Abdul Aziz.
VI
Selanjutnya, Dr. Syed
Muhammad Khairuddin AlJunied tampil dengan topik ‘Can Muslims Think?’
(Mampukah Orang Islam Berfikir?). Beliau menyeru kepada semua agar berhenti
bercakap tentang perkara-perkara kecil yang boleh memecah-belahkan kita. Dan,
mula berbicara tentang perkara-perkara yang boleh menyatu-padukan kita semua.
Menurut beliau lagi, “Hadith ada menyatakan bahawa ilmu mesti datang dahulu,
sebelum kita bercakap dan bertindak.”
Beliau
juga menegur umat Islam yang lebih banyak bercakap daripada membaca. Budaya
berwacana serta diskusi dengan kesabaran, kasih sayang dan penghormatan juga
dianjurkan dalam Islam. Telah jelas kepada semua umat bahawa manusia diciptakan
oleh ALLAH SWT untuk berjuang menghadapi kesulitan, serta tidak boleh mudah
terpedaya oleh kekuasaan serta harta benda.
Selain
mengupas berkenaan prinsip-prinsip Islam seperti keadilan, kebebasan, ilmu
pengetahuan, serta kemampuan untuk berfikir, beliau turut menyatakan bahawa antara
perkara yang perlu diberi perhatian serius oleh umat Islam, ialah keadaan
universiti di negara-negara Islam serta kedudukannya pada masa kini, di mana ia
agak ketinggalan berbanding Barat.
Selanjutnya,
beliau mengatakan bahawa antara sebab kenapa masyarakat Muslim mengalami krisis
intelektual, pemikiran dan identiti di dalam dunia masa kini, adalah kerana
umat Islam tidak memahami sejarah mereka sendiri. Sekiranya kita tidak memahami
dan mengetahui sejarah sendiri, kita tidak akan mempunyai jatidiri yang sejati.
Kurangnya
penghayatan serta pemahaman terhadap sejarah lalu akan memberikan kesan besar
terhadap cara pemikiran kita, menurut Dr Khairudin. Kita tidak tahu sejarah sendiri,
apa yang nenek-moyang kita telah laksanakan, pencapaian mereka, kejayaan
mereka: kita kehilangan idea generasi terdahulu – bahawa kita seharusnya mampu
berfikir melangkaui apa yang telah mereka lalui.
VII
Sesi
keempat persidangan menyaksikan Dr. Zulkifli Hasan, Exco ABIM dan Pensyarah
Senior di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) menyampaikan pembentangannya.
Saudara Fazril Saleh selaku Presiden PKPIM turut hadir juga sebagai moderator
bagi sesi ini.
Dr
Zul menegaskan bahawa dunia Islam tidak akan mampu mengembalikan kedudukannya sebagai
tamadun yang memimpin dan maju, sekiranya ia tidak mempunyai asas moral dan
saintifik yang kukuh.
“Kita
memerlukan reformasi dalam agama Islam. Kegagalan untuk mempelajari pengajaran
dan tauladan, serta ketiadaan suasana persekitaran yang membolehkan kita
merealisasikan proses pembelajaran dan pengajaran tersebut, merupakan dua
‘penyakit’ utama umat Islam”, menurut Dr. Zul.
Beliau
menekankan soal ‘Tajdid’ (pembaharuan), ‘Islah’ (penambahbaikan), ‘Sahwah/Nahdah’
(kebangkitan) dan ‘Ihya’ (kebangkitan semula) di dalam Islam. Juga, beliau
mengupas berkenaan cabaran masa depan, di mana terdapat ketidakseimbangan:
gerakan-gerakan pembaharuan dewasa ini dilihat lebih cenderung kepada politik,
di mana matlamat dan kaedahnya adalah baik, tetapi seolah-olah bersifat ‘percubaan
untuk melepaskan diri’ daripada berhadapan dengan realiti.
VIII
Kemudian,
‘Sesi Bersama Young UNIW dan Pembentangan Negara oleh Para Peserta Delegasi’
telah dijalankan. Antara negara yang membuat pembentangan ialah:
Indonesia, Turkistan, Bangladesh, Mesir, Sudan, dan Jerman. Sesi
perbincangan berkenaan cabaran umat di Syria, Libya dan Palestin juga
dijalankan. Dian Mahito yang mewakili Indonesia, menyampaikan tajuk berkenaan
memahami konteks Indonesia tentang Islamophobia dan dakwah kreatif.
Antara
yang dibentangkan ialah berkenaan gerakan politik di Eropah yang berkempen
menentang Islamisasi di rantau berkenaan. ‘Pegida’ merujuk kepada ‘Patriotische
Europäer Gegen die Islamisierung des Abendlandes’ (Rakyat Eropah Patriotik
menentang Islamisasi di Barat – Patriotic Europeans Against the
Islamisation of the West). Gerakan ini melakukan protes secara mingguan dan
tersebar luas di Jerman.
Sles
Alfin, wakil Kemboja pula membincangkan berkenaan isu anak muda dalam konteks
pendidikan dan ekonomi. Saudari Najibah
Mahirah Awang, yang mewakili Malaysia, membentangkan tajuk ‘Peranan
Golongan Muda dalam Masayarakat Berbilang Bangsa’.
Alhamdulillah,
program ‘Persidangan Antarabangsa: Islam Rahmatan Lil ‘Alamin’ sempena ‘International
Youth Gathering - 12th 2015’ ini telah melabuhkan tirai dengan jayanya, pada
jam 6.00 petang, 1hb Februari 2015. Para delegasi dari 20 buah negara
memulakan sesi seterusnya dalam perkampungan selama kurang lebih satu minggu
dalam melengkapkan acara IYG kali ke-12 ini. Selamat maju jaya buat semua yang
terlibat sebagai peserta atau menganggotai panitia program.
Semoga
terus berkerja keras menjayakan acara yang masih baru bermula ini. Moga usaha
mereka memberi makna dan pengalaman yang signifikan untuk mereka manfaatkan
dalam kehidupan.Semoga segala perkongsian ilmu dapat dimanfaatkan oleh para
hadirin pada masa hadapan demi kegemilangan umat Islam sarwajagat, in sya
ALLAH.
------------------------------------------------------------------
Sumber
dan Rujukan:
- https://www.facebook.com/MLL4S?fref=ts;
- https://www.facebook.com/ABIM.Malaysia;
- https://www.facebook.com/pkpimalaysia?fref=ts;
- https://www.facebook.com/cikguainaa?fref=ts;
- https://www.facebook.com/syazwani.zulkapli?fref=ts;
- https://www.facebook.com/profile.php?id=100004309338219&fref=ts;
- https://www.facebook.com/terompahkayu?fref=ts;
- http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/worldwide-caliphate-a-pipe-dream-in-modern-times-says-islamic-don;
- https://www.facebook.com/dr.syed.khairuddin.aljunied?fref=ts;
- https://www.facebook.com/iygmy2015?fref=ts;
- https://www.facebook.com/AmineAlkoxide?pnref=story;
- https://www.facebook.com/nur.izzaidah?fref=photo;
- https://www.facebook.com/ab.halim.ismail?pnref=story.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan