Khamis, Januari 17, 2013

Supermokh: Olahragawan Kebangsaan 1976.


Supermokh, wira kita
semua. Al-Fatihah.
Olahragawan 1976.
Shukor Salleh,
Olahragawan Kebangsaan 1977.
1977: Supermokh menerima
Pingat AMN.
Supermokh kelihatan matang, meski
baru berusia awal 20an.
Supermokh ditemubual, usai memenangi
Anugerah Olahragawan 1976.
Anugerah Olahragawan Kebangsaan 1976.
Mokhtar Dahari (Supermokh) dikenali ramai sebagai seorang pemain bola sepak yang berpengaruh di dalam dan di luar padang. Supermokh telah membantu pasukan Selangor memenangi Piala Malaysia sebanyak 10 kali. Supermokh mula beraksi dengan pasukan Selangor sewaktu menentang kelab Hitachi (Jepun) pada 1972, dan aksi sulung Perlawanan Akhir Piala Malaysia beliau ialah sewaktu Selangor menentang Perak FA pada tahun yang sama (1972), di mana Supermokh menjaringkan satu gol. 

Bersama Malaysia, Supermokh pernah memenangi pingat gangsa, Sukan Asia 1974 di Tehran, Iran. Pada 1975, Supermokh membantu barisan amatur Malaysia untuk menewaskan skuad profesional Arsenal FC dari England dengan menjaringkan dua gol untuk membenam Arsenal, 2-0.

Tahun 1976 menyaksikan Supermokh membuat penampilan ke-100 ketika menentang Jepun sewaktu Pestabola Merdeka di Kuala Lumpur. Ketika baru berusia 23 tahun, Supermokh telah diiktiraf oleh Majalah World Star Soccer sebagai penyerang terbaik Asia dan ketika itu jugalah beliau dinobatkan sebagai Olahragawan Kebangsaan 1976. Supermokh merupakan pemain bola sepak negara pertama yang menerima penghargaan tersebut. 

Sementelahan, pada tahun 1977, Supermokh telah dianugerahkan dengan Pingat Ahli Mangku Negara. Tahun 1977 juga menyaksikan pemain tengah lagenda negara, Shukor Salleh, menerima Anugerah Olahragawan Kebangsaan 1977. Selain dikenang sebagai antara anggota skuad kebangsaan yang layak ke Sukan Olimpik, Shukor juga merupakan Olahragawan Pulau Pinang 1978 dan 1979, sekaligus menggambarkan betapa bagusnya prestasi pemain dan pasukan bola sepak kita ketika itu.

---------------------------------------------------------

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...