Jumaat, Julai 22, 2016

TURKI PASCA KUDETA: ERDOĞAN & KUASA RAKYAT DI UNISEL.


TURKI PASCA KUDETA: ERDOĞAN & 
KUASA RAKYAT DI UNISEL.
21hb Julai 2016 (Khamis): Alhamdulillah, telah berlangsung Siri Dialog Darul Ehsan yang bertajuk “Turki Pasca Kudeta: Erdoğan & Kuasa Rakyat” di Dewan Kuliah 2, UNISEL, Shah Alam. Diskusi ini turut disiarkan secara langsung di: http://tv.selangorkini.my/. Program ini adalah anjuran Institut Darul Ehsan (IDE) dan Universiti Selangor (UNISEL).
Panelis untuk program ini ialah: Prof. Dato’ Dr. Mohammad Redzuan Othman
(Naib Canselor, UNISEL dan Timbalan Pengerusi IDE) yang juga penulis buku “Sekularisme & Proses Demokrasi Turki”.
Selain itu, Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman juga tampil. Beliau merupakan bekas Presiden ABIM, yang kini merupakan Presiden Wadah Pencerdasan Umat (WADAH) serta Timbalan Setiausaha Agung, The Union of NGOs of the Islamic World (UNIW). Beliau juga merupakan ayahanda kepada Allahyarhamhu Ahmad Ammar.
Moderator pula ialah Saudara Ahmad Fahmi Shamsuddin [Naib Presiden ABIM dan CEO, Global Peace Mission GPM)].
Prof. Dr. Redzuan Othman menekankan bahawa, “…apa yang berlaku di Turki harus dilihat dari perspektif yang luas, berdasarkan maklumat dan pengetahuan. Pelbagai berita kita terima, harus ada sikap berbincang dan menilainya.”
Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman menyatakan bahawa, “Erdogan merupakan pemimpin yang mengakar; dan sudah diterima oleh rakyat.”
Bagaimana umat Islam harus bersikap dengan Presiden Recep Tayyib Erdogan buat masa ini? Pertama, Husnu Zhann atau bersangka baik dengan beliau dulu. Jangan terlalu gopoh dan ingin nampak lebih tahu sedangkan sumber kamu hanya dari Internet dan Media.
Media dunia (baca: Barat) sedang menyerang beliau dengan menggambarkan semua yang dilakukannya menggambarkan beliau seorang diktator, hendak kembali menjadi Sultan Uthmaniyyah yang ditakuti mereka, bakal membawa Turki ke zaman gelap, boros dan segala-galanya jelek dan menjijikkan.
Coup d’etat 15hb Julai 2016 adalah untuk membunuh Erdogan. Ini sudah terang, apalagi nak bersuluh!
Mengapa Erdogan nak dibunuh? Kerana nak kembali kepada Islam. Kerana ekonomi Turki semakin mencabar kekuatan ekonomi Barat. Kerana menyuburkan semangat Ummatik, Biz Bir Ümmetiz, Kita Satu Umat. Pelarian Syria dilindungi, Rohingya dibela, Palestin dibantu, Somalia dibangun antara contoh.
Kerana Turki dibawah Erdogan mempunyai visi untuk kembali menjadi kuasa Islam yang kuat yang tak mudah dibuli dan dihina. Jadi, kalau anda nak kritikal pun biarlah berpada-pada. Jangan sampai menimbulkan kebencian kepada Erdogan sebagaimana yang diingini oleh musuhnya.
Memang Erdogan punya kelemahan di sana sini. Beliau membesar di KasimPaşa, pinggiran Istanbul yang sosok penduduknya terkenal sebagai kaki gaduh. Keberanian inilah yang mewarnai kepemimpinan Erdogan.
Erdogan bukan maksum. Tapi carilah kalau ada pemimpin dunia Islam yang berani macam dia. Punya visi macam dia. Membangunkan negara macam dia. Membantu umat Islam tertindas macam dia. Cuba nama seorang pemimpin kalau ada!
Program diakhiri dengan laungan Ummatik:
“BIZ BIR ÜMMETIZ, KITA SATU UMAT, WE ARE ONE UMMAH, WAHDAH! WAHDAH! ISLAMIYYAH!”
Ayuh; sejahterakan Malaysia dengan dakwah!
-----------------------------------------
Sekretariat ABIM Pusat: No.6 Jalan TC 2A/2, Taman Cemerlang, 53100 Kuala Lumpur
Hubungi Sekretariat ABIM Pusat melalui:
Tel: +603 - 4108 4500
Fax: +603-4108 2400
Email: sap@abim.org.my
FB : Angkatan Belia Islam Malaysia
https://www.facebook.com/ABIM.Malaysia/?fref=ts
---------------------------------------
.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...