I
Siri
Kuliah Syeikh Hamza Yusuf
di Malaysia, 2014.
Alhamdulillah,
pada 2hb September 2014, saya sempat menghadiri siri kuliah Syeikh Hamza Yusuf Hanson
bersama para sahabat Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim Pusat) danMalaysia Life Line for Syria (MLL4S).
Program ini diadakan di Dewan Sri Budiman (DSB), UiTM Shah Alam. Syeikh Hamzah
merupakan salah-seorang pengasas Kolej Zaytuna di Berkeley, California, Amerika
Syarikat. Pada 2009, beliau telah dinobatkan sebagai ‘sarjana Islam paling
berpengaruh di dunia Barat’ di dalam senarai “The 500 Most Influential Muslims”
(suntingan John Esposito dan Ibrahim Kalin).
Bersama
beliau sebagai panelis ialah Dr Mark Depl, Syeikh, Guru Falsafah dan Logik
Kolej Zaytuna. Menurut Syeikh Hamzah, kita mesti mempelajari asal-usul kejadian
manusia dan makhluk – iaitu Penciptanya (ALLAH SWT). Juga, beliau
menjelaskan bagaimana Islam itu adalah agama yang mempromosikan toleransi,
sifat empati dan kedamaian, selain menegaskan betapa pentingnya manusia
menyeimbangkan di antara unsur intelek, emosi dan nafsu-kehendak dalam minda
dan jiwa mereka.
II
Beliau
menekankan bahawa antara kaedah untuk mendapat keredhaan ialah dengan mematuhi
perintah ALLAH SWT. Mungkin bagi mereka yang mendamba dunia dan seisinya,
Akhirat masih sangat jauh bagi mereka. Mungkin bagi mereka yang tidak pernah
cukup dengan apa yang ada, dunia adalah segalanya bagi mereka.
Cuma
mungkin mereka terlupa, dunia dan seisinya ada pemillik-NYA, atau mereka terlupa
setiap sesuatu diberi atas ihsan-NYA, atau mereka terlupa, dunia ini ladang dan
ujian buat mereka. Atas segala sebab kendatipun, usah sesekali mereka alpa,
setiap yang dimiliki mereka itu adalah tanda lasih sayang TUHAN terhadap
mereka, Oleh yang demikian, Syeikh Hamza menyeru agar kita semua kembali kepada
ALLAH SWT yang memiliki kita.
III
Selanjutnya,
beliau menyentuh berkenaan tradisi keilmuwan kita yang selamanya berkisar
seputar peringatan atau ‘at-Tazakkur’. Kita tidak boleh mengingati apa yang
kita tidak tahu. Hal yang demikian, perjalanan ilmu pengetahuan kita adalah
berkenaan mengenali TUHAN. Hanya dengan yang demikian, peringatan dapat
dilakukan.
Namun,
kita telah mengkesampingkan TUHAN dalam sistem pendidikan kita, lantas gagal
membawa kita ke jalan peringatan yang sebenarnya, lalu membentuk sikap ‘tidak
ambil kisah’ (ignorance). Krisis ilmu pengetahuan terjadi apabila kita gagal
melihat TUHAN kita dalam system pendidikan. Sedangkan, Islam menganjurkan kita
untuk mendidik anak-anak menerusi asuhan (tarbiah) dan pendidikan (ta’alim).
Aspek spiritualiti tidak seharusnya dipisahkan daripada intelektualisme.
Sikap
‘tidak ambil kisah’ ini, dalam tradisi kita, dibahagikan kepada dua iaitu: ‘al-Jahl
al-Basit’ iaitu sikap ‘innocence ignorance’ seperti yang disebut oleh Prof
Naquib al-Attas: ‘Kita tahu apa yang kita tidak tahu’ (you know that what you
don’t know). Seterusnya ialah ‘al-Jahl al-Murakkab’ iaitu ‘compounded ignorance’:
‘Kita tidak tahu apa yang kita tidak tahu, dan berlagak seolah-olah kita tahu
segalanya’. Menurut Syeikh hamza, inilah yang dihasilkan oleh system pendidikan
hari ini.
IV
Beliau
menjelaskan bahawa kita merupakan ummah yang penuh dengan kasih sayang, sifat
pemurah (rahmah) dan keprihatinan. Sifat pemurah (rahmah) itu pula hanya dapat
dilengkapkan menerusi pedoman petunjuk (hidayah – al huda). Ketika mengulas
mengenai “nurun ‘alannur”, Mufassereen menyatakan bahawa ia bermaksud “wahy’ ‘alal
aql”.
Sultan
Abdul Majid ketika era Khalifah Uthmaniah pernah menghantar sebuah kapal yang
dipenuhi dengan makanan dan duit ketika Eropah mengalami krisis ‘Potato Famine’ yang
mengakibatkan kegawatan dan kebuluran. Bantuan kemanusiaan ini dilakukan jauh
sebelum wujudnya idea ‘global aid’, dan dilakukan kerana kita adalah umat yang
pemurah dan prihatin. Malahan,
dalam ilmu Fiqh, adalah haram untuk menjual senjata ketika dua pihak sedang
dalam ketegangan kerana kita adalah umat yang tidka menggalakkan perang, serta
cuba mengelakkannya daripada terjadi.
V
Syeikh
Hamza juga menekankan bahawa sifat empati perlu disemai dalam jiwa anak-anak
kita. Ini adalah intipati ‘rahmah’ yang menghasilkan rasa cinta dan kasih-sayang
(mahabbah). Hal ini membolehkan ‘Darul Islam’ dipupuk di dalam rumah, sebelum
kita bercakap soal yang lebih besar – pembentukan negara Islam.
Sesungguhnya,
kuliah ini berjaya memberikan pencerahan yang indah terhadap konsep pendidikan
dan ilmu pengetahuan dalam Islam. Sepanjang membuat catitan, saya terkenangkan kenangan
berkonvokesyen dan menduduki peperiksaan akhir di dewan keramat ini – Dewan Seri
Budiman, ketika menuntut di Fakulti Undang-Undang (FUU) dulu. UiTM, selamanya
di hatiku. Syukur.
------------------------------------------------------------------
Sumber dan Rujukan:
- https://www.facebook.com/MLL4S?fref=ts;
- https://www.facebook.com/ABIM.Malaysia;
- https://www.facebook.com/pkpimalaysia?fref=ts;
- https://www.facebook.com/pages/Shaykh-Hamza-Yusuf-in-Malaysia/245790998959819?fref=ts;
- https://www.facebook.com/pages/Wan-Mohd-Nor-Wan-Daud/253915497964934?fref=ts;
- https://www.facebook.com/ShaykhHamzaYusuf?fref=ts.
untung dapat pergi jumpa ulama tersohor...
BalasPadamAlhamdulillah, rezeki ALLAH SWT. :)
BalasPadam