Selasa, November 16, 2010

Tianhe: Malaysia 'menang' besar di Bandar Kambing.



Saya telah berpeluang menonton perlawanan antara Malaysia-Jepun, Malaysia-China dan Malaysia-Iran menerusi kaca TV dalam kempen Sukan Asia 2010 di Guangzhou, China. Skuad kita tewas dalam ketiga-tiga perlawanan dan hanya menang dalam perlawanan sulung – peringkat kumpulan – menentang Kyrgyzstan.

Saya fikir, perlawanan yang paling kontroversial pastinya perlawanan yang berlangsung di Stadium Tianhe, Guangzhou antara pasukan Malaysia dan pasukan tuan rumah. Perlawanan ini adalah perlawanan berat sebelah.

Bayangkan, sudahlah skuad negara hanya mempunyai bekalan 15 pemain untuk beraksi selepas beberapa pemain mengalami kecederaan, 3 orang pemain kita -- Mahali Jasuli, Safiq Rahim dan S. Kunanlan -- pula dilayangkan kad merah dalam perlawanan dengan China tersebut.


Pada minit ke-24, Mahali dilayangkan kad merah setelah didakwa sengaja menyepak bola ke luar padang manakala Safiq turut menerima nasib sama kerana dikatakan cuba membantah keputusan pengadil.

Safiq yang merupakan ketua pasukan negara memberitahu:
“Saya hanya tanya pengadil kenapa Mahali dilayangkan kad merah. Kemudian saya diberi kad kuning. Apabila saya tanya pula kenapa saya kena kad kuning, pengadil terus keluarkan pula kad merah,” katanya.

Kunanlan pula menerima kad kuning pertama pada minit ke-79 dan kad kuning kedua seterusnya kad merah seminit kemudian kerana memberikan sepakan penalti.



Sejelasnya, kemenangan ke atas Malaysia adalah kemenangan 11 orang pemain yang dipilih daripada 1.3 bilion orang rakyat di Republik Rakyat China, ke atas 8 orang pemain skuad Harimau Malaya yang bermain bermati-matian demi maruah negara.

Justeru, skuad bola sepak Malaysia tetap menang di hati rakyat yang cintakan bola sepak dan sukan tanah air.

Tuntasnya, Malaysia tetap ‘menang’ besar di Bandar Kambing (Guangzhou). Kita menang semangat dan kecekalan. Kita menang sifat keberanian dan tak kenal erti putus asa.

Hidup Malaysia!


** p/s : Setakat ini, pada hemat saya, selain isu Palestina, antara perkara yang mampu menyatupadukan umat Melayu-Islam Malaysia ialah bola sepak. Sungguh. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...