Isnin, November 29, 2010

Jokuk Tongil: Ini bukan Perang Pekan Yong Peng, Johor. Sungguh!


Rasulullah SAW bersabda, "Al-Harj (akan meningkat)". Mereka bertanya, "Apakah Al- Harj itu?". Baginda SAW menjawab, "(Iaitu) pembunuhan (saling membunuh), (iaitu) saling membunuh (pembunuhan)." (HR Bukhari).

Hari Kiamat (As Sa'ah) akan tiba ketika kekerasan, pertumpahan darah, dan kekacauan akan menjadi suatu yang lazim (HR Al-Muttaqi al-Hindi, Muntakhab Kanzul Ummaal).

Dunia ini tidak akan menemui akhirnya, hingga suatu hari akan datang pada manusia, pada hari itu akan ada pembunuhan massal dan pertumpahan darah. (Muslim)

-------------------------------------------------------------------------------------

Salam. :)

Tanggal 23 November 2010 telah mencatatkan serangan yang dilancarkan oleh Tentera Korea Utara terhadap Pulau Yong Pyong, yang terletak di Korea Selatan. Serangan tersebut menatijahkan kematian dua orang awam seta dua orang tentera marin Korea Selatan.



Sejelasnya, sejarah permusuhan Korea Selatan dan Korea Utara sudah berlangsung sejak sekian lama. Sejak sekitar tahun 1945 lagi, Kesatuan Soviet telah menduduki Korea di bahagian utara dan Amerika Serikat di bahagian selatan.

Seperti yang kita sedia maklum; sejarah mencatatkan Perang Korea [juga dikenali sebagai Perang 6-2-5 (yuk-i-o jeonjaeng)] meletus akibat perang saudara pada 25 Jun 1950, apabila Korea Utara menyerang Korea Selatan.

Ini diburukkan lagi dengan campur tangan kuasa besar dunia -- yang ingin membuktikan siapa lebih hebat -- antara Tentera Bersekutu yang diketuai Raja Kapitalisme, Amerika Syarikat dan sekutunya (seperti Britania Raya (United Kingdom), Turki, Kanada, Australia dan beberapa negara lain yang berselindung di balik panji PBB), dengan Kuasa Besar Komunisme seperti Republik Rakyat China dan Kesatuan Soviet (USSR).

Ramai pengkaji sejarah berpandangan bahawa Perang Korea adalah peperangan Kim Il Sung dari Korea Utara yang menyerang Korea Selatan, perang agresif yang didokong oleh Stalin dan Mao Zedong. Pyongyang lah yang didakwa meletuskan tembakan pertama, mencetuskan peperangan.

Namun, menerusi sebuah perjanjian, Korea akhirnya dibahagi sejajar dengan garis lintang 38. Di selatan berdiri Republik Korea dan di utara didirikan Negara Republik Demokratik Rakyat Komunis Korea Utara. Kendatipun, pembahagian ini tidak menuntaskan konflik antara Korea Utara dan Korea Selatan.


Usaha damai dan diplomatik senantiasa diusahakan oleh ramai pihak; sama ada daripada pihak kedua-dua Korea mahupun negara-negara luar. Antara yang muta'akkhir ialah usaha untuk menggunakan hanya satu panji Korea dalam kejohanan Sukan Olimpik tahun 2000 yang berlangsung di Sydney, Australia yang digelar sebagai 'Panji Keamanan keseluruhan Semenanjung Korea.'



Namun, tekanan daripada kuasa-kuasa besar dunia dan keangkuhan kebanyakan pemimpin kedua-dua negara mengakibatkan usaha damai masih menemui jalan buntu.

Ramai yang membahaskan serta membangkitkan isu 'usai keruntuhan Soviet, apakah demokrasi itu sistem yang terbaik?'. Maka, pada hemat saya, sistem pemerintahan yang paling sesuai dan berkebajikan pastinya adalah sistem Islam yang menganjurkan konsep 'Baldatun toyyibatun wa rabbun ghafur' berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah.

Malangnya, selepas era kegemilangan Islam menerusi pimpinan Baginda SAW dan jatuhnya sistem Khalifah akibat pengkhianat Mustafa Kemal Attarturk di Turki; kita masih belum mempunyai model yang paling ideal untuk dijadikan tamsilan bagi konsep negara berkebajikan versi Islam ini.

Namun, tidaklah pula kita menolak secara total prinsip serta teori Komunisme dan Demokrasi. Kedua-duanya punya kebaikan (dan keburukannya) yang tersendiri. Apa yang penting; pemimpin serta pemerintah – sama ada yang diberi mandat atau memerintah hasil rampasan kuasa (coup de etat) -- hendaklah meletakkan kebajikan rakyat – khususnya yang marhaen – di tahap tertinggi.

Tak guna jika kita berbangga dengan bangunan pencakar langit beratus-ratus tingkat yang menelan belanja berbilion-bilion; jika masih ada rakyat yang terpaksa meneruskan hidup dengan makan siput khinzir.

Berbalik kepada soal Semenanjung Korea pula; perang dan sengketa sesama saudara selamanya takkan membawa kebaikan kepada negara mahupun dunia sarwajagat. Semailah benih kedamaian. Sahutlah seruan keamanan abadi -- dunia menolak apa jua bentuk peperangan -- apatah lagi usaha untuk menganjurkan Perang Dunia Ketiga, kerana yang akhirnya menjadi mangsa pastinya mereka yang tidak berdosa, golongan tua dan kanak-kanak.

Yang kaya dan beruntung daripada perang, pastinya golongan kapitalis yang menghasil dan mengeluarkan berbilion-bilion senjata dan armada, yang telah siap-sedia dijual dan dipasarkan; yang mana industri ini hanyasanya bergantung kepada konflik berpanjangan yang melibatkan persenjataan.

Serangan serta provokasi seperti yang dilakukan oleh Pyongyang ke atas Yong Pyong seharusnya dihentikan dan dielakkan pada masa akan datang. Intihanya, "Jokuk Tongil"; bersatulah Korea!


** p/s :: Sekedar berkongsi, pemimpin Korea Utara, Kim Jong-il dikatakan mempunyai ketinggian 165cm (lebih kurang 5' 5"). Beliau selalu memakai kasut yang mempunyai alas atau tapak yang tebal untuk kelihatan lebih tinggi. Namun, selepas diserang angin ahmar baru-baru ini; beliau dilihat tidak lagi memakai kasut bertumit tinggi; dipercayai bagi mengurangkan rasa sakit di bahagian kakinya.


Sementelah, Pemimpin Nazi dan pendokong Teori Darwinisme yang mengkucar-kacirkan dunia, Adolf Hitler pula sebenarnya adalah seorang yang rabun (tetapi enggan dilihat memakai kaca mata sewaktu berpidato). Beliau menyediakan teks pidato dengan aksara yang ditulis dan ditaip dengan saiz yang besar kerana mahu dilihat sebagai manusia sempurna daripada keturunan Bangsa Aryan yang ‘Agung’ -- Pagan Kuno.

Salam. :)

2 ulasan:

  1. players bola je yg nak bersatu memang tak cukup.

    BalasPadam
  2. Faizal :: Sekurang-kurangnya; masih ada yang mahu melaungkan lagu keamanan? :)

    Selagi dunia masih berputar; dan Darwinisme masih diagung-agungkan, dunia takkan aman. :)

    BalasPadam

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...