Isnin, Februari 24, 2014

2014: Pertemuan Delegasi ABIM bersama beberapa pemimpin kerajaan.


I
Pada 23hb Januari 2014 lepas, delegasi Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) telah membuat kunjungan hormat ke atas Menteri Belia dan Sukan, YB Encik Khairy Jamaluddin. Delegasi ABIM ini yang diketuai oleh Presiden, Cikgu Haji Amidi Abdul Manan, banyak membicarakan mengenai situasi semasa sosio ekonomi dalam kalangan generasi muda. Antara perkara yang dibincangkan adalah cadangan untuk mengadakan syarahan umum belia persis ketika Tan Sri Muhyiddin menjadi Menteri Belia dan Sukan yang menganjurkan syarahan bersama Prof. Dr Yusuf al-Qaradhawi. Kali ini, ABIM mencadangkan satu program syarahan bersama anak murid Prof. Dr Yusuf al-Qaradhawiiaitu Dr. Jasser Auda bertajuk ‘Maqasid for Youth’ untuk mencerahkan belia Islam akan kerahmatan dan keluasan Islam. Program ini seharusnya disambut baik demi menyuburkan budaya ilmu dan pemikiran tinggi, in sya ALLAH. 


II
Pada 14hb Februari 2014 pula, Presiden ABIM, Cikgu Haji Amidi Abdul Manan, bertemu dengan Yang Berhormat, Dato’ Haji Irmohizam Ibrahim, Ahli Parlimen Kuala Selangor. YB Dato’ Haji Irmohizam juga merupakan Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan Presiden Majlis Belia Selangor. Perbincangan banyak meneroka serta melihat dakwah dalam bentuk yang praktikal dan bermanfaat untuk ummat. Hal ini bersesuaian dengan pendekatan ABIM yang menekankan ‘gerak tindak yang berkesan dan bukannya retorik yang berlebihan’. 

III
Sementelahan, pada 18hb Februari 2014, delegasi WADAH-ABIM-PKPIM telah berkunjung ke Pejabat Timbalan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin di Putrajaya untuk sesi penyerahan memorandum dan diskusi ‘Pernyataan Keprihatinan Terhadap Orientasi Pendidikan Negara dalam isu Pemansuhan UPSR-PMR’ oleh PKPIM-ABIM-WADAH. Alhamdulillah.

“Menegakkan Kebenaran dan Keadilan”.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...