Ahad, Februari 20, 2011

Epal yang bermanfaat.


Steve Jobs
Steven Paul Jobs (lahir di San Francisco, California, Amerika Serikat, 24 Februari 1955) adalah pemimpin perusahaan mega, Apple Computer, bersama Steve Wozniak dan tokoh utama dalam industri komputer. Sebagai pengasas Apple Computer (bersama Steve Wozniak) pada tahun 1976, beliau mempopularkan konsep komputer peribadi di rumah dengan Apple II.

Beliau juga merupakan antara invidu terawal yang menyedari potensi untuk mengkomersilkan ‘graphical user interface’ dan tetikus yang dikembangkan di Pusat Kajian Palo Alto Perusahaan Xerox, dan kemudian teknologi ini diterapkannya ke dalam Apple Macintosh.

Jobs juga memimpin Pixar Animation Studios, sebuah perusahaan komputer animasi terkemuka di dunia layar lebar. telah menjadi multi-jutawan sebelum berumur 30 tahun. Dimulai dengan perusahaan NeXT untuk mewujudkan sistem pendidikan dengan harga yang berpatutan, beliau mendapati bahawa menjual ‘software’ lebih baik daripada menjual ‘hardware’.

Dilahirkan di San Fransisco oleh ibunya Joanne Simpson dan ayahnya Abdul Fattah Jandali (mahasiswa tamu dari Syria yang kemudian menjadi profesor ilmu politik). Sejak bayi, beliau dijaga oleh Paul dan Clara Jobs dari Mountain View, Santa Clara County, California.


Penyakit barah
Steve Jobs dikatakan mungkin hanya hidup enam minggu lagi ekoran penyakit barah yang dihadapinya. Akhbar National Enquirer menyiarkan gambar Jobs, 55, yang kelihatan amat kurus, sekali gus menunjukkan beliau kehilangan berat badan dalam jumlah yang banyak.

Menurut laporan akhbar itu, Jobs yang mencipta kejayaan menerusi pengeluaran gajet iPod, iPhone dan iPad menghidap kanser pankreas dan mungkin hidup dalam tempoh enam minggu lagi.

Dalam gambar yang disiarkan akhbar berkenaan, Jobs kelihatan lemah semasa beliau memakai seluar jean. Menurut laporan akhbar itu, berat pengasas syarikat Apple itu dikatakan merosot dari 79.37 kilogram sebelum kanser kepada hanya 58.96 kilogram.

Seorang lagi pakar perubatan, Dr. Samuel Jacobson memberitahu akhbar itu bahawa berdasarkan penilaiannya, kematian Jobs semakin hampir.
“Saya boleh menyatakan dia mempunyai tempoh enam minggu lagi (untuk hidup),” katanya.


Harapan
Harapan saya, semoga satu hari nanti akan lahir individu Muslim yang dapat menghasilkan sesuatu yang hebat seperti Steve Jobs dan hartawan lain seperti Bill Gates, Warrent Buffett dan ramai lagi hartawan Yahudi dan belum Islam, tetapi sangat dermawan. Tidak seperti jutawan Arab (beragama Islam) yang terkenal dengan sikap boros dan membazir.

Jobs dianggarkan mempunyai kekayaan sebanyak AS$6 bilion (RM18.26 bilion). Jika dunia kehilangannya, bermakna dunia telah kehilangan sosok keperibadian hebat yang selalu sahaja lahir dengan idea-idea baru yang sentiasa menjadi ikutan. Apapun, ajal maut semuanya di tangan (kuasa) ALLAH SWT.


Lance Armstrong
Lance Edward Armstrong (lahir pada September 1971) merupakan seorang bekas pelumba basikal lebuh raya professional yang terkenal dengan keunggulannya memenangi kejohanan Tour de France sebanyak 7 kali berturut-turut.

Armstrong sebelum ini pernah berdepan dengan penyakit yang mengancam nyawanya selepas mengalami kanser testikal tahap tiga pada 1996 dan dalam masa yang sama dia berjaya muncul juara Tour de France buat kali pertama pada 1999. Warna kuning digunakan sebagai warna jalur pergelangan tangan Livestrong yang dicipta oleh Armstrong untuk membantu mangsa-mangsa dan pesakit-pesakit barah.

Buku beliau bertajuk, ‘It’s Not About The Bike’ berkisar bagaimana basikal menjadi alat beliau untuk memenangi kejohanan lumba basikal yang besar. Tetapi, beliau mengatakan basikal bukan segala-galanya. Ramai pelumba basikal terinspirasi dengan kisah hidup Lance Armstrong. Beliau pernah jatuh sakit kerana kanser, kemudian pulih dan memenangi kejohanan lumba basikal Tour De France.


Neil Armstrong
Pada 20 Julai 1969, Neil Armstrong, seorang angkasawan Amerika Syarikat, dipercayai telah menjadi manusia pertama yang menjejakkan kaki di Bulan. Pendaratan manusia di Bulan bahkan dianggap sebagai sebuah pencapaian tertinggi ilmu pengetahuan ketika itu. Kendati pun, pencapaian ini tetap saja tidak lepas daripada kontroversi. Pro dan kontra muncul kerana ramai yang mempertikai beberapa kejanggalan dalam projek mega ini.

Menurut para peneliti Pro-Teori Konspirasi, ini merupakan perbuatan yang sengaja dilakukan NASA dan pentadbiran Amerika untuk mengangkat imej Amerika yang jatuh -- pasca kekalahan perang di Vietnam, dan juga agar dapat menyaingi Kesatuan Soviet dalam perkembangan teknologi luar angkasa.

Sumber ihsan: Akhbar Utusan Malaysia, Kosmo dan http://www.2lisan.com/biografi/scientist/biografi-steve-jobs-founder/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...