Isnin, Januari 31, 2011

Buku.



Buku
Kata Alice Hoffman, "satu-satunya silap mata (magic) yang hakiki ialah buku."

Seperti yang kita sedia maklum, dunia buku sememangnya tak bisa dipisahkan dengan ilmu pengetahuan. Bagai aur dengan tebing, keduanya memang saling berkait. Ilmu merupakan kata yang berasal daripada bahasa Arab, masdar dari 'alima-ya'lamu yang bererti tahu atau mengetahui.

Bila bercakap soal dunia buku, saya fikir kata-kata ini amat signifikan untuk kita renungkan bersama:
"Aku tahu, setiap kali aku membuka sebuah buku, aku akan bisa menguak sepetak langit. Dan jika aku membaca sebuah kalimat baru, aku akan sedikit lebih banyak tahu dibandingkan sebelumnya. Dan segala yang kubaca akan membuat dunia dan diriku menjadi lebih besar dan luas."
-- (Jostein Gaarder & Klaus Hagerup, Perpustakaan Ajaib Bibbi Bokken)



Dalam bahasa Inggeris, ilmu biasanya dipadankan dengan kata science, sedang pengetahuan dengan knowledge. Dalam bahasa Melayu, istilah knowledge umumnya diertikan sebagai 'ilmu' tetapi sering juga diertikan dengan ilmu pengetahuan, meskipun secara konseptual mengacu pada makna yang sama.

Tuntasnya, buku bolehlah dikatakan sebagai dunia maklumat kita; yang mana tidak boleh tidak -- perlulah pula untuk kita bertanya (belajar) dari insan yang lebih mengetahui (guru).




Saya masih mempunyai impian untuk memiliki sebuah perpustakaan mini satu hari nanti. Sebagai langkah permulaan (yang kecil), saya telah membeli sebuah almari untuk menyimpan sebahagian buku-buku saya. Saya memerlukan dua buah lagi almari yang mempunyai 12 ruang untuk meletakkan buku-buku yang lain pula.


Doakan impian saya terlaksana. In sya ALLAH.

Salam. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...