Ahad, September 23, 2012

Seni untuk masyarakat.


Suman tegak mendongak ke langit dan mendepa tangan. Dia ingin menjerit sekuat tenaga supaya suara itu bergaung dan bergema memotong angin. Tapi suaranya tidak keluar lagi.” – Seluang Menodak Baung (SN Shahnon Ahmad).

*************

Embun sudah nampak kering. Daun-daun kayu di bukit Srengenge kadang-kadang turun ke bumi tak bersebab. Lotong dan kuang bersahut-sahutan.” – Srengenge (SN Shahnon Ahmad).

*************

Senjakala menghampiri Poseng dengan wajah yang muram. Ada tertujah kebisingan para motosikal dan lori-lori balak kepunyaan Merbau Holdings menghenyak jalan raya; mengaum dan bergemerencang tanpa menghirau kedatangan senjakala barang secebis pun.” – Tunggul-Tunggul Gerigis (SN Shahnon Ahmad).

*************

Kulemparkan pandanganku ke jendela, ke arah kamar mati.” – Bukan Pasar Malam (Pramoedya Ananta Toer).  

*************

“O Allah,” ratap Patimah. “Mereka membunuh kakakku. Dan mereka merampok lagi dua ratus rupiah dari kami. Aku kira – aku kira – aku kira, Belanda akan rubuh di sini, di tanahairku.” – Keluarga Gerilya (Pramoedya Ananta Toer).  

*************

Koperal Haris tertawa. Angin malam berhembus menyebabkan daun-daun getah itu bergemersik.” –Tulang-Tulang Berserakan (SN Usman Awang).

*************

Pemuda berbadan gempal itu mengucapkan kata-kata penuh semangat, keluar laksana semburan api, sebagaimana matanya yang memancarkan sinar keberanian dan ketegasan. Pemuda berbadan gempal itu diketahuinya bernama Ahmad Boestamam.” -- Tulang-Tulang Berserakan (SN Usman Awang).

*************

Beda-nya jauh sekali. Seni untok masharakat memandang masharakat sa-cara keselurohan-nya, sedang universal humanism memandang manusia dalam individu2-nya.” – Ahmad Boestamam (Ali Sastro).

*************

Ini tanda-nya masharakat kita sekarang ini pinchang. Kepinchangan masharakat ini-lah yang harus kita betulkan. Kita mesti melawan dan kita mesti menentang. Dengan kata2 dan dengan perbuatan sa-kali.” – Ahmad Boestamam (Ali Sastro).

*************

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...