Jumaat, April 20, 2012

Mencakar minda: Dialog Popular Filem Bunohan.



Salam.

Usai menonton filem ‘Bunohan’; hati jadi ‘sejuk’ dan senang.

Dengan nilai seni yang tinggi dan sinematografi berkualiti, jiwa rasa terserap dengan jalan ceritanya.

Sekurang-kurangnya, saya tahu, masih ada yang sanggup menerbitkan filem Melayu di luar kotak klise ‘cinta tiga segi’ dan ‘cinta dua darjat’.

Sungguh, Bunohan memang mencakar minda.

Filem Bunohan benar-benar memberi kesan terhadap saya.

Sekurang-kurangnya, sebagai seorang penonton dan rakyat marhaen, saya berbangga kerana anak Malaysia berjaya menghasilkan filem sebaik ini.

Bunohan menceritakan kisah tiga saudara tiri: Seorang peninju Muay-Thai, seorang ahli perniagaan dan seorang lagi pembunuh upahan. Mereka bertiga – dan watak-watak lain – bertarung untuk kehidupan mereka: di dalam kegelapan jaring penipuan, penyesalan dan pembunuhan.

***

Berikut saya sertakan beberapa dialog popular (tersurat dan tersirat) buat tatapan kita semua:

1. “Aku bunuh oghe...” “Aku ado dengar...

2. “Nyawa adik mu, mu buko berapo?”… “Segalo-galonyo!”

3. “Mu tok soh bimbey… tok erek mu sekali…

4. “Timo kaseh banyok lah… Encik Muski bin Abdul Rahme wei!”

5. ‎“Ni kubor mok aku! Aku tok boleh nak biar!”

6. “Adil... Adil... Adil...

7. ‎“Oh… kemah gocoh tadi… kemah, kemah!”

8. “Gocoh ni buke gocoh biaso... tok dale dio tu... Bakar!”

9. “Dale hok burok ado hok comey.”

10. “Mu ni manusio ko Iblih?”

11. “Bue hok keruh, ambik hok molek.”

12. “Syaroh gapo lagi gak... baik gi tapo pokok nuuu...

13. ‎“Mano tau dio nok mati banyok kali?”

14. “Hidup seoghe diri; mati tok ado tanda!”

15. ‎“Eh nate ni! Maso gali kubo, mu tok takut. Sekaghe baru nok takut?”

16. “Bokali… mu buleh bui ko aku hok tigo minit tu?”

17. “23 tahun tak boleh sumbat dale 3 minit.”

18. ‎“Serupa slalu.”

19. “What is your name?”… “My name is Bungo Lale.”

20. “Itu burung Melayu, buke burung Mat Salleh.”

21. “Ghoyak !!! Jange nok nyusoh diri... ghoyak!!!”

22. “Style Kuala lumpur mano boleh bawak kelik kampong.”

23. “Hidup ni penoh denge cobaan... padi pon, kadang-kadang tok jadik. Ikan pon lagu gitu.”

24. “Mu ni, kena racun lebih dari ike-ike mu.”

25. “Atah nama ku, tapi bukan hok aku.”

26. “Besar hok aku…” “Tajam hok aku.”

27. “Tulang patoh siya… Masaalohnyo mu tuh; ppatoh smangak oghe!”

28. “Buke Mesir… Marseille, Prancih!”

29. “Mu lepaskanlah dio…

30. “Kalu saye budok tu, jange sampai aku jumpo dio balik sano.”

31. “Payoh maen dengan abad 21 ni.”

32. “Tapi ceghito kito habih sini.”

***

Sumber: Laman Fb Bunohan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...