Sabtu, April 02, 2011

Penjaga gol yang menjaringkan gol.

Dalam era bola sepak dengan corak permainan terbuka, penjaga gol yang menjaringkan gol bukanlah fakta yang asing bagi kita. Meskipun berada kurang lebih 100 ela jauhnya dari pintu gol lawan, penjaga gol tidak pernah sunyi daripada menghiburkan kita dengan gol-gol yang hebat dan mengejutkan.

Jaringan sulung oleh penjaga gol yang direkodkan ialah pada April 1900, apabila penjaga gol Manchester City, Charlie Williams -- yang cuba membuat “clearance” dari jarak jauh – membuat jaringan sewaktu menentang Sunderland.

Siapakah penjaga gol yang kerap menjaringkan gol?

Rogerio Ceni (100 gol)
Rekod ini dipegang oleh penjaga gol Brazil, Rogerio Ceni. Pada tanggal 27 Mac 2011, Ceni, 38, akhirnya berjaya menjaringkan gol ke-100 nya apabila beliau menjaringkan gol kedua Sao Paulo pada minit ke-54 sewaktu membenam musuh ketat pasukannya, Corinthians, 2-1 dalam Kejohanan Paulista.

Beliau bukan sahaja cekap sebagai penjaga gol, tetapi juga hebat dalam mencetak jaringan: melalui sepakan penalti mahupun tendangan percuma. Kerana kehebatannya itu, beliau digelar sebagai pemain yang mempunyai “tangan Oliver Kahn dan kaki David Beckham.” Pada tahun 2005, beliau menjaringkan 21 gol untuk musim tersebut.

Namun, beliau hanya pernah bermain sekali dalam Piala Dunia: 10 minit terakhir sewaktu perlawanan menentang Jepun di Jerman.

Jose Luis Chilavert (62 gol)
Jose Luis Chilavert, lagenda bola sepak Paraguay, merupakan pakar bola mati. Beliau sering menjaringkan gol menerusi sepakan penalti: baik untuk negara mahupun kelab yang diwakilinya.

Chilavert menggemparkan dunia bola sepak dengan sepakan percuma lencong menakjubkan sewaktu menentang Argentina pada di Bueno Aires. Pada 1999, beliau menjadi penjaga gol pertama menjaringkan hat-trick sewaktu Velez Sarsfield mennetang Ferro Carril Oeste.

Beliau merupakan satu-satunya penjaga gol yang menjaringkan hat-trick. Rekod ini dicatatkan pada November 1999, apabila beliau menyempurnakan 3 sepakan penalti untuk Vélez Sársfield sewaktu menang 6-1 ke atas Ferro Carril Oeste.

Pada tahun 2000, beliau dan penjaga gol berasal dari Argentina, Roberto Bonano yang beraksi untuk River Plate menjaringkan gol untuk pasukan masing-masing dalam perlawanan Copa Mercosur.


Rene Higuita (41 gol)

Rene Higuita, bekas penjaga gawang Colombia yang dijuluki dengan gekaran “El Loco” atau “Si Gila” ini, memang merupakan sosok penjaga gawang yang kontroversial. Aksinya yang sering keluar jauh dari kawasan pertahanan bahkan ikut serta dalam mengambil tendangan percuma mahupun penalti memang sulit untuk dilupakan.

Aksinya yang paling diingati adalah “Scorpion Kick” (Sepakan Kala Jengking) -- keadaan di mana ketika melompat, badan ditekuk ke belakang dan kaki ditarik melengkung (seolah-olah kala jengking) -- menahan tendangan Jamie Redknapp dalam perlawanan persahabatan menentan England pada bulan September 1995.

Antara kesilapan terbesar Higuita ialah sewaktu kempen Piala Dunia Itali 1990. Seperti biasa, beliau mengambil risiko yang tak sepatutnya dengan membawa bola menuju ke kawasan padang lawan. “Blunder” pun tercipta.

Roger Milla berjaya merampas bola daripada Higuita yang berada dalam situasi terdesak untuk menggeleceknya. Namun, sudah terlambat. Bola semakin menuju ke arah gawang Colombia, sebagaimana Colombia menuju ke arah pintu keluar dari kejohanan tersebut.

Jorge Campos (40 gol)
Tidak seperti penjaga gol lain yang menjaringkan gol menerusi penalti atau sepakan percuma, Campos kerap membuat jaringan menerusi permainan terbuka. Hal ini demikian mungkin kerana beliau memulakan kerjayanya selaku penyerang.

Mungkin ramai dalam kalangan kita yang agak skeptikal terhadap ketinggian beliau: 5 kaki 8 inci. Beliau dilihat sebagai terlalu rendah atau kecil untuk mencapai status bintang dunia. Namun, rekod jaringan dan prestasinya menutup mulut pengkritik.

Sekedar berkongsi, beliau mereka sendiri jersi dan pakaian bola sepaknya – dengan warna yang pelbagai dan menarik perhatian ramai. Dan, beliau menafikan khabar angin yang menyatakan beliau seorang gay.

Dimitar Ivankov (42 gol)
Ramai penjaga gol yang menjaringkan gol berasal dari Amerika Selatan. Dimitar Ivankov, penjaga gol skuad Bulgaria, terkecuali. Beliau memulakan kerjayanya di Levski Sofia. Beliau juga pernah memenangi Liga Super Turki sewaktu mewakili Bursaspor pada 2010. Beliau merupakan antara pemegang rekod sebagai penjaga gawang paling prolifik di Eropah.


Hans-Jorg Butt (32 gol)
Beliau merupakan penjaga gol Bayern Munich yang berasal dari Jerman. Beliau pernah bermain untuk Hamburger SV, SL Benfica, Oldenburg dan Bayer Leverkusen. Beliau telah menjaringkan 32 gol termasuk 3 gol dalam kejohanan Liga Kejuaraan UEFA dan satu gol dalam Piala Liga Jerman.

Nota kaki :-
• Sejelasnya, sebelum 1912, sudah ramai penjaga gol yang mencatat jaringan secara kerap. Kendatipun, hal ini demikian adalah kerana peraturan ketika itu yang membenarkan penjaga gol memegang bola sehingga ke garisan tengah.

• Seperti yang kita sedia maklum, dan seperti yang saya nyatakan dalam entri sebelum ini, bekas penjaga gol Malaysia, Syamsuri Mustafa juga tercatat sebagai penjaring gol. Beliau melakukannya sewaktu pasukan negara tewas kepada Vietnam.

Salam. :)


Sumber:
• calvinayre.com;
• georgesjournal.wordpress.com;
• http://sekedar-tahu.blogspot.com/2010/01/rogerio-ceni-kiper-yang-menjadi-top.html#ixzz1ILRvo4wh;
• http://worldrec.info/2006/09/10/rogerio-ceni-soccer-the-worlds-highest-scoring-goalkeeper/;
• http://www.sportsreviewer.com/806/rene-higuita-the-scorpion-kick-keeper-of-colombia-to-run-for-mayor/;
• promomagazine.com;
• s490.photobucket.com;
• sportable.com; dan
• truthminber.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...