Khamis, Oktober 28, 2010

Bila Broga berbicara: Yang paling pedih itulah kemuncak syukur.

Salam. :)

Saya sedang menghadapi peperiksaan akhir di UiTM. Tanggal-tanggal 25 Oktober sehingga 9 November ini adalah tarikh-tarikh penting bagi saya.



Sebagai seorang pelajar yang masih belajar dan perlu lulus semua kertas peperiksaan untuk bergraduasi, pastinya saya mengharapkan untuk lulus dengan cemerlang.

Justeru, saya pohon jasa baik semua sahabat agar mendoakan kejayaan saya. Sebagai seorang hamba ALLAH yang serba sederhana, saya masih punya impian yang besar untuk menjadi seorang manusia yang berjaya. Moga segala perit jerih dimakbulkan ALLAH. In sya ALLAH.



Hm, disebabkan terdapat jurang masa (lebih kurang 4 hari) antara Kertas Peperiksaan untuk Subjek-subjek Advanced Criminal Procedure II dan Bahasa Melayu Undang-Undang II, saya mengambil peluang ini dengan mendaki Bukit Broga di Semenyih.

Hal ini demikian bagi mengurangkan tekanan yang kami hadapi dalam menghadapi peperiksaan akhir kali ini. Buat release tension. :)

Tempatnya memang indah. Sungguh. Kendati, memang perlukan stamina yang tinggi untuk sampai ke puncak. Memang menduga sungguh. :)



Kami (saya dan beberapa orang sahabat saya) bertolak dari Shah Alam lebih kurang jam 4 pagi, dan tiba di Broga pada jam 6 pagi.




Kami tunaikan solat Subuh di tempat letak kereta di ladang kelapa sawit pinggir bukit tersebut. Satu pengalaman baru -- menunaikan solat Subuh di bawah rimbunan pohon-pohon kelapa sawit yang tinggi melampai. Dalam keadaan yang masih gelap (Subuh), solat yang ringkas jadi sangat bermakna dan terkesankan. Maha Suci TUHAN. :)

Kami mulakan pendakian lebih kurang pukul 6.30 pagi. Bermulalah kemudiannya rekreasi minda kami. Bak kata pepatah Arab, "Akal yang sihat adalah daripada badan yang sihat". :)

Ini adalah kerana badan yang sihat akan melahirkan minda yang sentiasa aktif untuk membuat sesuatu kebaikan sekaligus meningkatkan kualiti kerja yang akan membawa kepada kecemerlangan dalam kehidupan seseorang individu. :)

Sementelahan, sewaktu sampai di puncak bukit, saya bertemu dengan sekumpulan pendaki berketurunan Cina -- dua orang perempuan berusia lingkungan 40an, seorang perempuan berusia 64 tahun dan seorang lelaki berusia 72 tahun.

Menurut mereka, pendakian ke puncak Broga merupakan aktiviti lazim mereka. Hampir setiap hari mereka menjejaki puncaknya. Maka tidak hairanlah bila Uncle Chong yang berusia 72 tahun itu boleh tersenyum tenang dan ketawa sewaktu mendaki dan berbual dengan kami.

Uncle Chong, 72, dan sahabat baik saya, Khairul aka Gen.

Saya sangat kagum dengan semangat serta azam yang dipamerkan oleh Uncle Chong. Meskipun kurang fasih berbahasa Melayu, beliau memang sangat peramah dan menyenangkan.



Bukit Broga memang indah -- udaranya bersih dan nyaman. Paling menarik hati saya ialah beratus-ratus ekor burung layang-layang yang terbang dengan bebas dan riang di puncak bukit tersebut.

Tuntasnya, aktiviti yang asalnya dirancang secara spontan dan "last minute" ini akhirnya menjadi satu aktiviti yang menyeronokkan; kerana di sebalik kepayahan mendaki Broga; saya temui bahawa -- "yang paling pedih itulah kemuncak syukur."

Sungguh! :)

Tragedi Tsunami di Kepulauan Mentawai, Sumatera Barat

Letusan Gunung Merapi yang terletak di sempadan Jawa Tengah dan Yogyakarta.


* Ayuh sedekahkan al-Fatihah buat mangsa Tsunami di Kepulauan Mentawai, Sumatera Barat serta mangsa letusan Gunung Merapi yang terletak di sempadan Jawa Tengah dan Yogyakarta. Innalillahi wa inna ilaihi rajiun. Semoga tragedi ini menginsafkan kita. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan

  Dr. Zulkifli Hasan: Menjambatani Persaudaraan, Menyubur Kesejahteraan   Oleh: Zairudin Hashim (Ahli Dewan Tertinggi Majlis Belia M...